Advies gevraagd over nieuw systeem

Ik wil een nieuw systeem aanschaffen, en daar staan een paar belangrijke dingen voor open.
Ik wil graag de volgende onderdelen:

• moederbord ASUS P4T533-C met 512mB
  • P4 2,4 of 2,53
  • videokaart asus 8460 of 8440

Is dit goede keus of zijn er betere?

Gebruik voor gamen, EN Video bewerken. Vandaar de keus voor videokaart met video input.
Bedoeling is ook om digitale camera (DV) op aan te sluiten.

Wil beslist niet overklokken. Wat is bv verschil tussen 2.4 en 2.53 m.b.t. tot de fsb van 533? Is onboard geluid goed of beter om een losse kaart aan te schaffen.

Graag advies of ervaringen.

Alles wat geintergreerd is is goedkoop. Dus als je een kwalitatief beter geluid wil dan moet je dus een lossen geluidskaart kopen van het duurdere segment.

Koop een grafische kaart met een ingang en een uitgang voor video bewerking. Nog beter zou een aparte videobewerkingskaart zijn. Ook daar heb je weer hele dure en goedkope. Ik heb zelf een Radeon 9700 Pro en een videobewerkingskaart van Pinnacle DV500 plus.

Het verschil tussen een FSB van bijv 200 en 533 daar zit een groot verschil tussen. Alles wat hoger is zou sneller moeten zijn. Dus hoe hoger je FSB des te meer data kunnen je componenten sturen.

Indien je een DV cam gaat aansluiten is het onzinnig dit via een analoge video-in te doen (of heeft de Radeon soms een digitale in)? Anyhow, doe dit altijd via een IEEE1394a/Firewire/Ilink aansluiting.

Deze kun je op verschillende manieren “bemachtigen”:
-firewire kaartje (losse PCI kaart)
-beeldbewerkingskaartje
-andere kaart met geintegreerde firewire
-firewire op het moederbord

In jouw geval denk ik dat wellicht een Soundblaster Audigy intressant is. De player uitvoering is voor een €40 te koop, geeft je een zeer goed geluid en is uitgerust met een FireWire poort! Ik heb deze zelf ook en ben er zeer tevreden over, wordt zelfs onder Linux zonder enige problemen herkend!

Het is natuurlijk ook een optie om voor een losse FireWire poort te kiezen. Deze is echter niet veel goedkoper dan een Audigy…

Dan heb je nog de duurste optie van allen: de beeldbewerkingskaart. Deze biedt wel een voordeel: deze kaart zal enige foefjes hardwarematige kunnen vervullen, waardoor sommige operaties realtime gedaan kunnen worden. Of dit voor jou het geld waar is weet ik niet, dat ligt een beetje ervan af wat je wilt.
Zelf werk ik met Adobe premiere zonder beeldbewerkingskaart. Je maakt dan in premiere je complete montage, daarna laat je het compileren. Dit kan wel enige uren duren! Indien je hiervoor die kaart hebt, kan dit ofwel realtime, of wel heel erg snel gebeuren.
Laat je trouwens niet verleiden door allerhande goedkoper kaarten, vaak hebben deze weinig tot geen hardwarefunctionaliteit aan boord. Onder andere Pinnacle verkoopt die… dan krijg je dus alleen een Firewire kaartje met wat waardeloze software erbij…

http://www.inside.nl/shop/

Bedankt voor de info.
Het was mij niet duidelijk wat de firewire op de soundblaster deed.
OP de website van Creative wordt alleen over SOUND gesproken, dus niet beeld.
Weet nu ook dat tussen 2.4 en 2.53 Ghz bijna geen verschil zit.
Multiplier bij 2.4 is 18 en bij 2.53 dus 19. Lijkt mij weinig merkbaar.
De videokaart is inderdaad overkill. Ga geen gebruik maken van analog in dus zonde van de aanschaf. Ga hiervoor dus maar naar de audigy platinum.

Heb alleen vernomen dat de rimm op 1066 behoorlijk warm worden, en voor instabiliteit zorgen.
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt