Batch programming ... Few questions

Hey …

Ik ben 19 jaar en studeer momenteel aan 't unief van Gent voor Network administrator en Computer tech support.

Momenteel ben ik bezig met het maken van .bat files. Ook wel gekend als
MS-DOS Batch files… .

Ik gebruik momenteel win xp als OS, en merk dat sommige sites aangehaald in vorige discussies niet meer redundant zijn met de huidige cmd.exe versie van windows xp.

Even een voorbeeldje… de commands “deltree” “taskkill” en “addusers” werken niet meer in windows xp cmd.exe .

Graag had ik geweten hoe ik toch nog bepaalde actieve programma’s afsluit zonder mijn pc te rebooten of uit te loggen. (Bvb. je hebt msn, iexplore en wat word files openstaan… zodat je met 1 klik op de batch file al deze programma’s in 1 keer kunt afsluiten…)

Ook had ik nog graag geweten hoe ik toch nog een user kan toevoegen in windows xp via de command line.

Alvast bedankt

Redaxes

open cmd en tik HELP in. Heb je bijna alle CMD commando’s op een rijtje.
Voor users heb je NET nodig. Nog meer utilities staan in c:\windows\system en c:\windows\system32. Taskkill werkt hier overigens prima.

Hey …

De help command wist ik al, toch bedankt.

Maar dat van die NEt snap ik niet echt. Ik heb een NET versie van mijn cmd.exe nodig ofzo? Leg me dat even uit. Omdat ik voor school users moet kunnen toevoegen in de cmd.exe

Toch bedankt voor de snelle respons

Redaxes

En als ik in de system en system32 map kijk van C:\Windows word ik niet echt wijzer eruit…

Ik ben dan ook totaal nieuw tot batch files…

Kun je me even uitleggen hoe je toch een taskkill voor mekaar krijgt en wat je nog allemaal van tools kunt gebruiken…

Toch bedankt hoor

Redaxes

Ik denk dat je of een Windows XP Home edition hebt of gewoon niet ingelogd bent als de administrator. Door NET in te tikken kun je zien welke mogelijkheden je allemaal hebt.

Zie ook http://groups.google.nl/group/microsoft.public.windowsxp.security_admin/browse_thread/thread/bbede864bebace23/40c7113276d57c20%2340c7113276d57c20

“Wat je nog allemaal van tools kunt gebruiken” lijkt me juist perfect studiemateriaal. Lekker veel lezen en proberen :slight_smile: Veel succes!

Hey Mr. Belvedere …

Zeer wel bedankt… Met de NET command kan ik eindelijk users toevoegen of verwijderen naar believen…

bvb voor het toevoegen van user belvedere

net user belvedere /add

dit werkt perfect voor het verwijderen vervang je de /add door /delete…

Klinkt ook logisch…

Taskkill werkt ook bij mij… maar onder het command tskill

Dus zeer wel bedankt

Maar had toch nog een laatste prangende vraag…

Stel je gebruikt firefox als webbrowser… en msn messenger

op hetzelfde moment, 10 vensters staan open … (5 van firefox, 5 van msn)

Kun je dan met 1 command all deze vensters weg doen (net alsof je 10 keer ALT + F4 zou gebruiken…). Want ik geloof dat met tskill alleen maar processen worden gekilld, geen applicaties op zich

Alvast bedankt voor de super goede en snelle respons

Redaxes

Misschien dat dat moet kunnen als je het PID (program ID) weet, maar zeker weten doe ik dat niet.

Kijk eens op : http://www.tech-recipes.com/windows_tips446.html

Hey mister Belvedere alvast bedankt voor je hulp. Ik ben er wijzer uitgekomen.

Toch had ik nog enkele vragen:

bvb je will een bat file maken die pingt naar een host (met ipadres) in jouw netwerk.

maar jij moet het ip adres kunnen ingeven:

zodanig dat ik als ik die bat file open dat hij vraagt naar een ipadres
en dat hij naar dat ingegeven ipadres dan gaat pingen

thx

Batch files hebben geen input commando, wel een parameter commando. De eerste parameter heet %1, de tweede %2, enzovoorts. Bijvoorbeeld:

@echo off
cls
if %1=="" goto error
goto gogo
:error
echo Parameter nodig!
goto einde
:gogo
ping %1
:einde
echo Done.
pause>nul