Bij mijn maat op z,n pc? zijn pc aan mijn pc

vbimport

Hoi,

Ik heb een vraag waar ik op het moment ook geen antwoord
op weet

mijn maat heeft deze week kabel internet gekregen en nu
vroeg ie of hij via de kabel op mijn pc mocht van mij mag hij dat
gerust maar ik zou echt niet weten wat ik in moet stellen
om hem van afstand toegang te geven laat staan hoe

wie kan mij verder helpen uitleggen wat ik en of hij moet
doen om met elkaar in verbinding te komen via de kabel
dus zijn pc aan mijn pc een soort van netwerk dus
maar dan via de kabel.

alvast bedankt

dat kan op verschillende manieren .

als eerste vereiste moet je pc op een of andere manier verbonden zijn met het internet , dit kan via een router/firewall of direct met een dial up verbinding (wel prijzig op den duur).

–uitleg firewall/router dingetjes–

laten we er even van uitgaan dat je je pc aangesloten hebt op een router en dat jouw pc ip 192.168.100.101 heeft.

je router regelt het internet verkeer voor je en vertaalt alle aanvragen van 192.168.100.101 naar het internet , dat weer terug antwoord en de router geeft het resultaat weer door aan jouw pc.

nu heeft het natuurlijk geen zin iemand van buiten (het grote boze internet) naar jouw lokale ip nummer te transporteren… dus moet je in je router een configuratie opnemen dat alle verkeer van een bepaalde poort naar jouw pc loopt.

bijvoorbeeld : alle verkeer dat binnenkomt op jouw router op ip poort 8080 , moet naar je webserver , die op 192.168.100.102 staat.

dan heb je een firewall regel nodig a la :

if x.x.x.x:8080 then -> 192.168.100.102:8080

x.x.x.x mag dus elk ip nummer zijn (iedereen op het internet) ; Als je wilt dat iedereen er tegelijk op kan/mag , moet je meestal een * invullen als ipnummer , of helemaal niets.

ander voorbeeld : alle verkeer dat binnenkomt op jouw router op ip poort 21 , moet naar je ftpserver , die op 192.168.100.101 staat.

dan heb je een firewall regel nodig a la :

if x.x.x.x:21 then -> 192.168.100.101:21

de invoer poort hoeft niet hetzelfde te zijn , je kunt ook alle verkeer van 8080 naar poortje 8012 laten gaan of wat dan maar ook , als je dat wilt. Handiger is het bij de afgesproken poortnummers te houden. 21 voor ftp , 80 voor http , 8080 voor proxy/http/cache.

– einde uitleg firewall/router dingetjes –

anyhoo… wil je dat hij je computer via een webserver benaderd , dan heb je een webserver nodig (Apache bijvoorbeeld) ; wil je dat hij je computer via ftp benaderd dan heb je dus een ftp server nodig (Bulletproof bijvoorbeeld).

Je kunt een Windows Share delen , maar daar zit niet zo heel erg veel beveiliging op en er is een grote kans dat je je windows share voor, iedereen die maar op het internet zit , open zet. Niet handig.

Beter is een ftp server met naam/wachtwoord dingen of een SSL webserver.

Makkelijkste is dus een ftpserver.

Je kompaan moet dus dan wel met een ftp client inloggen op jouw ftp server. Als ip nummer moet ie jouw INTERNETip nummer opgeven , jouw firewall/router handelt de rest af (de vertaling naar jouw internet netwerk).

Heeft hij ook een firewall , dan staat daar meestal toch poortje 21 open, dus hij zal niet veel te configureren hebben. Spreken jullie beiden een andere poort af (populair bij die crap FXP forums) , dan zul je moeten checken of jullie vuurmuren die poorten wel toelaten.

-------------

Zo heb ik thuis dus 1 pc die firewall/router speelt (Smoothwall) en een pentium 133MHz als ftp server. De firewall accepteerd alle poort 21 requests en stuurt die door naar mijn pentium bakje.
De ftp server aldaar kijkt of hij of zij wel een naam/wachtwoord heeft.

Nadeel is wel dat er nogal wat idioten zijn die constant je internetverbinding op allerlei poorten checken om maar te kijken of er ergens wat te halen valt… ik krijg er zo’n 50 per dag.

-------------

Dan is er nog de Remotely Anywhere/Pc Anywhere/Windows XP takeover methode. Die werkt wel , maar raad ik alleen aan via een beveilidge ip verbinding (ssl of zo) of via een telefoondraadje.

hoi Mr. Belvedere,

Bedankt voor de informatie we zullen het eens gaan proberen
en een kijen of het lukt.

:slight_smile: bedankt:D