Belgisch Taaltje : Change or Not?

vbimport

Hmm

Na hier al een tijdje als belg tussen al die Nederlanders te hebben vertoeft,valt mij (en ken08) wel iets op,dat is dat ons taaltje volledig anders is dan dat van jullie (Nederlanders) ,…‘mor wij begrijpen da nie goe wur,…wij dachten da golder da wel beestig zou vinden enzo’.

Dus wij vragen even aan iedereen om op deze topic te reageren,…of jullie er zich echt aan ergeren of niet …mocht dat toch het geval zijn,…dan moeten wij ons drastisch gaan aanpassen. :frowning:

Want ik denk niet dat het ons op korte tijd zal lukken om een echt ‘[i]schone[/i]’ taal onder de knie te krijgen.Professionele hulp zal zeker nodig zijn :smiley: :slight_smile:

Ik heb zelfs over deze topic een half uur gedaan,…gewoon omdat ik over bepaalde woorden zo moest nadenken.

Dus reageer hieronder ff als jullie zich zo ergeren aans ons [i]taalke[/i] :smiley:

//Mick03

[Edited by Mick03 on 01-03-2001 at 02:57]

hehehehehehe ja wur
zeg ulmder gedacht mor ies
want kwil het best wel ies weten zenne :smiley:

Zolang het niet te overdreven wordt en het voor de gemiddelde Nederlander ook te lezen is (Brabants en Belgisch liggen toch iets dichter bij elkaar dan bijvoorbeeld Fries en Belgisch).

Dus als het niet plat Belgisch is heb ik er geen bezwaar tegen, maar soms krijg ik het idee dat er opzettelijk meer plat Belgisch gesproken wordt, want Nederlands is ook een taal dat gedoceerd wordt in Belgie, in tegenstelling tot het Vlaams (dus dat Algemeen Beschaafd Nederlands kan helemaal niet zo erg tegenvallen als je ons wilt laten geloven :wink:

tja, ik als belg kan er nog aan uit, maar denk dat jullie toch beter is wat A.N. leren praten zodat iedereen het begrijpt, want er zullen er altijd bij zijn die het niet volledig begrijpen, als je het mij vraagt. BTW zo moeilijk is dat nu toch niet, maar is waarschijnlijk eerder een gewoonte van jullie 2;)

Ik ga akkoord met Tax en Mattel :slight_smile:

/me is ook belg en spreekt toch ook nie op die manier :smiley:

Stel je voor dat er zijn die hier fries beginnen te spreken, dan zouden wij er ook nie meer aan uitgeraken he :smiley:

Originally posted by The Amazing Duke
[B]Ik ga akkoord met Tax en Mattel :slight_smile:

/me is ook belg en spreekt toch ook nie op die manier :smiley:

Stel je voor dat er zijn die hier fries beginnen te spreken, dan zouden wij er ook nie meer aan uitgeraken he :smiley: [/B]

we zullen beschaafde belgen zijn, he duke :wink:
ni vergete te lachen he

Originally posted by The Amazing Duke
Stel je voor dat er zijn die hier fries beginnen te spreken, dan zouden wij er ook nie meer aan uitgeraken he :smiley:

Ja,maar de Friese taal is iets volledig anders,wij kunnen nu ook Oost-Vlaams '[i]gon klappen’[/i] maar daar gaan we nu iedereen nog van besparen :smiley:

mja ik ben tot besluit gekomen :
ik zal men best doen om gewoon te praten
mor ik zal vandaag of morgen een topic zetten met een vertaal woordenboek om ons te verstaan :slight_smile:

Originally posted by ken08
mor ik zal vandaag of morgen een topic zetten met een vertaal woordenboek om ons te verstaan :slight_smile:

Dat zal zeker nodig zijn … :slight_smile:

Ok
Aangezien ik niezo goed in fries ben heb ik maar wat gejat erges van, snappen jullie dit? :smiley:
Of mag ik niet zo praten? :wink:

It Fryske wapen wiist werom nei de Midsieuwen. De 7 blokjes yn it wapenskyld fan Fryslân ferwize nei de 7 (midsieuske) seelannen. Dat wiene selsstannige geaën by de kust lâns tusken Alkmaar oant de Weser, dy 't in ferdigeningsferbûn oangien wiene tsjin de Noarmannen. Yn syn oarspronklike foarm wurdt it wapen yn 1830 troch it Fries Genootschap as segel brûkt. Yn de jierren dêrnei wurdt it wapen ek as flagge gongber. Oan 'e ein fan 'e 19de ieu begjint de Fryske flagge húsriem te wurden as symboal fan it Fryske folk.

Kan wonderbaarlijk nog bijna alles lezen van dat Fries ook…
maar dat is dus inderdaad NIET de bedoeling :wink:

geloof er nix van Taxman :stuck_out_tongue:

Vertaal het dan ;):stuck_out_tongue:

hehe ik geloof er ook niet veel van :stuck_out_tongue:

Volgens mij gaat het over het wapen van Friesland. Toch?
Goed he voor een Utrêgter :wink:

Originally posted by cartman_cdz
[B]
It Fryske wapen wiist werom nei de Midsieuwen. De 7 blokjes yn it wapenskyld fan Fryslân ferwize nei de 7 (midsieuske) seelannen. Dat wiene selsstannige geaën by de kust lâns tusken Alkmaar oant de Weser, dy 't in ferdigeningsferbûn oangien wiene tsjin de Noarmannen. Yn syn oarspronklike foarm wurdt it wapen yn 1830 troch it Fries Genootschap as segel brûkt. Yn de jierren dêrnei wurdt it wapen ek as flagge gongber. Oan 'e ein fan 'e 19de ieu begjint de Fryske flagge húsriem te wurden as symboal fan it Fryske folk.

[/B]

blablabla.

Nah zolang de woorden een beetje ‘normaal’ worden geschreven. dus niet hoe je het spreekt maar hoe je het schrijft. dan heb ik er, als nederlander, denk ik niet zon last van. (/me komt uit haarlem. je weet wel, waar het beschaafst nederlands wordt gesproken) :slight_smile:

Originally posted by G@M3FR3@K
Goed he voor een Utrêgter :wink:

Utrêgters roeleren vet man! :stuck_out_tongue: (waar precies dan GF?!)

Moet zeggen dat ik soms weleens het belgische woordenboek erbij moet pakken omdat ik het dan echt nie ken lezen! :wink:
Verder valt het wel mee! :stuck_out_tongue:

Originally posted by cartman_cdz

Het Friese wapen stamt vanuit de Middeleeuwen. De 7 blokjes in het wapenschild van Friesland verwijzen naar de 7 (Middeleeuwse) eilanden. Dat waren zelfstandige ?? bij de kuststrook tussen Alkmaar en Weser, waar het een verdedigingslinie was tegen de Noormannen. In zijn oorspronkelijke vorm werd dit wapen itot 1830 door het Fries genootschap als zegel gebruikt. In de jaren daarna is het wapen alleen nog als vlag gangbaar. Aan het einde van de 19e eeuw begint deze Friese vlag het symbool te worden van het Friese volk.

Zal er op enkele punten iets vanaf zitten, maar in grote lijnen moet het toch kloppen…
Vast wel iemand die uit Friesland komt en dit even wil ‘nakijken’ :wink:

ik begrijp een beetje van het verhaal

hier mijn vertaling

Het wapen van Friesland wist …
De 7 blokjes van het wapenschild van Friesland verwijzen naar de 7 midzeeuwse zeemannnen Dat waren zelfstandige … bij de kust tussen Alkmaar en de Weser. Zei het verdedigigns… wij zijn de noormannen. In zijn oorspronkelijke vorm wordt het wapen in 1830 in het Fries genootschap als zegel gebruikt. In de jaren daarna wordt het wapen als vlag gebruikt. En aan het einde van de 19e eeuw begunt de Friese vlag het symbool te worden van het friese volk

en meester cartman hoe heb ik het er vanaf gebracht

[Edited by Mattel007 on 01-03-2001 at 16:37]

neeeeeee !!!
da daaltje van jullie vind ik kei geweldig
ik schiet telkesn in de alch
als jullie wur ofzo typen
dus voor mij
mmoet het absoluut blijven
mick en ken