Beschadigde sectoren

vbimport

Ik hou het kort :

Kan ik de beschadigde sectoren weer reparenen ??

Want ik zie net in " Scandisk " dat ze er zijn…

Damn :frowning: en weet het ff niet meer, kan ook aan het weer liggen :confused:

De Seach functie heb ik ook al geprobeerd…helaas, niX gevonden.

ThnX in Advance
mrDJ

Als je scandisk onder Windows gebruikt kan je toch gewoon aanvinken dat ie automatisch repaired?

Originally posted by -=HeadLesS=-
Als je scandisk onder Windows gebruikt kan je toch gewoon aanvinken dat ie automatisch repaired?

Ja klopt, " de fouten automatisch repareren " kun je aanvinken.
Maar niet voor de beschadigde sectoren.

Originally posted by mrDJ
[B]

Ja klopt, " de fouten automatisch repareren " kun je aanvinken.
Maar niet voor de beschadigde sectoren. [/B]

Ow sorry. Maar echt beschadigde sectoren vallen toch niet meer te repareren? Daar zul je gewoon mee moeten leven dacht ik?
Correct me if…

np :slight_smile:

Ik d8 dat het wel kon.
Zoiets als Low Format ofzow, maar heb niet echt zin om 46 gig te LoW formateren.

Vandaar deze vraag !! :slight_smile:

Originally posted by mrDJ
[B]np :slight_smile:

Ik d8 dat het wel kon.
Zoiets als Low Format ofzow, maar heb niet echt zin om 46 gig te LoW formateren.

Vandaar deze vraag !! :slight_smile: [/B]

Volgens mij moet je Low Format zowiezo nooit doen hoor…

Als je denk dat je schijf niet meer te redden dan kan je nog wel eens een low format doen…Maar pas op.

Er zit op een harde schijf ergens een puntje gemerkt. De fabrikant weet waar ze dat puntje hebben neer gezet. Nu wil het wel eens zo zijn dat Low level format dat puntje ergens anders neer zal zetten. Mocht er dan wat gebeuren met de harde schijf en je stuurt hem op. Dan zal de fabrikant zo weten of het puntje nog goed staat of niet. Staat het puntje verkeerd dan vervalt de garantie. Als deze op de correcte plaats staat dan zullen ze er verder naar kijken.

Bad sectors zal ie met normaal formateren proberen te repareren. Mocht het niet lukken dan zal ie de sector marken en wordt de sector niet meer gebruikt.

Originally posted by King Dingeling
[B]Als je denk dat je schijf niet meer te redden dan kan je nog wel eens een low format doen…Maar pas op.

Er zit op een harde schijf ergens een puntje gemerkt. De fabrikant weet waar ze dat puntje hebben neer gezet. Nu wil het wel eens zo zijn dat Low level format dat puntje ergens anders neer zal zetten. Mocht er dan wat gebeuren met de harde schijf en je stuurt hem op. Dan zal de fabrikant zo weten of het puntje nog goed staat of niet. Staat het puntje verkeerd dan vervalt de garantie. Als deze op de correcte plaats staat dan zullen ze er verder naar kijken.

Bad sectors zal ie met normaal formateren proberen te repareren. Mocht het niet lukken dan zal ie de sector marken en wordt de sector niet meer gebruikt.
[/B]

Sja als het maar om een paar sectors gaan zou ik de moeite/problemen niet op de hals halen om ze weg te krijgen!! :slight_smile:

Originally posted by -=HeadLesS=-
Sja als het maar om een paar sectors gaan zou ik de moeite/problemen niet op de hals halen om ze weg te krijgen!! :slight_smile:
Daarom ook maar normaal formateren heb ik gezegd :wink:

Originally posted by King Dingeling
Daarom ook maar normaal formateren heb ik gezegd :wink:

pcies…ik weet eigenlijk niet of het wel nut heeft om er enige atributes/options 8r te plaatsen (fdisk /u ofzow bijvoorbeeld)

SpinRite 5.0 kan dit perfect

Jan , Spinrite 5 ben ik al eeeeuuwween naar op zoek ! Is het mogelijk die ergens te sponzen ? PM mij daarover aub.

Trouwens valt met low level formatteren NIET de garantie weg.
Vroeger werd het wel eens op het blaadje met de jumperinstellingen gezet ja , omdat een deel van de bios van de harddisk zich ergens op de harddisk zou bevinden.

Dat zou even lekker zijn zeg ! Op je SCSI kaart kun je schijven initializen (CTRL-A , dan optie in menu bij Adaptec). Dit is een low level format.

Ik had vroeger op een ouwe quantum 4,3 fireball een paar k bad sectors , ik heb het programmaatje MaxLLF gebruikt en alle (slechte) sectoren waren verdwenen , daarna weer netjes fdisken en formatteren en het zaakje loopt nog steeds als een zonnetje.

De ID van een schijf zit gewoon op de print ingebakken (vast wel op een ic of zo dus) , dat is dat de setup hem herkent als een bepaald type schijf. Verder doet de elektronika op de harddisk bepaalde stukken van de schijf vertalen naar andere regionen om de bad sectors niet meer te laten voorkomen. Ik weet even de goede technische term hiervoor niet meer.

Scandisk en aanverwante progjes repareren niets. In het beste geval verplaatsen ze data uit slecht leesbare sectoren naar een andere plaats. De slecht leesbare sector krijgt een merk (slecht) en wordt daarna niet meer gebruikt. tijdens een format worden sectoren getest en als ze slecht zijn krijgen ze zo’n zelfde merkje.

Welke schijf heb je ? Van andere merken weet ik het niet zo maar Maxtor heeft een utility die de harde schijf zeer grondig controleert, veel beter dan scandisc. Andere merken hebben misschien ook zoiets ?

Veel prutsgenot nog

Originally posted by Jan Bouten
SpinRite 5.0 kan dit perfect

heb je een url waar ik dat proggie vandaan kan trekken? kan em niet eg vinden zeg maar :eek:

Op hun site kan je em wel kopen maar nie downen! Dus via Download.com ofzo hoef je ut ook nie te proberen.

Had overigens nog nooit van dit progje gehoord.

Originally posted by wilma

PM me maar met opgave van je emailadres;spinrite5.zip=100KB groot

Zet anders ff ergens online…

Misschien kan format c: /c wel wat repareren

Originally posted by Mr. Belvedere
Trouwens valt met low level formatteren NIET de garantie weg.
Vroeger werd het wel eens op het blaadje met de jumperinstellingen gezet ja , omdat een deel van de bios van de harddisk zich ergens op de harddisk zou bevinden.

Ik weet wel dat je ze vroeger zeker niet mocht Lowlevel formateren want dan viel de garantie echt wel weg als het verkeerd ging. (Praat ff over 8 a 10 jaar terug)

Originally posted by Mr. Belvedere
De ID van een schijf zit gewoon op de print ingebakken (vast wel op een ic of zo dus) , dat is dat de setup hem herkent als een bepaald type schijf. Verder doet de elektronika op de harddisk bepaalde stukken van de schijf vertalen naar andere regionen om de bad sectors niet meer te laten voorkomen. Ik weet even de goede technische term hiervoor niet meer.

Volgens mij bedoel je HotFix als ik me niet vergis. :wink:

check PM wilma :stuck_out_tongue:

dankje wilma…in 't veld ben jij toch ofnie?:stuck_out_tongue: