Advies configuratie grafische bewerkingen

vbimport

Hoi,

Het volgende, de vriendin van mijn oom wilt een configuratie welke in staat is snel grafische bewerkingen uit te voeren in ondermeer Adobe CS toepassingen. Mijn eerste indruk is dat het veel rekencapaciteit kost, waardoor een snelle processor en voldoende intern geheugen (1024MB?!) een pre zijn. De pc gaat niet gebruikt worden voor games e.d. Naast de pc heeft zij ook vragen over randappratuur. Voor zover ik weet zijn goede TFT schermen zeer prijzig en volstaat een CRT. Met betrekking tot printers en scanners is mijn kennis zeer schaars :). Een resume:

• Pc configuratie: moederboard, HD, videokaart, intern geheugen, processor, geluidkaart (waarschijnlijk standaard 16 bits).
  • Monitor 19 inch
  • Printer
  • Scanner.

Wie wil deze invuloefening aangaan :).

Alvast bedankt,
Enigmastar

Aangezien de PC enkel gebruikt gaat worden voor 2D werk volstaat in principe iedere moderne grafische kaart. De grafische kaart voert nl geen rekenwerk uit, dus snelheidsproblemen heb je nooit.
Je zou evt naar andere features kunnen kijken zoals ondersteuning voor meer dan 2 monitoren (iedere kaart kan tegenwoordig zonder problemen 2 monitoren aansturen) of een extra hoge 2D kwaliteit. Is dat het geval dan zou je eens kunnen kijken naar de Parhelia kaarten Matrox. Is dat echter niet direct noodzakelijk (zoals in 90% van de gevallen) dan kun je kiezen wat je hartje begeert :).

CPU en geheugen? Tja vermogen en capaciteit kun je nooit genoeg hebben. Voordat ik allerhande suggesties ga doen: wat mag het ongeveer kosten?

Sorry heb inmiddels de openingspost aangepast. Voor enkel de pc configuratie incl. monitor is ‘slechts’ een budget beschikbaar van EUR 1.000

Wat betreft printer en scanner kan ik je helaas niet echt helpen, daar heb ik niet al te veel brie van gegeten.

Eerst dan maar de monitor. Ik zie dat er bij de Tweakers pricewatch al vanaf een 140 Euri 19" monitoren te koop zijn (van bijv. Samsung). Nu weet ik niet wat de specifieke eisen aan de monitor zijn (qua grootte, merk etc), dus ik reken maar even €200 voor dit component, dan is er nog 800 euri over voor de rest.

Dan de kast…
Geheugen krijg je natuurlijk weer in alle maten, soorten geuren en kleuren. Ik denk dat het verstandig is om voor 1Gb aan PC3200 geheugen te kiezen met een cas latency van 2 tikken (lekker snel, goed voor bij het Photoshoppen etc). Dit krijg je (afhankelijk van het merk) tussen de 180 en 220 euri mee naar huis.

Harde schijf? Ligt er eigenlijk weer helemaal aan wat je wilt gaan doen. Wil je veel met grote bestanden werken dan lijkt een RAID-0 van snelle schijven een zeer goede oplossing. Aangezien echter Premiere niet in de Creative suite zit laat ik dit even buiten beschouwing. Ik kies daarom voor een snelle schijf, maar niet het snelste uit het assortiment. Je kunt dan rekenen op een 200Gb voor 100 euri. Nog over: 500 euro.

De videokaart mag niet al te duur worden. Aangezien de 3D prestaties niet belangrijk zijn kunen we in feite voor een echte budgetkaart gaan. Je krijgt bijvoorbeeld al een Ati Radeon 9550 voor 55 euro. Voldoet prima.

De geluidskaart laten we maar even achterwege. Ieder moederbord heeft tegenwoordig wel een geluidskaartje aan boord. Voor de meeste mensen volstaat dit prima, dus dat laat ik maar eventjes voor wat het is.

We hebben dus nog ongeveer 450 euro over voor moederbord en CPU. Tja, nu komen we aan bij de aloude vraag: AMD of Intel. Persoonlijk zeg ik (natuurlijk ;)) AMD. Waarom? Een betere prijs-prestatie verhouding. Je denkt nu vast: Adobe en Intel, dat is toch de betere keuze? Nja, valt wel mee. Het is zo dat Intel CPUs HT aan boord hebben en een uitgebreidere SSE instructieset dan AMD CPUs. Helemaal waar… AMD krijgt echter binnenkort ook SSE support, gaat efficienter met het geheugen om (door de ingebouwde geheugencontroller van de A64) en Adobe heeft te kennen gegeven z’n software specifiek voor de Athlon 64 te gaan optimaliseren. Ik denk dus dat je met AMD beter uit bent (ook wat betreft stroomverbruik en koeling).

Wat voor moederbord? Tja, zolang je een VIA of NVidia chipset koopt zit je eigenlijk altijd wel goed. Ik zou je wel willen adviseren bij een gerenomeerd merk te blijven om allerhande gekke kuren te voorkomen. Neem dus iets van Asus, MSI, Gigabyte, DFI etc. Ik tel eventjes voor het gemak 125 euri voor het mobo, da’s een vrij gemiddelde prijs. Ik zou iig kiezen voor socket 939, dat heeft nl de toekomst.

Dan hebben we dus nog de CPU over. Kopen we een boxed CPU dan krijg je de koeling erbij, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Ik neem aan dat er in de kast van mevrouw genoeg koeling aanwezig is (anders kost dat 10 euri extra).
De CPU… tja, je kunt voor een 240 euri een 3500+ Athlon 64 kopen. Daarna betaal je grof meer voor ietwat hogere prestaties.

Er is dus nog een dikke 100 euro over. Wellicht een DVDRW drive? Of een grotere monitor… of wellicht een tweede monitor?

Ik hoop dat ik je een beetje op weg help. Ik heb iig uitgekozen wat ik in deze situatie zou kopen. Het is natuurlijk moeilijk om te bepalen voor een ander wat te kopen…

Maar goed, laat maar weten he :slight_smile:

als je toch alleen 2D gebruikt heb je niet zo’n hele snelle 8ms 19’’ TFT scherm nodig, dan volstaat een 25/30ms model ook ruimschoots. en die modelen heb je al voor een prijs wat je ook voor een goede CRT monitor betaald.
persoonlijk zou ik voor een TFT scherm gaan omdat ik persoonlijk vind dat die veel fijner werken met ontwerpen ed.
heb zelf een 22" CRT scherm als primary waar ik eigelijk alle games op draai en een 19" 25ms TFT scherm als secondary waar ik alle 2D (desktop, ewb) op draai. moet zeggen dat voor dat soort dingen een TFT veel rustiger kijkt.

wat wil je printen?
voor de standaard documenten en af en toe een plaatje is de Pixma 3000/4000 een goede optie. als je echt foto’s wilt gaan printen zou ik eerder denken aan een Pixma 5000 of hoger.
en ja mijn voorkeur gaat idd uit naar canon omdat die naar mijn mening de beste kwaliteit<->prijs verhouding leverd. bij HP betaal je vooral voor de naam.

@Maelstrom: voor zover ik weet kunnen veel TFT schermen (vooral de ietwat goedkopere) minder goed met kleurdiepte en kleurechtheid overweg dan CRT schermen. Ik weet niet of dit een universele regel is, maar ik denk dat het wel belangrijk is om mee te nemen in een eventuele beslissing… (als het waar is).

Heel erg bedankt voor jullie advies !! Maak even een printje van jullie reacties en toon ze aan de vriendin van mijn oom. Denk dat ze vrij gelukkig is met deze configuratie ;).

Alvast een fijn nieuwjaar !

kleurdiepte is iets waar je op dit moment weinig aan doet, een TFT is nu eenmaal niet instaat om net zoveel kleuren weer te geven als een CRT. ik zou niet willen zeggen het het echt slechter is, het is gewoon anders.
kleurechtheid heb ik persoonlijk geen problemen mee maar dat ligt waarschijnlijk ook aan wat je er mee doet. kleurprofielen kunnen al een heel eind helpen dus tenzij het werk wat je er op wilt doen echt zeer nauw luisterd naar de kleuren zie ik er niet echt een probleem in.
goedkopere TFT zijn idd kwalitatief niet echt super maar dat zijn de goedkopere CRT’s ook niet. denk dat je voor het geld wat je voor een goede CRT betaald ook een goede TFT kan halen. mijn persoonlijke ervaringen met TFT’s is niet zo groot, heb er maar 2 gehad maar ben er zeer goed over the spreken.

Het is inderdaad zo dat het nogal neer komt op persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een 19" CRT van Samsung welke momenteel nog maar 150 euri kost (nieuw). Ik zou deze echter niet willen ruilen voor een TFT scherm wat het dubbele kost. Niet alleen vanwege de kleurdiepte en de hardheid van het beeld (grotere contrasten), maar ook vanwege de vaste (in mijn ogen te lage) resolutie etc etc. Van de andere kant ken ik ook weer heel wat mensen die het op dit punt absoluut niet met me eens zijn :wink:

daarom heb ik ook een CRT en een TFT, beste van allebei beschikbaar :smiley:
voor het meeste desktop gebruik is de resolutie niet echt super boeiend, of je nu een document typed in 1280X1024 of in 1600X1200 maakt niet echt veel uit. maar als resolutie wel belangrijk is schakel ik over naar CRT omdat ik dan alles zo kan instellen hoe ik wil.