AMD probs

Ik heb me op dit forum een tijdje geleden geïnformeerd welk mobo ik best aanschaf voor een intel-processor. Vrijwel iedereen was ervan overtuigd dat ik een AMD athlon moest aanschaffen in combinatie met een abit KT7 moederbord.

Wel, na lang nadenken heb ik een AMD gekocht met een ABIT KT7 mobo en een blue orb cooler. Ik vervloek die bullshit.
Is totaal niet stabiel. Klote. Die processor komt veel te warm. Heb de processor laten vervangen omdat ik dacht dat ie stuk was. Juist hetzelfde: onstabiel systeem. Alles is goed in de eerste 2 uur dat ik met m’n pc “werk” (gewoon laten draaien).

Wanneer ik mp3’s rip wordt die cpu bloedheet (55°C) en loopt ie vast. Ik moet de pc dan een tijd uitlaten. Wanneer ik dit niet doe en heropstart is het net alsof er slecht weggeschreven wordt.
Windows moet een nieuw systeemregister aanmaken (soms meer dan 1 keer). Met als gevolg dat windows crasht. Bij installatie van WinXP begint de miserie al na het kopieren “de benogide bestanden”. Bad System Config krijg ik te zien. Soms zou het eens lukken om toch verder te installeren. De installatie van Linux loopt ook vast.
Mijn huidig bestringssysteem is win98 (het enige dat ik geinstalleerd krijg!)
Slecht systeem!!!

Volgens mij zit ik met een slecht mobo. De cpu krijgt te warm omdat hij te veel stroom krijgt. De spanning die ingsteld staat is 1.750 en 3.3 ; klopt?

Overige hardware: plex24/10/40 ; ABIT GF2 MX ; SB Live ; Seagate 40Gb UDMA100 ; AMD athlon 1.2

Waar ligt het probleem ergens?
Is dat normaal dat die cpu zo heet komt?

uhm… ik weet er weinig van, goeie koelpasta/koeler goed gemonteerd?

Normaal wel.
Bij de eerste cpu heb ik hem gemonteerd.
De tweede de firma zelf.
En 2 keer hetzelfde probleem

Mijn AMD is gemiddeld 55°C nu en blijft dan gewoon stabiel! Ook als ie 70°C wordt blijft ie stabiel! De standaard instelling van voltage is 1.75V, dus das ok! (Of heb je em overgeklokt?)
Zit denk ik iets nie goed met je mobo lijkt mij.
Welke AMD hebbie eigenlijk?!

blue orb? Die is gemaakt voor op grafische kaarten en zijn dus NIET bedoelt als cpu cooler.

Dus om te beginnen moet je eerst maar eens een goede cooler halen. ik heb een EP5-6I11 van Cooler Master (ik heb ook een 1.2 GHz Thunderbird) dus misschien is dat een idee :slight_smile:

hij draait bij mij op 37 graden gewoon / 45 stressed

nog een tip: gebruik géén coolerpasta (nee, das geen grapje) mijn processor was heter mèt pasta dan zonder!

55 Graden is niet gek voor een AMD CPU, ze zouden tot een 90 graden stabiel moeten lopen! Mijne loopt trouwens continu stressed op 72 graden en die’s retestabiel.

Abit moederborden staan erom bekend dat ze niet de stabielste van de markt zijn, maar ze zijn zekers niet slecht!
Dit euvel kan natuurlijk op verschillende punten liggen. Laten we er even vanuit gaan dat al je insteekkaarten goed functioneren en geen conflicten veroorzaken.

Je kunt dan inderdaad met een kapot mobo zitten. Soms helpt het flashen van de BIOS hierbij.
Een andere oorzaak kan kapot geheugen zijn (test dit even met MemtestX86) of een te zwakke voeding.

Mijne 1.4 Ghz word 57° belast en is stabiel.
Ik heb ene Coolmaster (AMD beveelde me dat aan. Heb die gratis van amd zelf gekregen :):slight_smile: Maar dat is een lang verhaal)
Is een klein licht geluidloos coolerke waar je gene koelpasta voor hoeft te gebruiken (amd vervloekt zo’n beetje die koelpasta.)

Ik heb zelf de Alpha cooler + de golder orb er op gehad maar daar was ik niet zo content van.

Heb hem nu terug op 1.2 gezet. Internet Explorer 6.0 geïnstalleerd en tijdens bijwerken van systeeminstellingen kreeg ik de volgende foutmeldingen: run32dll.exe (of iets dergelijks) heeft een ongeldige… Daarna was 4uinit.exe aan de beurt, hierna terug run32dll om uiteindelijk toch volledig op te starten.

Vreemd hé. En dit enkel als de cpu boven de 50 graden komt.

Binnen hier en enkele uren is heel windows terug aan de … .
Er bevinden zich dan ook iedere keer fouten in de master boot record waardoor je zou denken dat de hd gegevens verliest.
Wat niet waar is. Heb al een volledige oppervlaktecontrole uitgevoerd: geen fouten gevonden.

Heb ook al 1 keer voorgehad: wanneer ik de pc startte kreeg ik enkel een groene fijne lijn op het scherm. Ik zette de pc uit en terug aan en windows startte niet meer op, Verifying DMI Pool Data en daarna niets meer. En dat 's morgens terwijl de pc volledig koud was.

Slechte SDRAM’s?

Heb al gedacht geheel die zooi tegen de muur te gooien en een INTEL serverbord van 1000 piek en een stabiele intel cpu erin te plooien.

Ik kom er zot van. En ik heb het geld niet om zomaar alles in het dubbel te kopen en zo te testen wat er juist stuk is.

De voeding is denk ik wel OK. De kast heeft zo’n 130 piek gekost inkoopprijs (excl btw) hierin zit een 230W voeding (stabiel dus)
Waar kan ik trouwens die site vinden waar de voedingen op te vinden zijn die AMD aanraadt.

230W is veeeeeeeeeeel ste weinig voor een AMD CPU… een Intel zou het er misschien net mee redden (maar dan ook echt maar net) maar voor een AMD is dat veel te weinig. En ja, dat zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn!

Amd zegt dat tussen de 65-70° normaal is dus ik denk dat het niet aan AMD ligt.

Probeer eens met zo weinig mogelijk spullen in je PC te werken in Windows en kijk dan als je die fout nog heb.
Bv. 1 latje geheugen,geen soundkaart,… .

Originally posted by Dee-ehn
230W is veeeeeeeeeeel ste weinig voor een AMD CPU…

Dit zou idd welis de oorzaak kunnen zijn! Install maar is HardwareMonitor, dan kan je zien wat er met je voltages gebeurt tijdens het draaien van je pc.
Ik denk dat die nie echt stabiel zullen zijn! Mijn pc wilde zelfs met een 300W voeding nie lekker draaien. Heb er nu een 400W in hangen en nu zonder probs! :wink: (ok, pc zit behoorlijk vol en is getweaked)

Regel maar is een 300W om te kijken wat die doet, denk zelf dat dit wel de oorzaak is. :smiley:

130 gulden voor een kastje met 230 watt?? Heeft die gouden deurtjes ofzo ? 300 watt is echt nodig, en dan nog best eentje van goede kwaliteit. De voedingen in Aopen kasten zijn goed en enermax uiteraard ook. Wel raar dat ze dat in de winkel niet opgemerkt hebben. Veel succes!

morgen jongens, met welk prog meten jullie die temperatuur?
(domme vraag mischien maar ik weet het niet)

de echte tweakers onder ons hebben temperatuur sensors met een mooi lcd displaytje in een 5 1/4 bay, maar de meesten installeren gewoon een temperatuur programmaatje dat de temperatuur afleest door een ingebouwde sensor op het moederbord. Meestal staat er wel een proggie op de cd die bij je mobo zat.

je kunt ook ff in het bios kijken, want daar staat het ook (PC health status ofzo)

maar even over de naam van het proggie:
ik heb een mobo van MSI en daar zit een cdtje bij waar PC Alert III op staat (autorun/Utility/MSI utilityMSI PC alert III). Dit proggie geeft de temperatuur van de cpu en de kast, de snelheid van je ventilators, en de voltages die worden gebruikt.

Originally posted by jahweh1950
morgen jongens, met welk prog meten jullie die temperatuur?
(domme vraag mischien maar ik weet het niet)

Dit is een heel goed programma er voor http://www.hmonitor.com/
Als je een Asus moederbord hebt kun je een I-Panel kopen zie
http://www.quote.nl/frames/products/asus/ipanel.htm
deze gebruik ik samen met mijn Cusl2-bord

Groetjes

bedankt ik heb het.
thx:)