Amd dual systeem

vbimport

ik wil een amd dual systeem maken.

nou heb ik op het net wat gelezen over de xp en de mp processoren.

dat ze gewoon identiek zijn.

nou is mijn vraag weet iemand hier wat van heeft iemand het ooit eens geprobeerd of draaien.

ik heb namelijk 2 xp 1700+ proccjes liggen maar als dit niet werkt.

ga ik liever voor een dual xeon 2.2ghz systeem

greetz sphere man

Een MP en een XP zijn niet identiek. De MP heeft de L1 brugjes niet doorgesneden ; dus kunnen andere snelheden en voltages worden gebruikt in plaats van de standaard.

Dit betekend dat de MP geschikt is voor overclocken ; De XP niet (de truuk met het potlood/vloeibaar zilver is dan nodig)

De MP reeks is geschikt voor een dual cpu systeem , de standaard XP niet.

Verwacht overigens niet dat een dual cpu systeem 2 keer zo snel is als een single cpu systeem, want dan kom je bedrogen uit.

Ook is het wel handig als je een Operating Systeem erbij pakt dat ook daadwerkelijk multi cpu ondersteuning heeft (Linux , NT , 2000 en XP). Meestal kun je per taak aangeven op hoeveel cpu’s deze moet draaien.

Belvedere: de core van een XP is gelijk aan die van een MP. Bij Veel MP’s zijn echter de L1 bruggen of niet doorgesneden, of alleen op de standaardmanier onderbroken (geen sleufjes in de CPU). Een MP is daarom makkelijker te overclocken, maar net zo min ervoor gemaakt als een XP, de core met bijbehorende voltages is immers van de fabriek uit gelijk geconfigureerd.

Of een dual AMD systeem nuttig is, is maar de vraag. Je moet natuurlijk (zoals eerder vermeld) een OS hebben wat hier gebruik van kan maken. Daarbij moet voor een nuttig gebruik, ook nog eens je applicatie er gebruik van kunnen maken. Applicaties die totaal nix van dual-CPU oplossingen afweten, kunnen hierdoor zelfs langzamer gaan lopen. Andere apps kunnen er echter weer behoorlijk wat sneller van gaan lopen. Wat tevens fijn is, is dat je bijv je secundaire CPU gebruikt om een video te renderen, terwijl je met je primaire CPU aan het photoshoppen bent!
Zoals je wellicht al aanvoelt, is een dual CPU voor de meeste thuisgebruikers niet intressant, tenzij het systeem als (zwaar) workstation ingezet dient te worden.

Tot slot wil ik het nog even over het alternatief “Xeon” hebben. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar toch wil ik je dit zekers afraden. Een Xeon systeem is opzich best leuk, maar veeeeeeeeeel duurder dan een dual AMD systeem! Alsof dat niet genoeg was, zijn de resultaten ook nog eens veel slechter.
Er zijn wel Xeon systemen die sneller zijn dan MP systemen, maar dan heb ik het over CPU’s met gigantische caches (2MB etc), deze zijn voor de meeste mensen gewoonweg onbetaalbaar.

Om terug te komen op jouw vraag: kunnen mijn 2 XP CPU’s ingezet worden als MP systeem?
Ja en nee!
Ja: hardwarematig gezien kan dit prima!
Nee: ze zijn er niet voor gemaakt en worden in een dual board standaard niet herkend. Er zijn echter voor sommige borden bios-hacks op de markt, waardoor het toch mogelijk wordt!

Ik verwijs je eventjes door naar Google, daarmee vind je vast info hieromtrent!

Ik denk niet/weet wel bijna zeker dat je budget het haalt , maar pas op als je 4 van de nieuwe Xeons in je bak gaat gooien.

Die nieuwe cpus bevatten namenlijk multithreading op zichzelf al , zodat het Operating System ze ziet als 2 cpu’s.

Nu werkt Windows 2000 normale editie met maximaal 4 cpu’s. Als je dus 4 Xeons hebt (die gezien worden als 8) werkt het zaakje niet.

Kwamen we vorige week op het werk achter :slight_smile:

bedankt jongens voor de info.

ik heb een terminal server met een vpn en een apparte domain controller.

nu is het de bedoeling dat de terminal server wordt gebruikt voor de terminals die kunnen er dan lekker op werken.

b.v de ene doet photshop en de andere maakt website’s.

ook is het de bedoeling dat er van buiten af op gewerkt wordt.

er komt windows 2000 advanced op draait nu op een single xp1700+.

die kan trouwens iets van 16 cdpu’s aan :smiley: nou zoveel geld heb ik niet.

het voordeel hier van is dat we allenmaal op een p2 of p3 werken met weinig hd ruimte.

oja de dual wordt ook een terabyte ftp server, dus ruimte geen probleem.

maar ik las ergens op tweaker.net dat de xp en de mp hetzelfde waren op de l1 na dan.

greetz sphere man

Ik had het laatst al is ergens gelezen, maar kwam hier ook tegen hoe je XP’s in een dual config kan laten draaien. Het is hun gelukt maar ze garanderen nix.

als aller eerste allemaal bedankt voor de reply’s

ik heb vandaag een asus dual mobo gekocht

het blijkt als colgt dat mijn xp proccjes mp’s zijn de winkel waar ik ze toen de tijd heb gekocht zal het niet geweten hebben

dus draai ik nu op een dual mp1700+ systeem met een beetje weinig geheugen 512mb :smiley:

maar het werkt perfect

greetz sphere man

Originally posted by sphere man
[B]dus draai ik nu op een dual mp1700+ systeem met een beetje weinig geheugen 512mb :smiley:

maar het werkt perfect

greetz sphere man [/B]

En is ie nu superrap? Draai je een koe? (Distributed.net) Wat voor bench haal je daarmee? (ff de enige bench die van mezelf weet, dus mijn enige vergelijking) :slight_smile:

nou ik heb nog geen bench gedraaid en opzich vindt ik het best tegenvallen.

maar moet nog een hoop testen , en uitvinden denk ik

greetz sphere man