Bios verkeerd geflashed (Asus A7-pro)

vbimport

Hallo,

In mijn oneindige wijsheid had ik besloten om mijn bios te upgraden, alleen dat is niet helemaal gelukt :frowning:
Verkeerde versie gebruikt en pc uitgezet -> Stim dus.

Uiteraard werkt het allemaal niet meer, hij start op en hangt meteen.

Dus mijn vraag: Hoe los ik dit op?

Ik weet dat je kunt ‘hot-swappen’ maar ik ken helaas niemand met een zelfde soort Mobo. Kan ik op de een of andere manier mijn bios resetten? Of een andere optie?

Alvast bedankt :slight_smile:

Het lukt niet met dat progje Aflash om em opnieuw te flashen die bios?!
Bios resetten heeft geen zin lijkt mij, omdat ie dan alleen de instellingen op default zet, niet je oude bios back ofzo! :wink:

Ah, dat gebeurt er dus als je de bios reset :slight_smile: Ik had gehoopt dat hij magisch weer op de goede versie kwam te staan…

Ik heb geprobeerd hem met AFlash opnieuw te flashen, maar hij pakt mijn A: drive helaas niet meer :frowning:

Klote, maar dan moet ik hem naar memo of zo brengen en moeten zij hem maar hotflashen, maar memo is gesloten vandaag dus zal ik het een weekendje zonder moeten doen…

/smeert zich alvast in met factor 100

Bedankt in ieder geval :slight_smile:

Pakt hij wel je C: dan?! Anders ff je HD in een andere pc hangen, bios op de HD pleuren en dan weer terug hangen in je “asus” pc!
En dan kijken of je die bios vanaf je HD kan grabben!!

Ook ff een question van mijn kant: Wat bedoel je met HOTswappen?! Is dat soms je bios terugzetten mbv een andere pc ofzo?!

Hij start helemaaaal niet op, ik zet hem aan en dat is het gewoon. Geen beeld, geen niks :frowning:

Hotswappen: Je start een pc op met hetzelfde mobo en laat hem helemaal opkomen. Dan ruk je de eeprom eruit en stop je de eeprom met de verkeerde bios erin. Vanuit daar kun hem dan opnieuw flashen…

Nu nog iemand vinden die zo’n mobo heeft EN gek genoeg is om mij ( de IT koning, ahum) eraan te laten zitten…

Heb je dat hotswappen al eens zien gebeuren?
Je BIOS chip is nl combo van rom en ram; het ramdeel moet constant spanning hebben, anders is die info weg.
Andere mogenlijkheid is het maken van kopie met epromprogrammer en als leverancier geen zin heeft, bioschip er uit te lichten met softwareprog als getbios de inhoud bios binair te capturen en in een epromprogrammer te laden, zodat je weer de basis hebt.

Bedankt voor je antwoord Misha, maar ik begrijp er niet zo heel veel van… Ik heb wel eens eeprommetjes gebrand op zo’n gigantisch ding bij een bedrijf, maar thuis heb ik zoiets helaas niet… Ik ga wel gewoon een beetje pielen straks, wie weet wat eruit komt :slight_smile:

Originally posted by Rage
Bedankt voor je antwoord Misha, maar ik begrijp er niet zo heel veel van… Ik heb wel eens eeprommetjes gebrand op zo’n gigantisch ding bij een bedrijf, maar thuis heb ik zoiets helaas niet… Ik ga wel gewoon een beetje pielen straks, wie weet wat eruit komt :slight_smile:

Sorry Rage, dan wat simpeler?
Als er 1 batterij op mobo zit, is dit alleen maar bedoeld, om tijd/datum en gegevens van bioschip op peil te houden.
Trek je bioschip er uit, verlies je actuele gegevens, omdat ie batterijtje opeens mist; er blijven alleen primaire gegevens in staan, dus hd indeling, IRQ nummering etc weg…

Originally posted by Misha
Heb je dat hotswappen al eens zien gebeuren?
Je BIOS chip is nl combo van rom en ram; het ramdeel moet constant spanning hebben, anders is die info weg.
Andere mogenlijkheid is het maken van kopie met epromprogrammer en als leverancier geen zin heeft, bioschip er uit te lichten met softwareprog als getbios de inhoud bios binair te capturen en in een epromprogrammer te laden, zodat je weer de basis hebt.

Hotswappen in detail : Je start een goed mobo van hetzelfde type. Je kijkt na of de shadow opties voor het bios ingesteld staan. Dat houdt nl. in dat de inhoud van het bios tijdens het opstarten naar het ram geheugen gekopïeerd wordt.

Vermits het het bios nu in je ram werkt kan de eigenlijke chip voorzichtig vervangen worden door de foutief geflashte.
Je kan nu terug proberen de bios-chip te flashen.
Lukt het niet dan sluit je af en plaatst de goede chip terug.

Opmerking : In de praktijk lukt het meestal niet. De methode op zich is goed mits je heel voorzichtig te werk gaat. Maar flashen mislukt vaak omdat er met de chip zelf al iets scheelt en dan is het weggooien.

Het moeten ook geen twee identieke mobo’s te zijn. Een gelijkaardige chipset is voldoende. In dat geval wissel je eerst de chips en start de computer. Je krijgt dan een berg foutmeldingen maar de primaire functies werken dan meestal wel zodat je diskettestation bereikbaar is. Als je aan dit soort experimenten begint hou dan wel een vuilbak bij de hand, kan van pas komen…

Originally posted by Robshoek
Je kijkt na of de shadow opties voor het bios ingesteld staan. Dat houdt nl. in dat de inhoud van het bios tijdens het opstarten naar het ram geheugen gekopïeerd wordt.

Is dat dan ook gelijk sneller?!

Klopt robshoek,
Kep het al 2 keer met succes gedaan. In beide gevallen ging het hier om foute bin in het bios. Een IC trekker is wel handig bij dit karweitje. Als je PC spontaan herstart als je bezig bent moet je maar denken dat je sluiting hebt gemaakt.
Vaak boot hij dan weer wel op als je goede bios er in zit natuurlijk.

Aan Wookie : Dit is meestal de standaard instelling, en tegenwoordig scheelt het alleen een beetje in het opstarten. Besturingssystemen zoals alle tegenwoordige windows versies maken nauwelijks nog gebruik van de bios functies.

Aan Carlo : Ik doe het met een stel plastic schepjes die je bij creme glace ( ijsroom of zoiets voor de nederlanders) krijgt.