ADSL/WLAN router

vbimport

ok,

Waarschijnlijkl heb ik een beetje een noob vraag maar goed ik moet het weten.

Sinds kort hebben wij ADSL en toen heb me pa een Wlan router gehaald bij de ALDI.

standaard zat er bij ons ADSL pakket een Speedtouch blablabla met router mogelijkheden.

Ook hebben beide apparaten DHCP serv moglijkheden.

Nu is mijn vraag hoe stel ik deze zooi in.

Waar moet ik DHCP aanzetten. (modem of router)
Hoe moet ik bep. ports forwarden.
Is een statisch iop overal niet makkelijker.

Kortom help mij uit de brand :smiley: :bow: :bow:

BVD

Er zijn waarschijnlijk heel wat goede mogelijkheden om dit te configureren, maar ik zou het als volgt doen…

Sluit de WLAN router aan op je ADSL router en laat deze via DHCP dynamisch IP adressen aan je clients toewijzen. Geef in de configuratie van je WLAN router (indien nodig) je ADSL router als gateway op.

Vrij simpele setup, maar het lijkt me dat het zo werkt. Aangezien ik met de apparaten opzich geen ervaring heb kan ik je helaas niet wijzen op bepaalde settings, maar als je verdere vragen hebt, vraag maar raak!

Sinds kort hebben wij ADSL en toen heb me pa een Wlan router gehaald bij de ALDI.
standaard zat er bij ons ADSL pakket een Speedtouch blablabla met router mogelijkheden.

vanaf hier ben ik em al kwijt
waarom zou je 2 routers gebruiken?
hang er gewoon een switch aan en you’re up and running.

zit er op je speedtouch geen switch misschien?

mzzl Dunedaïn

nee

Er zit maar 1 ethernet aansluiting op. anders was het wel een multi-pc modem geweest :stuck_out_tongue: :smiley:

het ding kan allen maar routen.

gooi je kabel van je speedtouch in de uplink van een grote hub,switch en je heb internet overal is het handigste, zonder veel moeite

gooi je kabel van je speedtouch in de uplink van een grote hub,switch en je heb internet overal is het handigste, zonder veel moeite

Is dat niet een beetje radicaal :smiley: .
als je net een wireless router kkoppt van 160 euro en en daarna weer een switch kopen en dat apparaat van 160 euro maar op zoldrer gooien.

Maar het prbleem is al opgelost.
Ik heb ff de sinstellingen verandert van de DHCP zodat modem e router in zelfde range zitten.

toch bedankt :stuck_out_tongue:

Originally posted by Touch

Die jongen vraagt om een oplossing om zijn Speedtouch ADSL modem/router en zijn Wlan router te combineren in 1 netwerk. Hij heeft dit al gekocht dus dit is wat hij wil en niet hubs of switches erbij kopen. Waarschijnlijk heeft z’n pa een lapdoos die hij makkelijk van draadloos internet wil voorzien op die manier. :slight_smile:

Anyway, je zou inderdaad een paar dingen kunnen doen. Ik weet niet of je die speedtouch in bridge modus kunt laten draaien? Als je dit doet dan betekent dit dat de routerfunctie vervalt en de het eerste apparaat dat na de modem komt het ip krijgt van je ISP (ff simpel bekeken). Dit zou dan je Wlan router kunnen zijn. Op deze router stel je dan je verbinding met je ISP in die via de modem verloopt. Verder stel je hier ook een DHCP server in en dus niet op je modem in dit geval. Nu krijgen alle pc’s die aan je wlan router hangen (met draad of zonder) een ip van je Wlan router en op die manier kunnen ze internet op of onderling bestanden uitwisselen evt. Je stelt in je Wlan router de DNS servers van je ISP in en op je computers stel je als Gateway en DNS server het adres van je Wlan router in. Evt kan je ook statische adressen gebruiken, maar let dan op dat deze in dezelfde range vallen als het adres van je Wlanrouter maar NIET in de range van adressen die je DHCP server uitdeelt. (die DHCP range kun je ook instellen in je Wlan router)
vb:
Speedtouch: 192.168.0.1
Wlan router: 192.168.0.2
statische ip’s: 192.168.0.3 tot 192.168.0.99
dynamishe ip’s: 192.168.0.100 tot 192.168.0.255 (DHCP)

Een 2e mogelijkheid is ongeveer hoe Dee-ehn het al omschreef. Je laat je huidige modem/router zoals die is en sluit hier alleen je Wlan router op aan. Je moet dan even opletten dat deze router geen verbinding hoeft te maken met iets, want dat doet je modem/router al. Dan geef je je Wlan router een vast ip die in dezelfde range als je modem/router valt. Verder zet je DHCP op je modem/router uit en op je Wlan router zet je dit aan. De pc’s die aan je Wlan router hangen krijgen nu hun ip van je Wlan router. Indien je vaste ip’s wilt gebruiken op je LAN gelden dezelfde regels als in de 1e mogelijkheid zijn beschreven. (zie vb)

Het enige verschil is dus eigenlijk welk apparaat z’n routerfuncties gebruikt worden. Zorg ervoor dat er maar 1 DHCP server draait om problemen te voorkomen!

Maar het is je al gelukt zie ik haha! :wink:

bedankt maar ik heb het anders opgelost.

Het modem werkt nu gewoon zoals het hoort dus die maakt verbinding en het router is als het ware nu gewoon een soort switch (bridged heet dit als ik me niet vergis).

Ik heb wel de DHCP van de router ingeschakeld en de ranges verandert in de ranges van het modem en ervoor gezorgd dat de standaard gateway en de DNS staat ingesteld op 10.0.0.138 (modem)

Hiermee werkt het prima, maar het was wel een beetje meer geluk dan wijsheid want voor dat ik het wist had ik het goed zoals ik het hebben wou.

mcg

heb het hele verhaal gelezen. Echter ik ben nog niet zover. Probleem is exact hetzelfde als Robert omschrijft. De stappen die genomen moeten worden zijn voor mij te groot.

Wie kan me meer gedetailleerd verder helpen?

alvast bedankt.
Hijn

dat kan ik wel.

Als je in ieder geval hetzelfde routertje hebt als ik.

als je het wil doen als ik doe het dan zo:

Zet op je Wlan Router bij netwerksetup op 10.0.0.100, subnetmask op 255.255.255.0 en je standaardgateway op 10.0.0.138.

Ga dan naar DHCP server—> glabal settings en stel dan hetvolgende in:

DHCP beginsdres 10.0.0.100
DHCP eindadres 10.0.0.250
netmask 255.255.255.0
gateway op 10.0.0.138

Als het goed is heeft je router nu als IP adres 10.0.0.100 ipv 192.168.0.100.

Dan moet je de volgende instellingen vernaderen op je modem (10.0.0.138)
daar moet je onder DHCP no DHCP aanvinken

Asl ik nix ben vergeten zou alles nu moeten werken.

suc6.

zorg er wel voor dat als je het zo wil doen dat je onder je netwerkinstellingen automatisch IP-adres verkrijgewn aan hebt staan.

Robert,
dank je zover.
Ik ga het proberen.
Nog even voor de duidelijkheid. Moet ik de medion router dan ook als bridge instellen en voor de rest, behalve wat je hebt geschreven, niets wijzigen?

al geprobeerd.
probleem is dat ik na wijziging ip adres van 192… in 10.0… de volgende melding krijg
"indien u momenteel een kabelverbindiing gebruikt voor het configureren van het toegangspunt, zla wijziging vna het LAN IP adres leiden tot verbreking van de verbinding. Gebruik in dat geval aub de toepssing van uw draadloze client op de verbinding te herstellen.

en dan kan ik zowel wlan router als modem niet meer bereiken, en internet niet meer.

gr
Hijn:confused: :confused:

Originally posted by hbondrager
[B]…
probleem is dat ik na wijziging ip adres van 192… in 10.0… de volgende melding krijg
"indien u momenteel een kabelverbindiing gebruikt voor het configureren van het toegangspunt, zla wijziging vna het LAN IP adres leiden tot verbreking van de verbinding. Gebruik in dat geval aub de toepssing van uw draadloze client op de verbinding te herstellen.

en dan kan ik zowel wlan router als modem niet meer bereiken, en internet niet meer.

gr
Hijn:confused: :confused: [/B]

Je gebruikt dan ook het nieuwe ip-adres om de router te benaderen?
In principe hoef je de ip-adressen niet te veranderen van de 192 naar de 10-range hoor. Zou op beide ranges hetzelfde moeten functioneren. Je moet alleen ervoor zorgen dat als er een DHCP server in het spel is dat deze dan adressen uitdeelt die in dezelfde range vallen als het ipadres van het apparaat dat DHCP server is. Dus als de DHCP op 192.168.0.1 (bv) is gelokaliseerd, dan moet deze adressen uitdelen die hetzelfde zijn als het genoemde ipadres alleen het laatste cijfer moet anders zijn. (Bv: 192.168.0.100 t/m 192.168.0.200)

Robert,
ik ben weer een stapje verder. de pc waarmee ik medion router en modem 510 heb geconfigureerd doen het nu goed.
Weet niet alle ins en outs maar dit werkt.

Nu mis ik nog verbinding met m’n notebook, draadloos of kabel.
wat kan daar de oorzaak van zijn?
:rolleyes:

wat bedoel je precies.

werkt het niet draadloos en niet met een kabel.

als het beide niet werkt zijn jou instellingen niet goed.

misschien een IP adres in de verkeerde range (handigste is automatisch een adres verkrijgen)

verder kan ik je niet echt helpen als je me niet ff je pc specificaties geeft. (vooral besturingssystemen desktop en laptop)

Robert,
ik wil vanavond nog weer even kijken wat er aan de hand is.
de met kabel verbonden pc (waarop ik router en modem heb geconfigureerd) werkt goed.

de laptop, draadloos of via een kabel op de router aangesloten kan nog niet communiceren met het modem.
ook lan (intern netwerk) werkt niet, in die zin dat wel contact is met router (lampje brandt).
zal vanavond de laptop bekijken. weet alleen dat er automatisch ip adress mag worden toegekend.

zover bedankt.
keep you informed.

Hijn::wink:

ik word gek:(
computer afgesloten. vandaag helemaal geen internet meer. Wel mogelijk als ik rechtstreeks modem in pc prik. niet met wlan router ertussen.

kan tot nu toe ook router niet meer benaderen. ook niet na webflash. dat is me wel weer gelukt via notebook.
Kan ik gisteravond met cleandisk teveel hebben opgeschoond, en zo ja wat zou dat kunnen zijn. anders weet ik het ook niet.
heb al een systeemherstelpunt teruggezet. werkte ook niet.
so here I am again.

zowel op pc. p4-1600 als op notebook (compaq prosario x1020) draait win xp pro.
op dit moment hangt router aan notebook en modem aan pc.

Durf je de uitdaging nog aan?

Hijn:bow:
:slight_smile: :slight_smile: :bigsmile: heb een buurmannetje met kennis gevraagd, toch nog na bijna 2 uurtjes flooien uiteindelijk voor elkaar.
Robert, toch nog bedankt.
mooi spul astwerkt;)