ATA100 versus U-ATA133?

Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee ?

Als ik een harde schijf heb: Western Digital Expert 120GB ATA100 8mb cache of ik heb deze: Maxtor Diamondmax Plus 9 120GB U-ATA 133 ?

die 2 MB cache heb je nodig als je kleine bestanden op je hardeschijf wilt gaan verplaatsen.Hoe groter de cache is hoe groter dat de kleinere bestanden zijn die sneller kunnen getransporteerd worden.Maar als je dus een film van 700MB begint over te tappen heeft dit weinig zin.Persoonlijk voel ik niks voor een grotere cache omdat ik geen verschil zie.Velen zullen het met mij oneens zijn hierover maar ik zie echt geen verschil.Wat betreft die ata 133 , in theorie zou je snelheidswinst moeten hebben van ±10 MB/s en ik moet zeggen dat de filmen er als een sneltrein over de hardeschijven gaan.

Maar wat is dan het verschil tussen een ATA100 8mb schijf en een U-ATA 133 8mb schijf ?

ATA100 betekent dat de HD in principe 100MB/s zou moeten kunnen halen. ATA133 betekent dus dat ie 133MB/s zou moeten kunnen halen. Dit halen ze uiteraard never, maar een ATA133 gaat wel sneller als een ATA100 schijf. Mits je IDE controller op je moederbord ATA133 aankan. Als je controller geen ATA133 aankan dan kan je er wel gewoon een ATA133 schijf aanhangen, echter gaat deze dan in ATA100 modus draaien of zelfs ATA66 hangt van de maximale snelheid van die controller af.

Originally posted by mu_zik
Maar wat is dan het verschil tussen een ATA100 8mb schijf en een U-ATA 133 8mb schijf ?

ATA100 is ook U(ltra)-ATA. Het enige verschil is dus z’n doorvoersnelheid. Schijven van tegenwoordig die ATA133 zijn kunnen wel 50% rendenment halen, dus over de 60MB/s. Moet je anders maar is op Storagereview.com kijken.

Als je IDE-poorten de 133-standaard ondersteunen, dan kan je harde schijf theoretisch 133 MB/sec halen. Een ATA100 schijf zou maximaal slechts 100MB/sec kunnen halen.

In de praktijk merk je daar geen spat van met een 7200rpm schijf, of ze nu ATA100 of ATA133 is. Zo’n schijf haalt maximaal pakweg 60MB/sec, wie weet uitzonderlijk wel 80MB, maar geen 100 en zeker geen 133MB/sec.

Enkel de nieuwe 10.000rpm raptor schijven halen hogere transfersnelheden (of natuurlijk 10.000 - 15.000rpm scsi schijven, maar da’s weer wat anders).