Bedankje en vraagje voor de mensen die er wat tijd voor over hebben

vbimport

Ik wil allereerst iedereen ff bedanken voor alle info die ik hier op doe, ik heb zelfs op engelse message boards niet zoveel info bij elkaar kunnen vinden(dit was de eerste nederlandser waar ik tegenaan liep nadat ik 1 jaar ofzo op een zekere cdromgui........... heb lopen surfen) Ten tweede::::::::::::

Wat is nou precies het verschil Tussen AMD en intel ????? ik lees zoveel over de verschillen maar kan iemand ff alles te samen posten omdat ik mijn Pc Vet wil opwaarderen, en zeker wil weten of alles compatible is kwa hardware software.

ik las namelijk intel = duur mobo = goedkoop koeling = goedkoop
AMD= goedkoop mobo=duur koeling=duur

ik bedoel Whatthef8ck is een mobo dan????? enne waarom wordt een amd zo heet.

Ik zou het echt heel erg op prijsstellen als iemand er de tijd en moeite voor zou willen nemen om mij het is ff goed uit te leggen.

Als ik mijn pctje ga opwaarderen doet ik dat voor zo'n 12 a 13 honderd piekjes en zou graag even willen weten of ik voor zo'n bedrag een beetje goeie shit heb.

Heb nu een pentium 3 933 op mijn moederbordje geflikkerd met 192 mb ram pc133 voodoo3(voordat geld tel ik de video kaart niet mee)20gb hd

bij voorbaat dank

mobo is moederbord :slight_smile: AMD dure koeling? Onder 5 tientjes kan het ook gewoon :slight_smile:
AMD is sneller goedkoper beter, maar niet voor grafische programma’s. Intel is gewoon 1 en al kut.
Correct me if I’m wrong, maar dit is het gewoon zo’n beetje. Als je zoiets op Got (http://gathering.tweakers.net) vraagt krijg je duizenden antwoorden maar dit IS het gewoon :slight_smile:

Wat je nu hebt, Pentium… …kan je wel opwaarederen; maar dan wordt het nieuw mobo, nieuwe processor, new RAM. (www.europc.nl ==> goedkoop).

Hoop dat k je al beetje geholpen heb. Bij deze ook bedankje van mij aan alle members die me altijd hebben geholpen als ik wat nodig had.

Verder nodig ik je (als IRC newbie:)) uit op IRC. Uitleg over hoe je daar kan komen: http://www.cdfreaks.com/document.php3?Doc=32

That’s it; de mazzels

Voor we hier (alweer) gaan verzanden in een discussie tussen AMD en Intel, het hangt erg af van je eigen omstandigheden.

Intel heeft met de Pentium 4 op een aantal gebieden betere prestaties dan AMD. AMD is op de keper beschouwd de snellere processor, behalve op die gebieden waar Intel beter presteert.

AMD is aanzienlijk goedkoper als processor (CPU), maar de moederborden (mobo’s) zijn vaak weer duurder. Coolers zijn vrijwel gelijk geprijsd, hoewel de duurdere coolers geen overbodige luxe kunnen zijn op AMD processoren die warmer worden dan Intel processoren, maar dan hebben we het over een prijsverschil van 30 gulden, ook niet schokkend.

Tegenwoordig is het RDRAM dat bij Pentium4 processoren ‘nodig’ is wel erg duur ten opzichte van het DDR geheugen bij AMD moederborden, terwijl de snelheidswinst op het geheel in mijn ogen niet rechtvaardigt, maar ook dat hangt weer af van wat je er zelf mee wilt gaan doen (bij programma’s die continu het geheugen aanspreken zul je het meer merken dan bij office-applicaties bijvoorbeeld).

Ik denk dat als je naar gemiddelde prestaties kijkt, je bij een AMD systeem veel meer waar voor je geld krijgt, maar er blijven mensen die zweren bij Intel; betrouwbaarheid is een veel gehoord argument, terwijl AMD ook daar niet meer onderdoet (vroeger was dit wel het geval).

Maar zoals bij alles eigenlijk, het hangt er maar vanaf wat je ermee wilt gaan doen.

Normaal zou ik verwezen hebben naar de zoekfunctie, maar het lijkt wel of er een heel stuk archief verdwenen is

Hmmm ook een reply van mijn kant…

Prijsverschillen tussen AMD Athlon (C of XP) en Intel Pentium 4 systemen. De AMD is veel goedkoper. Voorheen gold dat het mobo voor een P3 stukken goedkoper was dan een AMD Athlon mobo, maar aangezien in dec de P3 uit de productie gaat moet je eerder naar de P4 mobo’s kijken die op hun beurt stukken duurder zijn dan de AMD mobo’s.

Dan het geheugen: om de P4 toch nog een beetje acceptabel te laten presteren heeft’ie echt dat RDRam nodig (en dan zijn, gekeken naar de kloksnelheid EN de snelheid van het geheugen de prestaties relatief errug laag). RDRam is zeeer duur (veel duurder dan SDR en DDR)… dussuh ook dat is een minfactor…

Dan de CPU. Deze is op zijn buurt ook weer een stuk duurder dan de AMD Athlon en presteert ook stukken slechter… in een paar apps is hij sneller dan de Athlon (op hogere kloksnelheid dan de Athlon) maar dat komt puur erdoor omdat de apps gebruik maken van de optimalisaties ingebakken in de CPU. Indien de software ook voor AMD geoptimaliseerd zou zijn waren de results vast anders… (ligt aan de C compilers die gebruikt worden…!).

Op dit moment is het een slechte tijd voor een upgrade te kopen, voor zowel Intel als AMD. Waarom? Ze komen beiden zeer binnenkort met nieuwe technieken etc etc (nieuwe sockets, geheugens, sjipsets) dus je kunt beter eventjes de kat uit de boom kijken…

Dan over de hitte: een AMD systeem produceert immens veel meer warmte dan een Intel systeem, maarja, een goede koeling doet wonderen… en die hoeft niet achterlijk duur te zijn hoor…!

Ik dank jullie voor de reply’s, maar heb het idee dat de antwoorden aleen nog maar meer vragen oproepen, aangezien ik er in een vorige post achter kwam dat jullie hier ook een icr channel hebben zal ik daar wel ff heen zwemmen en ze daar posten. Maar als ik het goed heb is dit dus de conclusie.

Éen boel proggy’s zijn speciaal voor pentium ontwikkeld.(lijkt me dan omdat intel al zolang mee loopt)dit na aanleiding van het verhaal over die proggy’s die met een speciale pentium c compiler zijn geschreven(geen commentaar over of de c compiler speciaal voor de pentium is, i get the point(at least i think)

Als ik even wacht tot die nieuwe spulletjes erzijn en ik dan gewoon een GOED moederbord koop met een GOEDE amd chip en een ZEER goede koeling (omdat ik nogalwat postjes lees over gefryde chipsets op zeer onstabiel ivm slecht moederbord)

Intel SUCKS :wink: j/k no hard feelings

aangezien ik gewoon een speedfreak ben ik beter voor amd kan gaan(nee draai geen superproggy’s(nog niet) maar alles moet gewoon zeer snel)

AMD athlon c of XP ik weet niet wat ik hieruit moet concluderen maar ik neem aan dat xp speciaal voor windows xp is ontwikkeld omdat microsoft xp speciaal heeft afgesteld voor een intel chip
??? Ik moet er toch iets van denken

Beter mijn pentium 3 aan mijn lieve moeder geven en mijn eigen pc met een amd opwaarderen als zoals dee eh(schrijffouten voorbehouden)al vertelde de nieuwe speeltjes op de mark zijn en die iets oudere wat cheaper worden(ga zoie zo voor 1.6 gh ofzo)

Niet de zoek functie gebruiken want die werkt niet :o

Thank you people

I could write that my hart goes out to the familie’s of the missing or the ones who didn’t made it.

But since my hart is there since thuesday i just can’t

May the terrorist be punished

De meeste proggy’s zijn idd voor de Pentium 1,2,3 ontwikkeld maar aangeziende instructieset van de AMD’s vrij gelijk is aan die van de Pentium 1,2,3 (hele beknopte uitleg) liggen de prestaties van de AMD altijd gelijk of wat hoger (heeft weer met optimaliseringen te maken)…

Dan ff over de Athlon XP: Athlon XP is gewoon de vierde uit de Athlon serie, voor deze naam is gekozen omdat dat marketingtechnisch gezien beter is (laat idd aan Windows XP denken, hetgeen de grote massa wil…). Verder staat die hele CPU los van Windows XP (gelukkig maar…).