Barebone, aan of af te raden?

vbimport

Ik word mijn huidige PC helemaal zat. Heb laatst een nieuwe voeding gehaald (Zalman, ultra quiet) en Papst fans om dat ding een beetje stiller te krijgen maar het werkt allemaal niet. Probleem is dat mijn PC op mijn bureau staat en dus direct naast me. Dus, ik wil er nu echt wat aan gaan doen.

Ik heb overwogen om watercooling te nemen maar mijn kast biedt daar niet echt de ruimte voor en een externe watercooler vind ik niets (te groot en te lomp). Nu viel mijn oog op een barebone systeem. Klein, simpel maar wel krachtig volgens mij. Is er iemand die er ervaring mee heeft en zo ja, bevalt het?

Ik wil bijvoorbeeld een Shuttle XPC ST61G4 (P4) of SK83G (AMD64) aanschaffen waarin ik een een P4/AMD64 3(.2?)GHz/3000+, 1GB DDR400 RAM (dan moet ik er zeker 2x512MB in doen toch??), 250GB S-ATA schijf, en EVENTUEEL een AGP video kaart inzet (weet nog niet welke maar de onboard ATI 9100IGP kaart schijnt aardig goed te zijn van dit systeem). Krachtig genoeg om waar wat jaartjes mee te gaan volgens mij.

Alvast bedankt voor de hulp!

Een vriend van me heeft volgens mij die een Shuttle met een losse ATI kaart. Hij is daar zeer tevreden over, echter maakt de ventilator van de videokaart meer geluid dan alle andere ventilatoren (voeding en cpu) tesamen. Omdat de kast aan de linkerkant een koelraampje heeft komt al dat geluid naar buiten, wat heel erg storend kan zijn.

Je weet niet toevallig welk model hij precies heeft? Er zijn namelijk nogal wat verschillende ben ik achter. Heb nu mijn oog laten vallen op de Shuttle SN95G5. Deze barebone heeft een socket 939 voor AMD 64 processors. Wil deze dan nemen samen met de goedkoopste AMD 64 S939 processor (de 3500+ dus). Hmm hoe meer ik zoek hoe meer ik wil gaan bestellen! :wink:

-Mini aluminum barebone system
-Supports Athlon 64 with Socket 939
-Chipset: NVIDIA nForce3 Ultra
-Low noise with ICE-Heatpipe cooling, 9.2cm fan
-Supports 1GHz Hypertransport (2000MT/s)
-Serial ATA150 Raid 0,1
-Gigabit-LAN 1000MBit LAN
-1x AGP (8X), 1x PCI (for simultaneous use)
-2x DDR400 Dual Channel, 8x USB 2.0
-6-channel-audio, firewire and more
-Shuttle Silent-X 240W PSU

De meeste barebones zijn vrij stil en de prestaties zijn gewoon goed. Ook qua stabiliteit etc valt er weinig over te klagen. Het enige nadeel van een barebone is de ietwat beknopte uitbreidbaarheid. Het is natuurlijk wel mogelijk apparatuur toe te voegen, maar veel kan niet. De meeste barebones hebben slechts 1 of 2 PCI sloten en 1 of 2 5,25" slots. Wil je meer, dan zit je vast aan externe oplossingen.

Ik zou trouwens zeker voor het AMD systeem gaan. AMD heeft nl een technologie die “Cool n quiet” heet. Dit heeft als gevolg dat bij een lage belasting je CPU ondergeklokt wordt, waardoor het stroomverbruik en zodoende ook de geproduceerde hitte (en dus ook de geproduceerde herrie) afneemt. Dit werkt erg goed (en dat terwijl de moderne AMD CPU’s al niet meer zo gek warm worden).
De P4 daarentegen heeft zo’n technologie niet. Ook worden de nieuwe P4’s (Prescott serie) nogal warm. Op dit punt hebben AMD en Intel momenteel stuivertje gewisseld.
Je kunt idd het beste gaan voor een 2x512MB oplossing, vooral als je voor een s939 systeem kiest, daar je dan gebruik kunt maken van de dual channel functionaliteit en zodoende je systeem beter laten presteren.

Tnx Dee-ehn. Qua uitbreidingsmogelijkheden maakt het mij niet zoveel uit dus dat zit wel goed. Ik gebruik mijn PC toch alleen nog maar om te downloaden, CDs/DVDs kopiëren en af en toe een spelletje. Het wordt zeker een AMD systeem omdat ik inderdaad gebruik wil gaan maken van Cool 'n Quiet. Ik denk dat het verstandig is om meteen naar S939 te gaan in plaats van S754 aangezien ik voor AMD64 ga, of niet?

Denk dat het wel een barebone systeem gaat worden. Nu alleen nog een geschikte GFX kaart erbij zoeken en mijn huidige systeem verkopen :wink:

Of je voor s754 of voor s939 moet gaan is een goede vraag. Indien je van plan bent lang met deze barebone te doen en toch nog zeker 1 of 2 maal je CPU up te graden, dan zou ik voor de s939 variant gaan. Momenteel biedt s939 nog niet echt veel voordeel (relatief gezien, s939 biedt momenteel wel wat snellere CPU’s, maar daar komt ook snel verandering in), maar in de toekomst wellicht wel. Het is nog niet bekend of s754 nog sneller dan een 4000+ A64 zal gaan; s939 zal dat wel.

Momenteel is een s754 bord absoluut geen foute keuze, maar je hebt kans dat na 2005 er niet meer veel CPUs voor dit platform te krijgen zijn. Het is natuurlijk goed mogelijk om halverwege/eind 2005 nog voor een laatste keer te upgraden en dan tot 2007 met dit systeem te werken (afhankelijk van wat je doet natuurlijk).

Indien je geld genoeg hebt zou ik s939 aanbevelen, anders zou ik het eens goed overdenken…

Alles bij elkaar is het best een aardig bedrag wat ik ga spenderen dus het is zeker de bedoeling om er een paar jaar mee te doen. Misschien na een jaar of twee de CPU en RAM upgraden zie ik wel gebeuren. Tnx Dee-ehn, ik weet genoeg, ik ga mijn huidige systeem verkopen :slight_smile: Hmm kan ik meteen vragen, wat zou dit waard zijn nog denk je? Zit zelf te denken aan €400~500:

-Lian-Li PC60 (met side window)
-350W Enermax PSU
-AMD XP2100+
-GigaByte GA-7VAXP moederboard
-GeForce 3 Ti200 64MB GFX
-2x256MB Samsung PC2700 RAM
-40GB Maxtor hdd, 7200rpm
-Rounded cables, zilveren floppy, GigaByte 3D CPU cooler

Ik zou er zekers 500 euro voor vragen. Je kunt altijd zakken in prijs, omhoog kan niet meer! Indien je er ook echt 500 voor wilt vangen, kun je zelfs de prijs nog iets verder omhoog gooien :slight_smile: (en dan de klant laten onderhalen).

Zou je losse onderdelen gaan verkopen, dan mag je me eens een PM sturen :).

Waar ga je trouwens met al je Plextors heen?

Liefst verkoop ik die kast met alles erop en eraan in een keer. Heb hem op markplaats.nl gezet voor €500. Staat nu alleen maar in de weg namelijk. Bij de kast doe ik één brander, de Plextors blijven hier als test drives (heb nog wat USB/FireWire cases staan namelijk) ;). Bedankt voor je hulp Dee-ehn. Ben er nu helemaal uit denk ik. Heb ook een geschikte GFX kaart gevonden voor dit systeem (Asus V9999 GE).

Da’s een mooie kaart… maar… je geeft zelf aan dat je je computer niet echt voor games wilt gaan gebruiken. Toch kies je voor een redelijke dure VGA kaart (IGP is in dit geval een prima oplossing). Is het wellicht niet verstandiger om eerst een tijdje met die IGP te werken en op een later tijdstip (wanneer nodig/gewenst) alsnog een losse VGA kaart te kopen (je krijgt dan dezelfde kaart voor minder geld of voor hetzelfde bedrag een snellere kaart)? Dat zou ik nl in jouw situatie doen ;).

Daar zit wat in ja. Alleen met “af en toe een spelletje spelen” bedoel ik wel dat ik de nieuwste spellen speel zoals Doom 3. En dan gaat een ingebakken chip niet werken. Wil eigenlijk meteen een systeem hebben waar ik minstens twee jaar mee vooruit kan dus vandaar ook meteen een goede GFX kaart. Nogmaals bedankt voor de hulp Dee-ehn! :slight_smile:

Dat verklaart, I rest my case :stuck_out_tongue:

Graag gedaan!

Alles gisteren besteld :smiley: Helaas is niet alles op voorraad dus duurt even voordat ik alles kan ophalen (6 werkdagen volgens de shop) :frowning:

We zien de benchmarks wel verschijnen :stuck_out_tongue: