Bootscreen linux verwijderen

vbimport

ik had linux suse 8 geinstalleerd op apparte partities. Eerst stond win xp pro erop en toen werd automatisch een bootmenu door linux gemaakt waar ik kon kiezen wat ik wilde booten. Nu heb ik linux verwijderd door die partities te formateren maar ik hou nog altijd dat vervelende linux bootscreen :frowning: hoe kan ik dit verwijderen zodat mijn winxp terug automatisch opstart?

thx

fdisk /mbr

Originally posted by Mr. Belvedere
fdisk /mbr

Werkt dit ook voor NTFS partities?

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Werkt dit ook voor NTFS partities? [/B]

eeuh… weet niet . Denk het niet.

Dan partition magic of zo ?

Of je gebruikt dit

hehe, bedankt voor de snelle reactie maar wat zijn de gevolgen als ik dit doe? blijft mijn winxp nog draaien en is enkel de lilo van linux weg?

thx

In windows xp zit een disk manager , die kan de “verloren” partities weer laten gebruiken.

Maar beter is Disk Manager hier voor te gebruiken.

Alles blijft gewoon werken als het goed wordt uitgevoerd.

Originally posted by Dee-ehn

Werkt dit ook voor NTFS partities?

Ik kan ernaast zitten maar er zit toch maar 1 mbr op een hardeschijf? (de MBR dus)
Als je die herschrijft dan is ie z’n indeling van partities kwijt en is dus die bootloader van linux gone. Maar hoe krijg je dan weer een XP partitie back? Je heb immers de indeling door de plee getrokken.
Of doet die discmanager de indeling (van tenminste de XP partitie) weer terugzetten?

Voor zover ik weet slaat NTFS de bootbestanden niet in het begin van de schijf op (daar waar doorgaans de MBR staat) maar in het midden van de schijf.

Helemaal aan het begin van de schijf staat dan alleen een verwijzing naar het midden van de schijf, waar de feitelijke bootbestanden (NTLDR.exe en consorten) te vinden zijn.

De bootloader van Linux hoeft trouwens niet in de MBR van je eerste schijf geinstalleerd te zijn, bij het installeren kun je zelf opgeven waar je de bootloader (LILO of GRUB) wilt hebbe…