Aldi laptop

http://www.aldi.be/ALDI_BN/home.htm

Is dit een goed machine ? :slight_smile:

Ik wou ene laptop gebruiken als divx & mp3 station.
Voor thuis, auto, …

Vermits de prijs goed meevalt ten op zichte van een vaste PC lijkt me dit een koopje.

Als ik een game geinstalleerd heb op mijn vaste PC kan ik dan vlotjes die game ook spelen via mijn laptop?
100 mbit 3com netwerk kaartje in vaste PC.
Ik gebruik dan toch alleen de HD van de vaste pc en het geheugen & cpu & beeldkaart van de laptop. Of ben ik mis ?

"t enige wat ik weet is dat de combo drive nogal “zwabbert” en wel een stuk gaat. Verder is het een heel goed apparaat , alhoewel de driver ondersteuning soms te wensen overlaat.

Prijs/kwaliteit verhouding lijkt het me een goed apparaatje.

Driver ondersteuing voor wat dan ?

Nja drivers zal wel meevallen hoor… ik heb zelf ook zo’n soort laptop en alles werkt perfect (muv ACPI, maar dat is een verhaal apart), zelfs onder Linux!

Jammer genoeg staat er niet bij wat voor chipset in deze laptop zit, maar het kan best wel eens een Intel of SiS zijn. Van de SiS chipset van mijn laptop ben ik niet al te overtuigd, maar met een beetje knutselen werkt het zowel onder Linux als Win2k/Xp…

ik vind `m nogal duur eerlijk gezegd, zeker voor een bagger produkt van de aldi.

Originally posted by fordcapri
Driver ondersteuing voor wat dan ?

Vaak hebben dit soort systemen een rammel geintegreerde componenten (zoals firewire, modem-on-chip etc). Is er geen correct werkende driver voor je OS aanwezig (vaak leveren fabrikanten alleen nog drivers voor 2k en XP) dan is het werken met zulk een systeem praktisch onmogelijk.

hey … ben ook van plan woensdag een te kopen.
Maar iemand vertelde mij juist dat wanneer je een nieuw os installeerd je geen garantie meer hebt :Z
Maw garantie heb je enkel wanneer je de oorspronkelijke windows staan hebt?
Klopt dit? iemand al ervaring mee gehad?

Ook heb ik ergens opgevangen dat de cpu van dees laptop de gewone desktop versie is, en dus snel warm loopt…

En denken jullie dat tv-out van goeie kwaliteit is? Want lijkt me wel tof om zo op tv divx te zien en zo. :wink:
Met die van 6 maanden geleden kunnen we niet echt vergelijken want daar zat een radeon in als ik me niet vergis.
Nu huist er een GF4 488 Go 64MB in, wat me niet direct iets zegt … is dit een MX 460 of zo?

mvg,

TriniTRon

Originally posted by Tr!n!
[B]hey … ben ook van plan woensdag een te kopen.
Maar iemand vertelde mij juist dat wanneer je een nieuw os installeerd je geen garantie meer hebt :Z
Maw garantie heb je enkel wanneer je de oorspronkelijke windows staan hebt?
Klopt dit? iemand al ervaring mee gehad?

Ook heb ik ergens opgevangen dat de cpu van dees laptop de gewone desktop versie is, en dus snel warm loopt…

En denken jullie dat tv-out van goeie kwaliteit is? Want lijkt me wel tof om zo op tv divx te zien en zo. :wink:
Met die van 6 maanden geleden kunnen we niet echt vergelijken want daar zat een radeon in als ik me niet vergis.
Nu huist er een GF4 488 Go 64MB in, wat me niet direct iets zegt … is dit een MX 460 of zo?

mvg,

TriniTRon [/B]

Ik ben nu aan het typen op de Aldi laptop van de laatste lichting.
Ik moet zeggen ik ben er zeer tevreden over.
Momenteel ligt ie al 17 dagen nonstop aan om als server te dienen, zonder problemen!!!

De videokaart die in de nieuwe laptop zit (geforce4 64mb) is net dezelfde als in de vorige (GEEN radeon)

Zodra ik hem had heb ik windows XP home er af gesmeten en nu draai ik zonder problemen windows XP pro.Er zat ook maar 256mb ddrram in, daar heb ik onmiddelijk 256 bij gestoken.

Ik kan er ALLES op draaien, spellen zoals Unreal2, splinter cell, project IGI2 kan ik draaien met alles op max.

De cpu is inderdaad een desktop versie maar dat is geen probleem, wanneer ie warm wordt begint de ventilator bijna onhoorbaar te draaien.
De batterij gaat bij intensief gebruik (branden, encoden,…) zo’n goede 1uur mee.

Ook als je op batterij werkt vermindert de lichtsterkte van het scherm automatisch om stroom te besparen.

De Tv-out werkt ook zonder problemen, je kan gerust films bekijken aan goede kwaliteit op je tv.

Ik haal zo’n 4500 in 3d mark 2001, en hier komt het enige GROTE minpunt en de bottleneck van de hele laptop.

De harde schijf, die is 40gig maar veel te traag, ik weet niet hoe snel ie draait maar je voelt dat alles moet wachten op de harde schijf, vooral bij spellen met lange laadtijden.

Dit is mijn ervaring met de Aldi laptop, als je nog iets wil weten dan hoor ik het wel.

Oja mijn specs:

PIV2.533
512DDRram (zelf 256 bij gestoken)
Geforce4 440 64M
40gig harddisk
firewire
4x USB2
cdwriter, dvd (16/12/24/8)
digitale uitgang
15’ scherm

harde schijven in laptops zijn meestal maar op 5400 toeren per minuut en daarom dus meestal wat trager dan in een desktop pc.
Je zou es met SiSoft-Sandra of zo moeten checken of de hdd echt ondermaats presteerd in verg met andere 5400 schijven niet… hint hint … pse :wink:
Maar zoveel maakt het niet meer uit … ben al verkocht denkik :slight_smile:

harde schijven in laptops zijn meestal maar op 5400 toeren per minuut en daarom dus meestal wat trager dan in een desktop pc.
Je zou es met SiSoft-Sandra of zo moeten checken of de hdd echt ondermaats presteerd in verg met andere 5400 schijven niet… hint hint … pse :wink:
Maar zoveel maakt het niet meer uit … ben al verkocht denkik :slight_smile:

Ik heb de test gedaan in sisoft sandra 2003

Ik haalde net hetzelfde resultaat als een ATA66 4200RPM/1mb cache schijf.

Let wel ik was ondertussen aant downloaden aan 3,3mb/sec

lol … leuke internetverbinding heb jij! :smiley:
normale resultaat ligt misschien nog wat hoger … hdd is dus zo slecht niet => Aldi … here i come :slight_smile:

Eventjes een kleine correctie… de meeste laptop harde schijven draaien op 4500rpm. Ze hebben doorgaans een iets hogere dichtheid dan de standaard schijven, waardoor de lagere rotatiesnelheid wat minder merkbaar is.

Er zijn wel laptopschijfjes met 5400 rpm, maar die komen ten eerste niet al te veel voor, en die zul je momenteel niet in een Aldi laptop tegenkomen; dat is meer iets voor de dure Toshiba’s…

mja wist nog van een cursus lang geleden op school dat ze wat trager draaiden … en dacht mij ook 5400 te herinneren :slight_smile:
is wel logish dat die wat trager draaien … een van 7200 zou wel rap crashen als ge der in de auto zou mee werken vermoed ik =)

mja wist nog van een cursus lang geleden op school dat ze wat trager draaiden … en dacht mij ook 5400 te herinneren :slight_smile:
is wel logish dat die wat trager draaien … een van 7200 zou wel rap crashen als ge der in de auto zou mee werken vermoed ik =)

dat ze ze niet 7200 RPM maken heeft meer te maken met het stroomverbruik en een notebook word over het algemeen niet gebruikt om schijftechnisch zware apps op te draaien.

Mm, zou ik ook een spel kunnen spelen op mijne laptop dat geinstalleerd staat op mijne vaste PC? Gewoon de snelkoppeling starten dus.

Ander mogelijk het spel installeren op de laptop maar de HD space van de vaste PC selecteren. Als dit gaat in een netwerk ??

BTW: vaste PC heeft 2 x 7200 RPM in raid hd’s

Om zo sneller een spel te kunnen inladen.

Als ik iets run van op vaste PC wat verbruik ik dan juist:
*vaste PC : HD speed alleen?
*laptop: CPU , MEM , beeldkaart
denk ik.

Originally posted by fordcapri
[B]Mm, zou ik ook een spel kunnen spelen op mijne laptop dat geinstalleerd staat op mijne vaste PC? Gewoon de snelkoppeling starten dus.

Ander mogelijk het spel installeren op de laptop maar de HD space van de vaste PC selecteren. Als dit gaat in een netwerk ??

BTW: vaste PC heeft 2 x 7200 RPM in raid hd’s

Om zo sneller een spel te kunnen inladen.

Als ik iets run van op vaste PC wat verbruik ik dan juist:
*vaste PC : HD speed alleen?
*laptop: CPU , MEM , beeldkaart
denk ik. [/B]

Beetje offtopic, maar ala…

Dit kan opzich prima. Ik zou het echter niet met een snelkoppeling doen, maar een partitie op je vaste pc koppelen aan een driveletter op je laptop (mappen van een share over het netwerk).

Je laptop denkt dan dat het een lokale harde schijf betreft en zodoende kun je prima gebruik maken van de schijven van je vaste systeem.

Eén ding moet ik wel even opmerken: ik ga ervanuit dat je netwerk een 100mbit netwerk is. Een laptop harde schijf zal geen lagere doorvoersnelheid dan zo’n slordige 11MB/sec hebben, dus voor de snelheidswinst hoef je het niet te doen. Wellicht wel voor het ruimtegebruik!

gewoon lekker kopen, als hij niet bevalt krijg je bij de aldi zonder morren je geld terug… En wat betreft de combo-drive… gewone CD’s leest hij ontzettend super traag…

Originally posted by Marsz-=FX
gewoon lekker kopen, als hij niet bevalt krijg je bij de aldi zonder morren je geld terug… En wat betreft de combo-drive… gewone CD’s leest hij ontzettend super traag…

Verbaast me enigzins. Ik heb zelf een Gericom laptop (schijnt uit dezelfde fabriek te komen) met een Panasonic combi drive erin. Deze kan cd’s lezen op 24x volgens de specs, en rippen gaat toch tot een 22 a 23x, daar ben ik dus best tevreden over…!

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Verbaast me enigzins. Ik heb zelf een Gericom laptop (schijnt uit dezelfde fabriek te komen) met een Panasonic combi drive erin. Deze kan cd’s lezen op 24x volgens de specs, en rippen gaat toch tot een 22 a 23x, daar ben ik dus best tevreden over…! [/B]

Ja… Maar hij moet altijd zo enorm vaak en lang zoeken bij mij… geen last van dan…? Ik heb een samsung b.t.w.

heb 'm nu twee dagen en vind hem echt super :slight_smile:
nu bezig rh8 erop aan het installen, hopelijk lukt dat met die acpi en zo…

1 vraagje heb ik nog: in de handleiding staat dat je de batterij steeds helemaal moet op gebruiken voor je weer oplaadt … maar ik dacht dat dat bij Li-ion niet moest, niet?
Beetje stom om op de batterij te blijven werken en op te gebruiken ook al heb je netspanning voorhanden…