Boeken

wat voor boeken lezen jullie veel?
lezen julie uberhoud boeken?
ik spanning

ik moet voor school lezen :frowning:
opzich vind ik lezen wel leuk. maar dat verslag erna is gewoon kut!

En lezen doe je toch voor je plezier? waarom wordt je dan gedwongen?
slaat nergens op.

Originally posted by Totibbs
En lezen doe je toch voor je plezier? waarom wordt je dan gedwongen?
slaat nergens op.

Omdat de jeugd van tegenwoordig niet mer leest.
De jeugd van tegenwoordig houdt zich bezig met games, TV etc…die algemene kennis van de Nederlandse literatuur is er niet meer bij…

anders nl : ik lees helemaal geen boeken behalve computer tijdschriften.

zou best willen lezen, maar kan de tijd niet vinden…

houd t dus maar bij de Emerce.

owja en natuurlijk de standaard onzin als corporate finance, statistics for business economics, principles of economics etc…

strips en tijdschriften en de krant als ik tijd heb :smiley: :smiley:

Alhoewel ik de verhalen uit menig boek intressant vind lees ik nooit. De grootste reden hiervan is dat ik een hekel aan het lezen van boeken heb.

Wat ik wel lees zijn tijdschriften (CT), strips, studieboeken (nouja;)) en handleidingen…

voor mijn vwo-examen moest ik dus ook boeken lezen…

en godverdomme wat vind ik het jammer dat ik ze niet gelezen heb (wel goede punten voor de tentamens hierover trouwens), vooral bij de engels boeken.

ik ben dit schooljaar begonnen met het systematisch doorlezen van de boekenkast van mijn ma, ik zit nu op boek 3: herinneringen van een engelbewaarder van w.f. hermans geloof ik

Originally posted by MP|3
owja en natuurlijk de standaard onzin als corporate finance, statistics for business economics, principles of economics etc…

Interessante interesse heb je :wink:

Ken ze wel die boeken…best interessant af en toe, maar het plot vind ik maar afgezaagd altijd, een echte anti-climax :smiley:

Anders, nl. geen boek. Voor mijn VWO-examen moest ik eigenlijk in totaal 35 boeken lezen (heb er uiteindelijk maar 3 ofzo helemaal gelezen)…

Originally posted by Da_Taxman

Omdat de jeugd van tegenwoordig niet mer leest.
De jeugd van tegenwoordig houdt zich bezig met games, TV etc…die algemene kennis van de Nederlandse literatuur is er niet meer bij…

hmm nu wordt dus iedereen over 1 kam gescheerd.

Als je nou eens vrij stelling zou kunnen krijgen ervan.

Ik lees namelijk erg veel voor mijn plezier. Ik zou best een uurtje met mijn docent willen ouwehoeren over de boeken die ik heb gelezen.

Ik weet wel waarom (bijna) niemand meer leest.
De ouders geven geen voorbeeld. Wanneer zij een boek zien, denken ze aan dat trauma. En als een kind geen boeken ziet, waarom zou die het dan gaan lezen?

Ik zou dus willen voorstellen om 10 jaar lang dit beleid af te schaffen. en ik weet bijna zeker dat er weer veel meer gelezen gaat worden. Omdat ouders geen trauma hebben gaan ze het voorbeeld geven.

En dan kun je ook nog altijd bedenken:“Wat is er zo slecht aan niet lezen?”

een aantal duizend jaar geleden konden ze het ook niet en de wereld is niet vergaan…

als het ff kan lees ik nix. alleen als het moet lees ik dingen, bijvoorbeeld voor de studie, bij een film, internet of heel soms de krant. ik heb echt een HEKEL aan lezen. ik zou echt nooit een boek pakken om “gezellig” te gaan lezen. :Z

Goh, dat iedereen zoveel ‘problemen’ met lezen heeft… :confused: Lezen is cool! Lees meestal voor slapen gaan ff stukkie, bevalt prima. Varieerend van spanning tot literatuur tot computerboeken/tijdschriften. Tofste boek van de laatste tijd: Ontdekking van de hemel, Harry Mulisch. Veel beter dan de film!

:smiley:

mijn laatste boek was de cock en de dode tempeliers van baantjer

Originally posted by Upp3rd0G
[B]Goh, dat iedereen zoveel ‘problemen’ met lezen heeft… :confused: Lezen is cool! Lees meestal voor slapen gaan ff stukkie, bevalt prima. Varieerend van spanning tot literatuur tot computerboeken/tijdschriften. Tofste boek van de laatste tijd: Ontdekking van de hemel, Harry Mulisch. Veel beter dan de film!

:smiley: [/B]

voor slapen gaan is idd cool

heb een keer een boek in 1 keer uitgelezen. duurde tot zon 3 uur en de dag erop naar school :frowning:

mijn laatste was “het behouden huis” (voor school)
maar Papillion vond ik veel spannender. Was bezig met het vervolg, maar toen moest ik ook voor school lezen, dus dat vervolg komt ergens in 2004…

hmmmm…duidelijk geval van veel lezen en superb taalgevoel :smiley:

Vroeger toen er nog niet zoveel op televisie was en de computer nog niet zoveel te bieden had als nu (in de tijd ruim voor CD Freaks ;)) zaten mensen nog vaker om de tafel om gezellig een bordspel te doen (ik begreep dat die trend weer terug aan het komen is met al die mooie spellen, met name uit de bekende 999-serie) of op de bank met een goed boek.

Ik weet dat ik zelf vroeger erg veel gelezen heb. Misschien dat iemand de boeken van Thea Bekman nog kent. Die heb ik allemaal uitgelezen. Het waren dikke boeken, maar die las ik in een rap tempo uit.

Tegenwoordig moet ik bekennen dat na een dag gewerkt te hebben ik veel liever voor de TV of achter de PC kruip om me op die manier te ontspannen. Maar in de vakantie pak ik er altijd nog wel een boek bij. Zeker tijdens de reis lezen is heerlijk. Boeken die ik dan lees variëren van John Grisham (maakt niet uit) tot Thomas Roosenboom (Publieke Werken). Engelstalig of Nederlandstalig, dat maakt me allemaal niets uit.

Voor wat betreft jouw voorstel om 10 jaar lang geen verplichte lijst in te stellen…dat heeft geen enkele nut. Als je nu vraagt waarom mensen niet lezen is dat echt niet omdat de ouders daartoe gedwongen werden. Het zogenaamde dwingen wordt gewoon als slap excuus gebruikt. De boekenlijst is over het algemeen veel langer dan het aantal dat je daadwerkelijk moet lezen, je hebt dus nog keuze. Als je dan enkele boeken leest op jouw moment en in jouw tijd, dan maakt het toch niet uit dat er aan het eind van het schooljaar een bepaald aantal is dat je gelezen moet hebben…als je dan toch zo van lezen houdt dan heb je dat al lang gehaald…

Het verslag dat je erover moet schrijven is voor twee doelen:

1. je schrijfvaardigheid
  2. dwingen tot nadenken over hetgeen je leest
    Daarbij komt er voor de leraren misschien nog een derde argument bij, een poging tot bewijs dat je de boeken daadwerkelijk gelezen hebt.

Als het goed is wordt je niet beoordeeld op het feit dat je de boeken wel of niet gelezen hebt, maar of je er iets van begrepen hebt (hoewel dat ook heel subjectief kan zijn. Ik denk hierbij aan het verhaal van een Nederlandse schrijver die op zijn eigen lijst zelfgeschreven boeken had staan (geschreven onder pseudoniem) en van de leraar hoorde hoe hij (de schrijver) het bedoeld zou hebben…de schrijver kreeg een laag punt omdat de leraar het anders zag).

Mensen moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen daden en niet laf proberen af te schuiven, wat mijns inziens teveel gebeurt in deze maatschappij.

ps Totibbs, er zijn altijd uitzonderingen op de regel…(sterker nog, de uitzondering bevestigt de regel :wink: )

scheren/schoor/geschoren :wink:

Lezen is goed voor je taalgevoel :stuck_out_tongue:

Maar eh… als iets verplicht moet dan heb ik er opeens een stuk minder zin in! Vroeger las ik de bibliotheek helemaal leeg (oa Thea Beckman, zoals Da_Taxman zei: geweldige boeken!). Tot aan de middelbare school periode, toen moest het opeens verplicht… heb ik wel gedaan, maar ik heb wel tot 5 jaar na eindexamen bijna geen boek meer gelezen.

Maar nu ik wat ouder ( :confused: ) ben vind ik toch wel dat de verplichte boekenlijst iets goeds is…

:smiley:

Run een eigen boekwinkel dus ik MOET wel lezen :smiley:
Maar wel het liefste spanning, om zo maar wat te noemen:
Tom Clancy
Clive Cussler
John Grisham
David Baldacci
Larry Bond
enz enz enz…

Dat boek van Anand Lal Shimpi over 3D graphics/games, best een aardig boek…

Avé…
PGN/iNERTiA

Ik lees geen verhalenboeken, alleen over computers enzo. Onderwerpboeken dus.