Branden duurt te lang

halllo ik hoop dat iemand mij kan helpen als ik een dvd backup wil branden met nero op 4x speed of op maximum duurt het bijna 5 uur om een dvd te branden hoe kan dit. doe dit op mn laptop met qsi dvdrw sdw 041. het moet toch maar een half uurtje duren ofzo.please help

Hallo en welkom op ons forum!

Het branden van een DVD op 4x dient een klein kwartiertje te duren. Dat is dus bijlange geen 5 uur! Een simpel rekensommetje vertelt me dat je op (pak een beet) 0,2 speed brandt.

Weet je toevallig of DMA voor je schrijver ingeschakeld is? Zoniet, probeer deze dan in te schakelen. Indien je een niet-Intel / niet-Nvidia chipset in je laptop hebt (bijv eentje van VIA of SiS) dan dien je een chipsetdriver te installeren, welke ervoor zorgt dat je IDE configuratie correct werkt (en je zodoende de DMA mode in kunt schakelen). Deze optie kun je vinden in het configuratiescherm van Windows bij de eigenschappen van de IDE apparaten (Win 9x) of de IDE kanalen (Win NT).

Zou je er niet uitkomen, zet hier dan aub wat meer informatie over je systeem neer, dan kunnen we je beter helpen.

bij primair ide kanaal staat bij apparaat 0 ultra dma mode 5 bij secundair ide kanaal apparaat 0 staat ultra dma mode 2 dus denk wel dat dat goed staat heb ook al nero opnieuw geistaleerd en aspi geinstaleerd. mn systeem is medion cybermaxx mobile amd athlon xp m 2500+ 512 mb ddr ram .hij brand in ieder gevalnog niet sneller

Dit staat inderdaad goed.

Dan komt mijn volgende gis: kan de data snel genoeg aangeleverd worden? Brand je van je lokale harde schijf? Heb je toevallig erg veel programmatuur constant in je geheugen geladen, zodat je harde schijf continu aan het ratelen is?

dvd backup staat op d backup schijf als ik dan ga branden met met dvd shrink en nero gaa de losse files naar mn bureau blad en zet voor ik brand zoveel mogelijk programmas en internet uit.

Hi,

Ik heb toevallig exact hetzelfde probleem! ook ik gebruik een medion cybermaxx mobile amd athlon xp m 2500+ 512 mb ddr ram met daarin een qsi dvdrw sdw 041. Branden van een DVD duurt 5,5 uur terwijl Windows bijna niet meer te benaderen is tijdens het branden. Het vreemde is dat de CPU slechts op 1 tot 3 % van zijn totale vermogen werkt. Ook mijn DMA staan correct ingesteld. Wat nog vreemder is; het branden van een cd-tje doet hij wel keurig in 8 minuten. Om alles uit te sluiten heb ik zelfs Windows XP professional geinstalleerd en de laatste versie van Nero, maar helaas hetzelfde probleem. Ik vermoed daarom een hardware defect, maar voel er weinig voor het kreng op te sturen ter reparatie :frowning:

aah dus ik ben niet de enige. en wat nu.heel vreemd dit allemaal

Omdat ik Windows XP professional heb geïnstalleerd doet de helpdesk niets meer voor me, dus ik zal het zelf op moeten lossen…

Ik heb inmiddels een aantal verschillende merken DVD’s geprobeerd. Het is me net 2x gelukt om een Nashua DVD+RW te branden, maar bij de 3e keerde hetzelfde probleem weer terug! Omdat een DVD-RW minder vermogen nodig heeft om te branden (hij brand ook maar op 2,4x speed)en het bij de 3e keer ook weer fout ging,begin ik het akelig vermoeden te krijgen dat het wel eens met een te hoge temperatuur in de notebook te maken zou kunnen hebben! Ik weet niet of je wel eens achter die fan hebt gevoeld, maar de lucht die daar uit komt is echt bloed- en bloedheet!

Ik ga nu proberen om de notebook een uurtje te laten afkoelen, en nog eens op die Nashua DVD-RW proberen te branden. Vanavond probeer ik even een ander brandprogramma (Cloon DVD, recordnow en Instant cd/dvd) Als die allemaal hetzelfde probleem geven, ga ik ervan uit dat het een hardware defect betreft!

Probeer eens te stoken als de notebook op de aansluitspanning zit i.p.v. op de accu. Misschien dat een of andere energiebeheerinstelling de boel onderuit gooit.

De notebook is aangesloten op netstroomspanning, Powermanagement staat trouwens sowieso ingesteld op “always on”
Ik heb vanavond 2 andere brandprogramma’s geinstalleerd en geprobeerd; CloneDVD en Pinnacle Instant CD/DVD Beide programma’s gaven dezelfde problemen met het branden van DVD’s. Heel af en toe wil het wel lukken op een DVD+RW schijfje van Nashua (2,4 speed), maar na een paar keer is het afgelopen en treden er de bekende problemen op! Ik kan helaas niet anders dan concluderen dat het een hardwareprobleem moet zijn! Aangezien ik Windows Xp Professional heb geinstalleerd, kan ik mijn notebook niet ter reparatie opsturen. Helaas ben ik niet meer in het bezit van de recovery bestanden (Retten) dus voor mij houd het verhaal hier op… Als Reiger alsnog besluit om zijn notebook ter reparatie op te sturen, zou ik heel graag van hem horen of het probleem daarmee ook opgelost is!

Ik vind het maar een vreemd probleem!

Maar goed, niet zo snel opgeven. Om zeker te weten te komen of het toch echt geen softwarematig probleem is, zou ik jullie het volgende willen aanraden. Ga eens naar http://www.knoppix.org/ en download daar Knoppix. Brand dit image naar CD en start je laptop ervan op. Je laptop zal nu naar Linux starten (dit loopt volledig vanaf de CD; het werkt niet supersnel, maar wel onafhankelijk van je Windows installatie). Probeer eens met een brandprogramma (K3b bijvoorbeeld) iets naar een DVDR(W) schijf te schrijven. Indien het probleem zich dan op een gelijke manier vordoet, dan is de kans op een hardware probleem al een flink stuk groter. Werkt alles echter perfect, dan ligt het toch echt aan Windows.

Vreugde!! Ik heb de oplossing gevonden na het lezen van diverse forums;

Ik heb de brander eerst geflasht naar firmwareversie DX31, die kun je hier downloaden;

http://www.nu-global.com/admin/download/file/sdw-041-dx31.zip

Daarna nog een keer geflasht, waardoor je de brander upgrade van sdw-041 naar
sdw-042, dat bestand kun je hier downloaden;

http://www.nu-global.com/admin/download/file/SDW-042-D360.zip

Hij brand nu keurig DVD+R, welliswaar op 2,4 speed (terwijl de specificaties officieel 4x speed aangeven) but WHO CARES, IT WORKS!!! :slight_smile:

Hou er wel rekening mee dat flashen van de firmware geschied op eigen risico, de garantie op je brander vervalt!

Suc6!! En allemaal bedankt voor het meedenken!

Gr,

Cees

Is dat zo? Dus een firmware die door de fabrikant zelf aangeboden wordt via hun website zou betekenen dat je later niet meer bij ze hoeft aan te kloppen als je problemen met het apparaat krijgt? Lijkt me een beetje raar niet? :rolleyes:

@Wookie: dat is idd vreemd ja… maar de oplossing van het probleem is ook niet echt een reguliere oplossing, niet waar?

@Cees Streefkerk: dat je DVD slechts op 2.4 speed brandt hoeft geen probleem te zijn: indien in de firmware van de writer staat dat de desbetreffende DVD enkel en alleen op deze snelheid gebrand kan worden, dan is er niets aan de hand (sterker nog: dan werkt het systeem perfect). Probeer eens een keertje een ander merk DVDR en laat ons weten wat het resultaat is. Iig gefeliciteerd en ook bedankt voor het aandragen van de ietwat vreemde, doch werkende oplossing.

De flash software die de brander upgrade van 041 naar 042 schijnt geen officiele firmware van de fabrikant te zijn, ten tweede zit die brander in een Medion laptop, en die geven helemaal geen garantie meer als je ook maar iets aan de originele configuratie veranderd, vandaar!

Je hebt gelijk, de eerste keer nadat ik de firmware geflash had zat ik op een DVD+R te branden die maar 2,4 speed aan kon. Gisteravond thuis bleek het wel degelijk mogelijk om ook op 4x speed te branden. Sterker nog, hij brand nu ook DVD-R(W)!
Voor meer info over deze "vreemde "oplossing, zie; http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?p=125778

had mn laptop vorige week disdag op gestuurd.dus heb ze van de week opgebeld en verteld wat de oplossing was vandaag gebeld nee meneer is nog in reparatie.stelletje apen ik zeg is 3 minuten werk als het te lang duurt doe ik het zelf wel.komen ze met waarom ik het dan niet meteen zelf had gedaan.ik zeg als ik het toen wist dan wel ja.in ieder geval bedankt iedereen voor het zoeken naar de oplossing.

Cees, mooi dat het probleem is opgelost, ik zit met hetzelfde probleem.
Ik vraag me af of het revisie nummer van de drive iets te maken heeft met de versie firmware, mijn drive betreft de QSI, MODEL : DVDRW SDW-041, REVISION : DE36, geleverd in de cybermaxx/medion MD-42518.

Iemand enig idee en/of ervaring of ik de ‘dx’ versie firmware voor de ‘DE’ revisie kan gebruiken?

Ook ik heb hetzelfde probleem. ik heb al een paar maal naar medion gebeld die mij eerst het primair ide kanaal lieten controleren. de 2e maal moest ik de rest spanning verwijderen en de derde keer kreeg ik andere aspi drivers opgestuurd. en de raad om eerst alles weer terug te zetten naar fabrieks instellingen (met de meegeleverde backup software)
na installatie van die drivers heb ik een maal een dvd+r kunnen branden op 2,4 speed (duurde een half uur) een dvd-r herkende hij niet en een dag later kon ik dit niet meer en zelfs een cd wilde niet.
bij medion deden ze net of ze nog nooit van dit probleem hadden gehoord.
ook ik heb een QSI, MODEL : DVDRW SDW-041, REVISION : DE36, geleverd in de cybermaxx/medion MD-42518.
heeft iemand enig idee wat te doen???
Als ik de firmware update ben ik mijn garantie natuurlijk kwijt en hoe doe je dit en werkt het echt altijd ?

Een firmaware update kan in sommige gevallen wel een verbetering zijn en in andere gevallen ook weer niet. Wat vaak wel het geval is, is dat de fabrikanten zeggen dat de update voor eigen risico is en dat eventuele schade aan het apparaat dan wel wat er mee te maken heeft niet op hun te verhalen is. Gelukkig wordt tegenwoordig de meeste update software zo gemaakt dat hij omkeerbaar is of dat er een tool bij geleverd is die een backup maakt van de originele situatie zodat in een noodgeval de oude firmware terug kunt zetten. Dit zover tot mijn weten.

mzzl Dunedaïn