AutoRadio Medion CD/MP3 is het wat?

Ik zag vanmorgen in het Aldi actueel foldertje een aanbieding van een CD/MP3 speler voor in de auto van Medion voor maar 129 Euro.

Uiteraard staat er weer zeer weinig nuttige informatie bij, maar helaas kon ik nog niks vinden op de aldi pagina. Ook google gaf eigenlijk geen resultaten over dit apparaat van medion. Zelfs op de site van medion kon ik niks vinden.

Heeft iemand al wat meer info. over deze CD/MP3 speler?
En wat bedoeld men in hemels naam met 4x250 Watt PMPO (max vermogen?? lijkt me sterk daar gewone autoradio’s nu ong. max 50 W afgeven… 250 effectief ongeveer 180, leverd dan dus 4x45 Watt op)
En wat is een stereo cinch uitgang? om een subwoofer op aan te sluiten?

Over Medion spullen kan ik relatief kort zijn: het zijn geen top spullen, maar ook geen slechte spullen. Over het algemeen voert Medion bestaande apparatuur met een ander “kastje” eromheen!
De prijs<->kwaliteitverhouding bij Medion apparatuur is in ieder geval dik in orde, daar hoef je je niet druk om te maken!

Wat betreft dat vermogen: PMPO zegt totaal niets. PMPO vermogen is het vermogen wat een versterker/speakerset aankan voor een zeer korte tijd zonder zich te beschadigen!

Stel een setje amplified speakers (computerspeakers) heeft volgens de fabrikant een PMPO vermogen van 2000W, dan hebben de speakers opzich een PMPO vermogen van 1000W. Dit betekent dus dat ze over een tijd van 1 usec (of minder!) 1000W signaal binnen kunnen halen zonder zich te beschadigen. Leuk om te weten, maar eigenlijk totaal waardeloos!

Ik heb hier een setje computerspeakertjes op mijn buro staan. Deze hebben een PMPO vermogen van 2400W en een RMS vermogen van 16W. Over verschil gesproken…

Ik heb hier twee Medion mp3 autoradio “reviewtjes” gevonden. Die van het type 4356 wordt nogal afgekraakt. Kleine knopjes en speelt geen cd’s af als de auto koud is. Helaas geen foto’s.

Maar 't prijsje is aardig.

Ik heb beiden reviews doorgelezen… het gaat dus over de Medion MD 4952 welke een week geleden bij de Aldi in Duitsland al was aangeboden.

Jammer genoeg ondersteund de radio geen ID3-tag’s, wel worden de namen tot 18 char’s aangegeven. Ik weet nog steeds niet wat nu het vermogen is (moet minstens toch wel 4x45 zijn) en of er een sub aansluiting op de head-unit aanwezig is, maar ff afwachten tot de aldi site is bijgewerkt en kijken of daar meer info op staat.

Die bij Aldi Duitsland werd aangeboden is volgens dit artikel WEL de MD-4356. Hij is 4 x 70 Watt.

Originally posted by Mr. Belvedere
Hij is 4 x 70 Watt.

Let op: dit is niet het nominaal vermogen / RMS vermogen, maar het muziekvermogen!!

Muziekvermogen wil zeggen het vermogen dat hij continu kan leveren, de factor vervorming daargelaten!

Indien je deze radio 70W zou laten leveren zou het geluid door de vervorming totaal niet meer aan te horen zijn…

onlangs las ik C’t dat de meeste radio’s met een vermogen van 4x45W (redelijk standaard tegenwoordig) nominaal, gemiddeld gezien, maar een 18W per kanaal kunnen leveren.

Het is natuurlijk maar waarvoor je 'em wilt inzetten. Als gewone autoradio issie prima. Wil je echter keihard knallen zonder extra versterkers in te zetten, dan wens ik je veel geluk :wink:

De autoradio staat er nu op zie ik http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_28/OFF01_T.HTM is nogal prijzig voor zo’n vreemd merk vind ik . Neem eens een kijkje in een carrafour winkel vind je voor zo’n prijs een sony ! af en toe :wink:

Ik heb even iemand gecharterd om het beestje te halen en vanavond gaat ie in de auto ingebouwd worden. Als het goed is is dat een kwestie van een paar tellen , omdat het gewoon ook een ISO aansluiting heeft.

Overigens is het inderdaad de MD 4952. (Maar mij ook niet boeien wat ze in Duitsland hadden).

De winkel had er ongeveer een stuk of 10 a 15 geloof ik en ze waren 08:35 uitverkocht (08:30 gaat de winkel officieel open).

Vanavond laat zal ik proberen een kleine review van het beestje te maken.

Ben benieuwd wat het max vermogen is, of er een sub aansluiting opzit etc.

Ik heb besloten om na mijn vakantie een MP3 speler aan te gaan schaffen, in ieder geval ééntje die ID3 tag ondersteund, en waar de titel door het scherm heen scrolld.
Kost waarschijnlijk wel duurder dan deze…

Originally posted by MagikChris
[B]Ben benieuwd wat het max vermogen is, of er een sub aansluiting opzit etc.

Ik heb besloten om na mijn vakantie een MP3 speler aan te gaan schaffen, in ieder geval ééntje die ID3 tag ondersteund, en waar de titel door het scherm heen scrolld.
Kost waarschijnlijk wel duurder dan deze… [/B]

kost duurder…?!

Originally posted by eMiNeM
kost duurder…?!

Letterneuker :p;)

Net ingebouwd en een half uurtje muziek aangehoord.
Wat gelijk opvalt : Zuiver geluid… zelfs bij hoge volumes.

Medion MD 4952

Het inbouwen ging prima. Ik had in mijn auto al een ISO steker liggen, dus het is een kwestie van pluggen en bijna alles zit al gelijk geinstalleerd. Alleen de antenne is apart en helaas heeft Medion gekozen voor een Motorola steker in plaats van een Coax steker. Dus ik kan morgen nog even een plugje halen om dat op te lossen. De radio heb ik dus nog niet kunnnen proberen.

MP3 cd’s daarintegen wel. De volgende merken cd-r’s heb ik allemaal geprobeerd. De tijden zijn geschatte tijden.

Lenco : 12 seconden herkentijd
Fuji Film : 12 seconden
Philips : 11 seconden
Viva Star (Vobis) : 13 seconden
Platinum : 12 seconden
Lifetec (Aldi) : 12 seconden
No Names uit CD Freaks shop : 11 seconden
Traxdata : niet herkend.

De mp3’s , mits goed opgenomen en tussen de 64-320Kbps (ik denk niet dat ie VBR ondersteund overigns) worden zeer zuiver afgespeeld , nagenoeg geen ruis te horen. De 4 kanalen worden prima ondersteund en er is mogelijkheid tot het instellen van zowel balans links-rechts , als voor-achter.

Ik had wel af en toe het idee dat ie een mp3 soms oversloeg, maar dat kan ook aan de mp3’s gelegen hebben. Bijna allemaal speelden ze prima en haarzuiver af.

De jog-dial is even wennen , best wel gevoelig en als je een nummer verder wil duurt het weer een secondje of 5 voordat ie dat nummer speelt. Ook is er de mogelijkheid om gelijk 10 nummers te skippen. De ID3 tag wordt nogal langzaam uitgelezen en beperkt zich inderdaad tot 18 karakters (scrollt van rechts naar links , stopt dan , en begint opnieuw).

De display is prima te lezen in het donker , lichtblauwe verlichte achtergrond op zwarte lcd letters. Alleen jammer dat de jog dial niet verlicht is.

Het frontje oogt nogal fragiel en je moet zeker niet met geweld het frontje in de radio duwen , want er zit rechts een soortement van klein paperclipje en ik heb geen idee wat er gebeurt als dit dingetje afbreekt. Het beschermhoesje voor het frontje is daarintegen erg robuust , beetje te robuust en nogal moeilijk open en dicht te krijgen.

Bij maximum volume (0 t/m 100) blaas je geheid je speakers een keer op , de radio lijkt het allemaal prima te kunnen hebben en er treden ook geen rare lichtveranderingen op in koplampen , leds en displays (Wat nogal wel eens gebeurde met mijn vorige).

De bas en treble is wat minder, maar in te stellen van 0 t/m 10 , en zefls op 10 heb je soms het idee “Is dit alles ?”. Dus als je echt vette bas wilt hebben is een aparte versterker handig. De radio heeft 2 tulp uitgangen extra ,die ook nog eens heel mooi afgeschermd zijn als je ze niet gebruikt. Het zaakje is afgeschermd op 15 Ampere.

Pluspunten :

Zeer zuiver geluid
Leesbaar beeld
Robuust beschermhoesje

Minpunten :
Lange leestijd
Weining equalizer , bas/treble mogelijkheden
Fragiel ogend frontje dat met zorg in en uit de radio geklikt moet worden
Jog dial niet zichtbaar in het donker

Algemeen voor 129 euro best een aardige radio waarmee ik nog een lange tijd hoop te doen.

Weet jij misschien wanneer die in belgie te verkrijgen zijn :confused:

De medion life p62000 schakelt automatisch uit als de koplampen aangaan. Even de grijze draad van de iso voedingsstekker doorknippen en het probleem is opgelost.
Deze geeft 12v bij aanschakeling licht, wellicht voor autoradio’s die alleen verlichting in het donker voeren. Maar bij deze radio schakelt geluid dan uit.
Wel eindje even afplakken ivm kortsluiting.