Bootvis en de langzame opstart/afsluiten problemen in XP, wat zijn jouw bevindingen?

vbimport

Nu heb ik XP al een tijd erop staan en veel functies zijn natuurlijk wel handig dat deze al standaard geïntegreerd zijn.

Nu heb ik een MSI K7T-Raid moederbord met daarop een 1,4 ghz Thunderbird, 256 ram, SBLive (met livebay) netwerkkaartje, Asus 7700 videokaart, 1x Maxtor 40 gb/7200 rpm hdd.

Een van de programma's die opgestart wordt is o.a. Norton Antivirus (kom ik later op terug)

Zowel bij het opstarten als bij het afsluiten doet de pc er enorm lang over om de gekozen functie af te ronden. Afsluiten duurt zeker wel 25 seconden, dit zelfde geldt voor het opstarten, mijn desktop is al te zien, alleen kan ik nog niets bedienen (explorer openen e.d.) pas na 24 seconden, laadt Norton Antivirus door (wat dan voor mij een indicatie is dat de pc klaar is met opstarten)

hieronder een diagram van de boot-sequence, let vooral op de "Logon+Services" balk. Het kleine vierkantje (op dezelfde hoogte als initializations) laat zien dat het booten al was voltooid.

Hoogst irritant natuurlijk als je meerdere malen moet booten (als je b.v. iets hebt geïnstalleerd)

Nu is het mogelijk via Bootvis je systeem te optimaliseren, heb ik inmiddels gedaan, alleen worden de behaalde scores niet verbeterd.

Iemand een idee hoe ik die services&logon kan "aanpakken" en de andere vraag is natuurlijk, wat zijn jouw "scores" ?

Ik heb gemeten voor de install en na de install van het proggie en het verschil was 67 sec. voor en 59 sec na de install.
asus A7A266
AMD 1.4
512 Int.
Aniliator pro 32 mb
seagate 17 gig 5400 (=Bootdisc )+ seagate 40 7200
Is aangesloten op een LAN.

Hmm… ik dacht dat het aan me netwerk lag!
Hier log ik nm aan op een domein en vanaf m’n XP machine duurt dat VET lang! :frowning:
Dacht dat het aan de langere kabel naar de server lag! Me ma met d’r ME machine is nm gelijk binnen!

Dat Bootvis, is dat die MS tool!? Kende het nm nie, maar heb wel zoiets bij MS gevonden. Is dat het? Dan probeer ik het ook ff!

Originally posted by Wookie
[B]Hmm… ik dacht dat het aan me netwerk lag!
Hier log ik nm aan op een domein en vanaf m’n XP machine duurt dat VET lang! :frowning:
Dacht dat het aan de langere kabel naar de server lag! Me ma met d’r ME machine is nm gelijk binnen!

Dat Bootvis, is dat die MS tool!? Kende het nm nie, maar heb wel zoiets bij MS gevonden. Is dat het? Dan probeer ik het ook ff! [/B]

ja, das van M$, ik heb geen idee waar het aan ligt, want ook zonder netwerkkaart duurt het gevoelmatig eeuwen voordat de desktop volledig is geladen.

Gij hebt toch ook een msi k7t-r? :slight_smile:

48 seconden duurt het dus voordat ik kan werken, bios/raid init. niet meegerekend

bootvis kun je overigens hier naar binnen slurpen.

Allereerst maar ff me sys: Asus A7V133 met daarop een TB1,4@1,615 :slight_smile: tevens 512MB@CAS2/134mhz en tijdens test 1x30GB 7200rpm ATA100 HD aangesloten.

Eerst de test uitgevoerd zonder enige optimalisatie:

Daarna “geoptimaliseerd”:

Zoals je kunt zien duurt het ook bij mij vet lang en heeft de optimalisering weinig effect gehad. (nog geen 1sec)

Ik vermeld er even bij dat ik met mijn pc inlog op een domein, waarvan de server 2 verdiepingen lager staat. (ca 30mtr)
Me ma logt in een fractie in op hetzelfde domein met haar ME machine, maar deze pc staat naast de server. (ca 2mtr)
Weet nie of dat uitmaakt maar zeg het maar eventjes. :wink:

Gelukkig staat mijn pc bijna altijd aan, dus hoef ik nie elke dag em een paar keer op te starten ofzo! :stuck_out_tongue:

met welk progietje krijg je deze mooie grafiekjes??

Originally posted by Rasta
met welk progietje krijg je deze mooie grafiekjes??

bootvis kun je overigens hier naar binnen slurpen.

Als je goed gelezen had… :stuck_out_tongue:

wouw, dacht dat IK langzaam was :stuck_out_tongue:

alleen bij jou is de boot klaar pas in de 92ste seconden? het zou iid kunnen dat de netwerk init. er wat langer over doet dan.

trouwens ben ik al aardig op weg om deze pc wat sneller te maken.

hier kun je namelijk lezen dat nvidia drivers het afsluitproces tot 20 seconden kunnen uitstellen! Ook services.msc (start/uitvoeren) kun je het e.e.a. uitschakelen, heb voor het gemak alles uitgeschakkeld waarna me pc niet meer normaal booten, hehe.

Neu, opstarten gaat aardig snel bij mij:

Systeem: MSI KT266 Pro, AMD TB 1,4@10*150, 384 MB DDRam (eigenlijk TDR! (300 MHz) :D) en twee netwerkkaarten, waarvan op de een een computer aangesloten staat die vrijwel niet aanstaat, kabel van 8 meter, en andere naar kabelmodem.

Maar afsluiten duurt wel lang, heb niet lopen tellen, maar het duurt gewoon wel een tijdje…

alles werkte redelijk bij mij

toen draaide ik het “bootvis” proggie

nu krijg ik in alle modi (veilig etc…)
stopfout: driver irq not less or equal
met de BSOD

het ligt NIET aan de hardware want
hij startte altijd goed
het ligt aan iets wat dit proggie heeft gedaan met
de apparatuur in het register maar
hoe krijg ik dat weer terug zoals het was ?

heb WinXP Pro Nl final
:Z

2x 256 mb dimm pc 133 die op 100 mhz draaien ivm p3b-f
PIII 500 mhz
Viper 32 mb video

Help pls

GNiffel ook hier is na het uitvoeren van Bootvis de pleuris uitgebroken. Mijn systeempje geeft na bij het afsluiten een BSODeetje met een melding dat er stront aan de knikker is met de WDMCAPI.sys tsja… zal er van 't weekend es naar kijken…

weten jullie al wat er nu aan de hand was met jullie systemen?? Is het gelukt om alles weer in de oorspronkelijke staat terug te zetten…??

Ik wil namelijk ook dat bootvis installeren, maar heb totaal geen zin in vastloop bende en andere narigheid zoals ik hierboven lees…

WinXp heeft een leuke optie, nl. het een en ander ongedaan maken!
Je kunt je systeem nl. terugzetten naar een eerder goedlopende configuratie.
Als je weet wanneer je dat progje geinstalleerd hebt, dan zet je het systeem gewoon terug naar een datum daarvoor en alles wat je daarna hebt gedaan(geistalleerd) wordt ongedaan gemaakt!
Deze optie zit bij, start, programma’s, bureau-accessoires, systeemwerkset en dan systeemherstel, succes ermee!

kep geen idee waar dat probleem vandaan komt, typisch MS moet je maar denken, XP lekker snel op de markt gekwakt met lekker veel bugs…

TIPje: Gebruik Ghost (werkt onder DOS) dual boot in Dos en maak een backup en ga daarna pas “experimenteren” ik doe niet anders :stuck_out_tongue:

> Deze optie zit bij, start, programma’s, bureau-accessoires, systeemwerkset en dan systeemherstel, succes ermee!

Dat gaat zo lastig als je niet kan opstarten dude…

btw

Win9x & WinME doen het weer,
ik heb Bootmagic 7 op de partitie winME / Xp gezet
geen probs meer, alleen winXP is in de soep

Ghost staat er op ja, maar ik heb er nog niks mee gedaan omdat ik steeds giggen vol dvd’s op mn HDD heb staan / mp3’s / divx
dus geen ruimte om die 10 GB WinXP te backuppen,

gvd
als ik vanaf cd boot en installatie doe, kies partitie, etc.
dan kies ik automatisch systeemherstel
dan zegt ie plaats diskette automatisch systeemherstel

MAAR DIE HEB IK NIET :Z

ik heb wel 6 diskst WinXP opstartdiskette

morgen ga ik thuis wel met die pc ad gang

ik denk dat ik het er maar afpleur want net als bij W2K
destijds
kreeg ik met afsluiten van WinXp steeds ook al een stopfout

stop: 0x0000007E (0x0000005, 0x8050E908, 0XF8970A20, 0XF8970720)

opzich niet erg, want daarna deed ie het weer goed
als ik van te voren een schijfcontrole gepland had.
BSOD met

kheb willekeurig wat pci kaarten eruit geragd en …
gelukkig, hij start weer

alleen mijn windows98se weigert te starten als de stroom op de harddisk zit met de windowsXP partitie erop

raar…