Automatische install en eigen netwerk

vbimport

Ik heb een tijdje bij Vodafone (destijds nog Libertel geheten) gewerkt op de IT-Field afdeling. Daar heb ik gezien dat als wij een pc opnieuw gingen inrichten er eerst een image op gedraaid werd en daarna werden de juiste progjes geinstalled. Nu wil ik eigenlijk graag weten of dat met specifieke software gebeurd of dat dat ergens verkrijgbaar is. Ik heb dat eigenlijk nooit gevraagd. Wat ik bedoel is je gaat dan als admin op een adminaccount naar de (file)server toe en je klikt op het desbetreffende progje en hij installeert vanzelf over het netwerk op de juiste pc. Nu ben ik aan het kijken of ik zoiets thuis kan realiseren. Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat ik nodig heb dab wel moet doen om een netwerkje te bouwen. Ik heb nu al zoiets maar dat is allemaal via een router. met 1 WAN en 4 maal LAN. IK wil uiteraard eerst kijken of ik de 3 pc’s in het netwerk krijg maar als alles goed draait moet het ook goed kunnen draaien met een Apple MAC erbij en die moet ook een aantal bestanden op het netwerk kunnen benaderen. Maar dan moet ik wel het een en ander weten uiteraard. Ook meteen of windows 2003 server daarvoor geschikt is en of ik daarvan de Standard , Enterprise of Web Edition moet hebben.

alvast bedankt

mzzl Dunedaïn

Dit kun je bijvoorbeeld doen met Ghost ( Norton / Symantec ).
Vroeger op mijn werk heb ik dit nog gebruikt , beheer van een honderdtal pc’s.

Wat ik uit je verhaal begrijp, wordt er remote op een PC een applicatie geinstalleerd, klopt dat?

Indien dat zo is, dan is het geen Ghost wat er wordt teruggezet (een Ghost is namelijk een backup van een partitie of fysieke schijf). Welke software dit zoal kan weet ik niet precies, ik weet alleen dat Novell Netware dit kan. Hiermee kun je van een installatie procedure zogenaamde snapshots maken (de procedure wordt door Netware opgenomen). Dat snapshot kun je vervolgens (over het LAN) op een PC in het LAN afspelen. Het gevolg daarvan is dat de identieke installatie ook op die PC volledig automatisch uitgevoerd wordt. Je kunt dit trouwens alleen doen bij gelijk geconfigureerde PCs.

Wat ook een mogelijkheid is een terminal/server constructie, waarbij de server een bepaalde stukje software draait en de terminal dit via een terminalclient gebruikt. Het programma wordt dan niet fysiek op de client geinstalleerd, maar lijkt hier wel op te lopen. Wat in feite gebeurt is dat alle informatie die normaal gesproken op het scherm van de draaiende computer getoond zou moeten worden, nu op de terminal getoond wordt. Hetzelfde geldt voor andere IO. Zo kun je dus ook een volledige KDE desktop op je Windows systeem draaien (zorg wel dat je server en je LAN snel genoeg is).

Hai,

Is me niet helemaal duidelijk. Ik zal het proberen wat duidelijker uit te leggen.
als er een pc op een werkplek moest komen werd die eerst met een image voorbereid en daarna als hij op de werkplek stond ingericht. Als hij er stond kregen we te horen welke applicaties of programma’s er op gezet moesten worden. We gingen dan naar de desbetreffende pc toe en logde in met een admin account. Daar stond een verbinding op het buroblad naar de server die de progjes bevatte. Je klikte het juiste progje aan en het begon met installeren op die specifieke pc waarop jij had ingelogd. Ik wil dus zoiets gaan bouwen hier. Of althands eens kijken of dat mogelijk is.

mzzl Dunedaïn

Verdiep je eens in Sysprep. is nog gratis ook :slight_smile:

Ik heb de demo’s van InstallShield en Automate eens gedownload om eens te kijken hoe ver ik daar mee kom. Op aanraden van een vriend.

alvast bedankt 4 UR replies

mzzl Dunedaïn

Wat ze op je werk gebruikte kan ook een RIS zijn geweest (Remote Installation Server)

Dat zou je apart moeten installeren thuis op een Wink2/3k server, maar dat is een heel gepuzzel.