AMD XP multipier

een pposje trug heb ik een Epox 8rga+ en een athlon 2600+ gekocht.
nu wil ik wel is ff een beetje overklokken.
Op internet lees ik allemaal verhalen van lui die overklokken door de multiplier op te schroeven.
Maar bij mij wil dat niet, tenminste niet omhoog, tot 12.5 geloof ik.
en volgens mij unlockt een Nforce2 chipset je Multiplier (toch :confused: )

kan iemand mij hier een beetje uitleg over geven

Sommige AMD processoren hebben geen multiplier lock. Het is dan ook niet de chipset (NF2) die je multiplier unlockt, maar de fabriek :). De modellen die geen multiplier lock hebben, zijn over het algemeen de langzamera modellen van een latere batch met hoge yields (bijv een 2200+, welke eigenlijk ook wel voor 2700+ door zou kunnen gaan).

Overklokken kan inderdaad door de multiplier te veranderen. Dit is echter niet de meest optimale manier. Indien mogelijk, is het verstandiger je FSB omhoog te schroeven. Nu weet ik niet wat voor geheugen je in je systeem hebt, maar indien dit snel genoeg is (bijv PC3000, PC3200, PC3500, PC3700 etc) kun je de FSB van de CPU omhoog schroeven. Daarmee gaat ook de kloksnelheid omhoog. Het kan zijn dat je bij de maximale kloksnelheid van je CPU aankomt. indien je dat lukt en je nog ruimte op de FSB hebt (bijv FSB180), kun je heel goed je multiplier verlagen en je FSB verder verhogen (je verandert dan niet de kloksnelheid, maar slechts de verhoudingen).
Indien je CPU gelockt is, kun je de MP unlocken. Dit moet je echter met een klein draadje doen… durf je dat aan?

Waar je op moet letten:

1. temperatuur & koeling van de CPU
  2. CPU-FSB : MEM-FSB = 1:1
  3. VCore verhogen indien je systeem niet stabiel is
  4. VMem verhogen en/of geheugentimings versoepelen indien je geheugen niet mee wilt werken

Succes :slight_smile:

wat dacht je van dit apperaatje :wink:

Upgradeware XP TMC

Need-to-Know:

Now you don’t need to paint the L3 bridges with a silver pen or cut the L3 bridges with a penknife on your Athlon XP processor in order to adjust multipliers. XP-TMC total multiplier controller can help you to do the job without any mod on your processor. The warranty of your processor can be kept alive !

The XP-TMC total multiplier controller can let you not only adjusting multipliers for overclocking but also for enabling new Athlon XP/MP CPU’s to run in Socket A boards which only support upto FSB 100Mhz/133MHz. With the application of XP-TMC total multiplier controller, you can adjust the multiplier for reaching the actual clock frequency of a new XP CPU. The CPU upgrade can be done so easily.

Support new AMD Athlon XP (Thorton/Thoroughbred, L2 256K), based on 0.13-micron technology
Support new AMD Athlon XP (Barton, L2 512K), based on 0.13-micron technology
Support new AMD Athlon MP (Thoroughbred, L2 256K), based on 0.13-micron technology
Support new AMD Athlon MP (Barton, L2 512K), based on 0.13-micron technology
Patent with AMD multiplier adjustment technology providing adjustment function from 5x ~ 24x
Support QuantiSpeed Architecture
Support 3DNow! Professional Technology (72 instructions, full SSE compatibility)
Support Double Data Rate (DDR)
Dual Processor support (Athlon MP)
Easy Installation. Driver is not needed
462 PGA package