Asus P5GD1 Modo en 2x WD 80GB Sata @ Raid0?

vbimport

Beste CDFreakers,

Onlangs heb ik nieuwe PC gebouwd. Een Pentium4 3,0 gHz. Asus P5GD1 Mobo, 2x WesternDigital 80GB sata, 1024 MB DDR, XFX Geforce 6600GT 128MB, NEC 3500 dvd-rw, LG dvd-rom etc etc.

Graag zou ik wat ondersteuning willen hebben om beide sata WD schijven in een Raid-0 configuratie in te stellen.

Ik heb duidelijk alle instucties opgevolgd om alles goed te kunnen installeren, maar het geeft nog steeds problemen.

Ik heb beide schijven aangesloten op sata1 en sata 2 controler.
In de BIOS heb ik de IDE configutatie op RAID gezet, en de RAiD Bios staat op enabled. exact zoald vermeld stond in de handleiding van het moederbord.
vervolgens met CTRL-I in de RAID setup Utility de raid instellingen gezet op RAID0.
Vervolgens gestart met de windows installatie vanaf (bootable) cdrom.
Tijdens instalatie op F6 gedrukt om scsi/raid drivers te installeren, en de floppydisk geplaatst met de daarop aanwezige drivers die ik van tevoren al klaar had gemaakt.
Windows geeft een 4-mogelijkheden waaruit ik kan kiezen om te installeren.
De chipset die aanwezig is op dit asus moederbord, is de 82801FR. Dus ik selecteer (in dit geval) optie 1: 82801FR SATA RAID, en druk op ENTER.
Windows geeft aan de benodigde drivers hier te zullen installeren, en zet de installatie verder voort.
Ook nu worden de schijven nog prima herkend, en windows begint met het formatteren van de raid schijven. Hij wordt nu gezien als 1 grote HD (2x 80gb) 160gb.
na de formattering begint windows met het kopieren van de bestanden, en al snel wordt opnieuw weer gevraagd naar de drivers vanaf de diskette. Echter kan windows
ineens niet meer de benodigde bestanden (iastor.sys,iastor.inf en iastor.cat) vanaf de diskette kopieren terwijl deze gewoon in de root van de diskette staan. In de hoop deze misschien
dan nog later te kunnen installeren. sla ik deze bestanden over, en wordt het kopieren weer voort gezet.
Voor de zekerheid had ik een paar extra diskettes aangemaakt voor het geval er eventueel een defect mocht zijn, maar dat was niet het geval.
Bij de eerst volgende reboot krijg ik gelijk een bluescreen met een dergelijke melding dat windows om schade te voorkomen is afgesloten. vervolgens gebeurd er niks meer.
Na diverse pogingen geprobeerd te hebben, ben ik eens op internet op zoek gegaan naar een oplossing. Nou blijkt dit voor zover ik het heb kunnen achterhalen een veel voorkomend probleem te zijn.
In diverse Forums o.a. op tweakers.net worden allerlei oplossingen aangedragen met probeer eens dit…probeer eens dat…nieuwste drivers…unattented windows instalaties met de raid drivers geslipstreamd .etc etc. niks van dat alles helpt. Ik kom er gewoon niet meer uit, en dat unattented gebeuren heb ik me eens in verdiept maar wordt ik ook niet wijzer van.
Hopelijk kunnen jullie mij een oplossing bieden voor dit probleem.

Helaas kan ik je geen kant en klare oplossing aandragen. Ik ben niet bekend met het probleem, dus ook ik kan alleen maar gissen. Gelukkig heb je het probleem goed omschreven, dat spaart al veel vraagwerk. :wink:

Wat ik als eerste zou doen, is het updaten van de drivers voor de RAID controller. Kijk daartoe eens hier.

Wat ik je nog aan kan raden is tijdens de installatie van Windows in het lijstje met de 4 mogelijke drivers eens een andere driver te kiezen. Ik weet niet of dat de oplossing is, maar het is de enige “variabele” die ik zo 1-2-3 uit je verhaal kan halen.

Succes en we horen wel weer van je :slight_smile:

Andere drivers heb ik ook al geprobeerd, maar dan worden de harde schijven helemaal niet gevonden, dus dit zou toch de enige goede driver moeten zijn.

En heb je ook eens nieuwere drivers van de website van Asus proberen te halen? Ik weet niet of het werkt, maar je zou het kunnen proberen…

Heb alles al geprobeerd. Heb Raid drivers (ICH6R) nodig voor sata schijven… dit zijn devicedrivers van Intel zelf, en heb hiervan inderdaad de nieuwste geprobeerd.

voor zover ik heb kunnen zien staan op de Asus site alleen maar drivers voor IDE-Raid.

Helaas kan ik je niet echt verder helpen, ik heb geen flauw idee waar dit probleem vandaan komt.

Aangezien je schrijft dat meer mensen dit probleem hebben zou ik haast denken aan een fout in de driversoftware van Intel. Van de andere kant verwacht je toch wel dat zoiets getest wordt, is het niet?

Je zou eens op het supportforum van Asus kunnen posten. Normalerwijs zijn daar technici in dienst van de fabrikant aanwezig; deze zouden je moeten kunnen helpen. Ik heb daar best positieve ervaringen mee…