ADSL & Peer~to~Peer netwerkje?!

vbimport

Howdy.....

Ik heb ff een kort vraagje... Sinds kort heb ik ADSL (helaas alleen op m'n werk:mad: ) Maar nu vraag ik me toch af hoe dat zit met m'n netwerk verbindingen. Er hangen momenteel vier PC's aan een "vigor 2200" router. Twee PC's draaien XP Pro en 2 draaien onder 98SE. De 98 machines sharen printers en wat dir's via de tcp/ip router, alle adressen lokaal zitten in de 192.x.x.x range(via DHCP) en in de router zit een firewall die tcp/ip>to>netbios filtert.

Hoe lek kan deze configuratie zijn? Hebben jullie voor mij nog tips om een en ander safe te maken. En welke programma's moet ik vermijden (kazaa, mirc, etc.... ofzo??)

Ik toch niet willen dat al mijn files weg raken, dan moet ik weer vakantie nemen... (heheh)

TIA;)

Over het algemeen zit er in zo’n router een firewall ingebouwd, wat voor inkomend verkeer wel redelijk save is lijkt mij.
Zolang je de DMZ functie nie inschakeld staan alleen bepaalde poorten open.

Heb zelf ook een router staan. (ander merk)

De enige manierer dat het grote boze internet enge dingen op jouw systemen krijgt is meestal met een beetje (onbewuste) hulp van je zelf.

Een emailtje met virusje/trojan , een p2p pakket met “Extra” features , enzovoorts.

Een vuurmuur houdt bepaalde poorten open en dicht , meer niet. Het kan niet ruiken of op poort 21 (ftp) jij een pakket download die een virus bevat.

Dus een virusscanner draaien zou ik alvast zeer zeker aanraden.

Verder zijn er nog tal van bugs in de browsers (web poort 80 , 8080 of iets anders). Dus als iemand die aangesloten is via het grote boze internet de hand weet de leggen op die bugs , voorbij de vuurmuur komt , dan kun je problemen hebben.

Ikzelf heb smoothwall draaien. Die heeft een intrusion detection system draaien (Snort) , en daar kwam laatst een kleine bug in naar voren , waardoor het mogelijk is voor kwaadwillenden Snort te laten hangen. Intrusion weg. Dan zitten ze er nog steeds niet in , maar zijn Dos attacks al wat beter te doen.

Originally posted by Wookie
Zolang je de DMZ functie nie inschakeld staan alleen bepaalde poorten open. Heb zelf ook een router staan. (ander merk)

• DMZ?? Waszzda’tan??? :confused:

• Ik weet dat je een router hebt, ik heb er mede op jou advies eentje gekocht… dussuh~Thanks!.. :stuck_out_tongue:

Originally posted by Marsz-=FX
[B]

[/B]

Dit is wat mijn router over DMZ zegt:
-The DMZ PC will receive all “Unknown” connections and data.
-If an Internet application does not work, and it is not listed in Special Applications, try using the DMZ feature.
-The DMZ PC is effectively outside the Firewall, so has less protection. Because of this, the DMZ should be enabled only when required.

Check ook is www.webopedia.com.

Originally posted by Marsz-=FX
[B]

• Ik weet dat je een router hebt, ik heb er mede op jou advies eentje gekocht… dussuh~Thanks!.. :stuck_out_tongue: [/B]

DeMillitarized Zone.

Zone die niet wordt gecontroleerd door je vuurmuur.

Zeg maar Koffie Anan in een theehuis op de gazastrook.

Originally posted by Mr. Belvedere
DeMillitarized Zone.
Zone die niet wordt gecontroleerd door je vuurmuur.
Zeg maar Koffie Anan in een theehuis op de gazastrook.

Whahahaha! LOL! :wink:

klopt!