AMD Athlon .. hoe weet ik welke het is

vbimport

Ik heb zojuist mijn Amd Athlon 1400 MHz opgehaald.

Als het goed is is dit een Thunderbird B lopende op een 100Mhz bus. (14 x 100 dus). Deze is de hoogste die in mijn standaard A7V moederbord gaat.

Echter start de bak niet op met het kreng erin en ik kan dus nergens wijs worden of ze me wel de goeie gegeven hebben.

Dit staat op de CPU :

AMD Athlon
A1400AMS3B
AYHJA 0146EPGW
Y7269830054
(M) (C) 1999 AMD

Sjah .. word daar maar eens wijs uit..

Na wat zoekwerk denk ik dat de B in A1400AMS3B staat voor de Thunderbird Revisie B.. Prima , die moet ik ook hebben.

Misschien met het voltage gaan spelen ?

misschien hebbie hier wat aan?

Originally posted by SoulShower

Mja , dat onderbouwd alleen mijn vermoeden dan ik toch wel de geoeie cpu heb.

Als ik hem inbouw word het kreng ook loeiheet (pijnlijk aan je vingers) dus hij doet wel iets… alleen geen beeld niks nada noppes.

oef, misschien moet je een dipswitch wisselen of misschien ff zien waar die fan op aangesloten staat, bij sommige moederborden kun je die niet op de 2de connector aansluiten (raar genoeg)

voor de rest is het gissen… is het moederbord nieuw, zoniet, heeft alles het gedaan voordat je deze kocht heb je de voltage op 1,45 gezet in de bios (ipv 1,3)

en belangrijk, had ik bij de MSI ook, de dipswitch disablen die het mogelijk maakt cpu frequenties hoger dan 1 ghz te herkennen (staat in je moederbord boekje)

mocht het allemaal niet meezitten zou ik deze omruilen (al is het voor het gevoel) voor een andere (gelijkwaardig natuurlijk)

In principe is het niet gedocumenteerd in het boekje , maar maken verschillende mensen van a7vtroubleshooting gebruik van deze situatie.

Ik heb een A7V classic moederbord revisie 1.02 en daar zou dus prima een 14x100 = 1400 MHZ Thunderbird B op moeten kunnen. Je moet de CPU dan schakelen op 5 x 100 en dan zou het moeten werken… Echter ik heb nu wel zo’n beetje elke configuratie gehad…

en dat was spannend…

want opeens deed mijn Athlon 900 (A1400AMT3B vreemd genoeg) het ook niet meer…

dus ik wat pencil tricks uitgevoerd, geen succes , alle switchconfiguraties wel zo’n beetje geprobeerd , maar geen succes… effe checken of de cpu wel warm wordt… Hij werd warm… ik heb nu al 3 blaren op mijn vingers… :frowning:

Maar nu doet ie het gelukkig weer dankzij een beproefde methode : Alles laten liggen voor een half uur , ga wat anders doen , niet stressen en dan pas opnieuw beginnnen.

Hij draait net weer 5 minuten , nu op 103Mhz core en 936MHz … zo dan maar even :slight_smile:

ik heb zelf geen idee waar het aan ligt, het enige wat ik wel zou doen is de leverancier bellen om deze om te ruilen, al gaat het alleen nog maar om het gevoel.

weet ook dat je een cpu nog net met 2 vingers kunt inbouwen tenzij je nooit piano cursussen hebt gehad :wink:

Op welk voltage wil jij je Athlon laten draaien?
Ik geloof dat 1.65v standaard is hè? Mijn TB-c draait op 1533 met een voltage van 1.90v. (op een Asus A7V133a)

Originally posted by SoulShower

Hoe koop je via die site zonder creditcard ? ?

Ik kan nog wel een T-Bird 1400 gebruiken die op 200 fsb draait. :slight_smile:

Volgens mij is je CORE afgebrokkeld ! Kijk of er geen kleine stukjes van je Core weg zijn !

BTW Hoe weet jij dat ie heet wordt met je vingers , een degelijke koeler is bij AMD heeeeeeeeeeeel belangrijk !

Originally posted by Zat
[B]Volgens mij is je CORE afgebrokkeld ! Kijk of er geen kleine stukjes van je Core weg zijn !

BTW Hoe weet jij dat ie heet wordt met je vingers , een degelijke koeler is bij AMD heeeeeeeeeeeel belangrijk ! [/B]

“ik heb nu al 3 blaren op mijn vingers” niet duidelijk ? :slight_smile:

de core is niet afgebrokkeld , is gecontroleerd.

ik heb 'm gekocht via rembours , was in totaal 122 euro kwijt.

de voltages staan op “auto” maar ook op 1.65 volt (standaard voltage) doet ie het niet… hij wordt overigens nog steeds wel warm (dus draait de core) , maar geen beeld :frowning:

Volgens mij moet een 1,4Ghz TB-C op 1,80 a 1,85V draaien… Ik verwacht dat een TB-B dat dan ook zal doen!

Mijn TB-C 1,2 draait iig op 1,75…

He,

Misschien heeft het hier iets mee te maken?

The Athlon 1.4 GHz/200 ( 14x 100MHz ) is only supported on this mainboard (revision) if it not unlocked (has a locked / hardwired multiplier). CPUs up to Athlon 1300 B ( 13x 100Mhz) may be used without restrictions.

Multipliers (FID 5,0x to 12,5x ) for manual setting of FID via DIP-Switch can be found in your manual.
Multiplier 13,0x is identical with 12,5x (true for 1300Mhz/100FSB Parts only!)
Multiplier 14,0x is identical with 5,0x (true for 1400Mhz/100FSB Parts only!)

Grtz

Originally posted by Destroyer
[B]He,

Misschien heeft het hier iets mee te maken?

The Athlon 1.4 GHz/200 ( 14x 100MHz ) is only supported on this mainboard (revision) if it not unlocked (has a locked / hardwired multiplier). CPUs up to Athlon 1300 B ( 13x 100Mhz) may be used without restrictions.

Multipliers (FID 5,0x to 12,5x ) for manual setting of FID via DIP-Switch can be found in your manual.
Multiplier 13,0x is identical with 12,5x (true for 1300Mhz/100FSB Parts only!)
Multiplier 14,0x is identical with 5,0x (true for 1400Mhz/100FSB Parts only!)

Grtz [/B]

ja , dat komt rechtstreeks van a7vtroubleshooting af. daar ben ik dus al geweest (zie eerste post).
Woensdag maar ns testen in een ander bord.

Ik heb besloten dat ie defect is , of dat ze me maar laten zien dat het kreng werkt. Het is nu in diverse moederborden getest , echter zonder resultaat.

//update//

De CPU is gecrediteerd. Hij was idd defect , helaas geen Thunderbird B meer in de voorraad van de winkel. Dus heb ik hem omgeruild voor een LiteOn 40 speed writer. Ook mooi :slight_smile: