Big Brother (1984) versus Vrijheid : 1 - 0

‘Oud-tbs’ers moeten DNA-materiaal afstaan’

Uitgegeven: 14-11-2001 20:24

DEN HAAG - Mensen die zich schuldig hebben gemaakt aan levensdelicten of ernstige zedenmisdrijven en daarvoor tbs hebben gekregen, moeten alsnog DNA-materiaal afstaan aan justitie. Het gaat dan om mensen die inmiddels weer zijn teruggekeerd in de samenleving.

Tweede-Kamerlid Dittrich (D66) wil dat minister Korthals van Justitie dit in de wet regelt, zo heeft hij woensdag laten weten

Ben je weer wat makkelijker te controleren als je wat fout gedaan hebt vroeger. Toegegeven , ben je Ter Beschikking van de Staat gesteld , dan ben je op zich al redelijk geflipt en niet echt geschikt voor de generale maatschappij van Nederland , maar het blijft een kleine vorm van vrijheidsberoving.

Trouwens , hoezo afstaan ? Je pakt gewoon een paar haren uit zijn matras en je hebt je dna profiel.

Overigens iets over DNA. Ze controleren maar bepaalde DELEN van het gevonden DNA bij een misdrijf en niet de gehele streng.
Naar ik weet wordt hier dezelfde procedure toegepast als dat de FBI al vroeger deed. Wat de FBI niet heeft vrijgegeven is dat er ongeveer 7 mensen op de wereld zijn die PRECIES HETZELFDE DNA hebben als 7 totaal niet familie gerelateerde mensen elders op de wereld. Dus in hoeverre een DNA test betrouwbaar is… je ne sais pas…

Voor meer informatie , bekijk de film GATTACA :slight_smile:

nah volgens mij kunnen ze totaal niets als ze weten wie het heeft gedaan.

1. Men vind een haar van de vermoedelijke dader bij een moord.

Ik, als fictiefe dader ga naar de kapper en vraag of ik het haar mag hebben van zijn klanten, zeg maar omdat ik kunstenaar ben en er een kunstwerk van wil maken. Die kapper met zijn stomme kop denkt makkelijk van zijn afval te zijn en geeft al het haar van zijn klanten, en hij zegt dat ik volgende week mag terugkomen en dat hij dan een hele vuilniszak heeft gevuld.
Ik kom terug. en neem die vuilniszak mee.
De dag daarop vermoord ik iemand in zijn huis. En daarna strooi ik het hele huis vol met al die haren. Het haar dat ik per ongeluk achterlaat zal onvindbaar zijn omdat het wordt gecamofleerd door het haar van die kapper zijn klanten.
Toch?:confused:

Stel ze vinden mijn haar toch en ik sta geregistreerd en daarbij staat dat ik op De Brink #13 woon <<(niet mijn echte adres. Brink komt van Monopoly, had net zogoed de Stinkstraat in Arnhem kunnen nemen, Neuke in Utrecht, of Station West ;))
Wat nou als ik ben verhuist? Stiekum? Dan ben ik nog even spoorloos als dat ze mijn DNA niet hadden. Toch?:confused:

Ik wens die gozer suc6 met zijn wet, maar ik denk niet dat er echt veel mee wordt opgeschoten.

Originally posted by Totibbs
[B]nah volgens mij kunnen ze totaal niets als ze weten wie het heeft gedaan.

1. Men vind een haar van de vermoedelijke dader bij een moord.

Ik, als fictiefe dader ga naar de kapper en vraag of ik het haar ik het hele huis vol met al die haren. Het haar dat ik per ongeluk achterlaat zal onvindbaar zijn omdat het wordt gecamofleerd door het haar van die kapper zijn klanten.
Toch?:confused: [/B]

Nee hoor , ook jouw haartjes zullen ze dus vinden. Het zal wel even duren denk ik. En als het geen haar is dan wel een huidschilfer of zo… da’s soms genoeg.

Stel ze vinden mijn haar toch en ik sta geregistreerd en daarbij staat dat ik op De Brink #13 woon <<(niet mijn echte adres. Brink komt van Monopoly, had net zogoed de Stinkstraat in Arnhem kunnen nemen, Neuke in Utrecht, of Station West ;))
Wat nou als ik ben verhuist? Stiekum? Dan ben ik nog even spoorloos als dat ze mijn DNA niet hadden. Toch?:confused:

Je kunt misschien dan altijd op gezicht herkend worden. Als je bij iemand in gaat wonen en je gebruikt je pinpas en zo niet meer , dan wordt het inderdaad moeilijk. Ga je gewoon ergens anders wonen en daar wil je ook gas , water , licht en tv , dan zal dat toch echt wel via je eigen naam gaan.

Het ging me meer erom dat de privacy steeds minder wordt overigens.

Je privacy ben je toch al voor een groot gedeelte kwijt en men wil steeds meer:
via spyware of gewoon een tap bij de provider en men kent je surfgedrag. Zet daar een psycholoog op en er komt een redelijk exact profiel van iemand uit.
Via een mobiele telefoon is je reisgedrag over zo’n beetje de hele wereld te volgen.
Zometeen dat kilometerregistratiekastje in de auto?
Als je deze gegevens in een computer stopt en daar weer een analyse programma op zet, dan gaat het wel heel makkelijk. Nu zal dat nu nog niet gebeuren door de politie, maar er is ook een bvd in nederland en die zit al in een veel vager gebied. En aangezien al het internetverkeer zo’n beetje via de usa gaat zal echelon ook wel wat meepikken.
Als we allemaal extreem gaan doen overbelasten we het systeem misschien maar anders is de nederlandse vrijheid alleen nog maar een dun laagje fineer