Ata 66

vbimport

Ik heb een nieuwe Aopen CRW 2040 brander

en ik heb een Aopen AK33 Moederboard...

Volgens de handleidingen kan ik ATA66 activeren alleen heb ik hiervoor een kabel nodig...

Is deze benodigde kabel ook wel flatcable genoemd?

En is die (wel of niet) bijgeleverd en waarbij? (HD/CD-RW drive of bij het moederboard)

:confused: PLZ HELP! A.S.A.P. :frowning:

Share your knowledge...

Originally posted by -=[LiQuiD]=-
:confused: PLZ HELP! A.S.A.P. :frowning:

ASAP? Nou, een ATA66 kabel (zo’n platte ja) zit standaard bij de meeste moederborden. Als je een retail versie van een CDRW koopt zit hier ook vaak een ATA66 kabel bij!
ATA66 kun je van ATA100 onderscheiden door te kijken naar de draden die deze kabel bevat. Die van ATA100 zijn veel dunner. Dit maakt overigens niks uit voor de snelheid, want je CDRW gaat niet op ATA100 draaien doordat ie een “snellere” kabel heeft! :wink:

A.S.A.P. betekent As Soon As Possible…

ik heb het al een beetje door ja, bedankt, alleen nu ik de jumper verwijdert heb gaat hij nu UDMA/ >>> 33 <<<

en geen 66…

Originally posted by -=[LiQuiD]=-
A.S.A.P. betekent As Soon As Possible…

Wist dat, daarom repliede ik ook gelijk nadat ik de topic gelezen had! :wink:
Maar eh, CDroms/CDRW’s draaien toch altijd op ATA33 snelheid? Het is toch, ff denken hoor…

Je bent een beetje in de bonen Wook :slight_smile:

ata66 is gelijk aan ata100 kabel; dit zijn 80 polige flatcables (platte kabels, de naam zegt het al) -> voor iedere pin (dat zijn er 40 stuks) is er 1 massa beschikbaar
ata33 heeft een standaard 40 polige ide flatcable; deze kabel is verhoudingsgewijs dik, grof en flexibeler

er zijn zeker cdroms met ata66 interface… ik weet dat aopen ze maakt, of er ook concurrenten zijn die dit aanbieden? niet dat ik weet…

Mijn HD’s zitten aan die ATA100 kabels en die zijn opgebouwt uit hele fijne draden (80 ofzo! :))
M’n CDRW en DVD zitten aan een kabel die veel grover is opgebouwd (40 draden ofzo! :)) Dus dat is een ATA33 kabel volgens jou?

Als m’n pc opstart zie ik dat m’n DVD en CDRW op UDMA 2 staan, dus ATA33 toch?!

ata33 kabel is standaard ide kabel, zoals we die van de 286 al kennen :slight_smile:

ata66 kabel, die 80 polige is relatief nieuw…

Wat is ata 66 ?

Wat is ata 100 ?

Excerpt from pcherz :

Q: What are ATA/66 cables for? How do they differ from normal IDE cables?

A: With the introduction of higher speed hard drives, it was originally thought by the companies that create standards for these drives that the interference created by those hard drives would be too large for normal operation. ATA/66 cables were introduced to reduce this interference. If you compare an ATA/66 cable with a regular IDE cable, you will notice the ATA/66 cable is much more dense. This is because it uses 80 conductors rather than 40 as used by the old IDE cable. This cable was optional with ATA/66 capable drives, but is now required for anything above ATA/66.

Willen jullie ook nog fotootjes ?

THANK YOU, THANK YOU, THANK YOU…

I AM VERY PLEASED WITH ALL YOUR REPLIES…

WITH THE KNOWLEDGE YOU PROVIDED ME, I WILL, ONCE AGAIN, BE KNOWLEDGE…

:):):)TNX AGAIN:):):slight_smile:

Mag ik jullie er even aan herinneren dat dit een Nederlands forum is!
Hoef verder niks te zeggen neem ik aan! :wink:

Originally posted by Wookie
Mag ik jullie er even aan herinneren dat dit een Nederlands forum is!
Hoef verder niks te zeggen neem ik aan! :wink:

Wanneer kom je me arresteren ? :slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
Wanneer kom je me arresteren ? :slight_smile:

LOL! :stuck_out_tongue: als het eens kon… hehe!
Nee, maar er zijn regels en daar dient aan gehouden te worden. Moet jij toch wel begrijpen?

En zeker nu je “Die-Hard” bent! :slight_smile: