Audio filteren

hallo

ik moet het liedje van katastroof : de man is minderwaardig hebben de instrumentale versie welteverstaan
ik heb de gewone versie wel
zijn er progjes waarmee je de zang er gemakkelijk uit kan filteren

dank bij voorbaat

Dit is niet zo makkelijk te doen hoor. Je hebt wel allerhande voice-filters maar die werken niet behoorlijk.

Je kunt natuurlijk wel wat gaan truken, door bijvoorbeeld frequenties waar de zang in zit (vooral het middenbereik) met een equalizer eruit te filteren. Het nadeel is dan wel dat je de zang nooit helemaal wegkrijgt EN dat je ook nog eens alle andere tonen op die frequentie eruit filtert, waardoor je een slecht resultaat krijgt.

Wat wellicht wel een goede optie is, is het gebruiken van een midi. Indien je een midi kunt vinden van dit nummer is met een beetje geluidskaart een hele aardige kwaliteit te behalen die voor karaoke-doeleinden vaak ruim voldoende is!

Dus ik zou zeggen: gebruik google en zoek naar midi sites (die zijn er genoeg…!)

In Goldwave is er zo’n optie die Dee-ehn bedoelde. Je kan dan kiezen voor “remove voice” en dan filtert ie inderdaad het middenbreik weg.
Je kan het eens proberen en ik denk zelfs dat het een redelijke kans op slagen heeft bij dat nummer. Ik vermoed dat het nummer oorspronkelijk relatief “goedkoop” opgenomen werd en dan zit de zang meestal net in het midden. (bij duurdere producties heb je al snel meer overgangen tussen zang en melodie die hierbij dezelfde frequenties gebruiken). Da’s vooral om het stereo-effect te vergroten (bij dance-platen zit de stem bijvoorbeeld vaak niet netjes in het midden)

Veel succes!