ADSL netwerk maken met notebook

vbimport

Mede freakers!

M’n zus heeft onlangs een notebook gekocht en nu wil mevrouw natuurlijk meegenieten van mijn ADSL aansluiting. Nu heb ik uiteraard eerst wat threads op het forum doorgelezen om te kijken hoe ik dit moet aanpakken en ben tot de volgende conclusie gekomen:

-Beide PC’s moeten een netwerk aansluiting hebben. Dat heb ik (onboard, Realtek 8100BL Ethernet 10/100Mb LAN controller) en die notebook ook (Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC staat in Device Manager).
-Beide PC’s moeten (nou ja aanbevolen) Windows XP draaien. Dat is ook voor elkaar, beiden draaien Windows XP Prof (Engels nu nog).
-Dan zou het dus voldoende om een (netwerk-)kabeltje tussen de twee PC’s te doen en internetten maar…

Die laatste stap is me alleen nog niet duidelijk… Ik heb nog nooit een netwerk gebouwd en dus weet ik ook echt niet waar ik moet beginnen. Is het voldoende om de PC’s aan sluiten aan elkaar en Windows de rest te laten doen? Mijn eigen PC gaat dus voor de aansluiting zorgen via een USB ADSL modem. Mijn PC moet denk ik aanstaan om verbinding te maken, dit is geen probleem. Ik heb gewoon een standaard Planet Internet abbo met een vast IP adres.

Wie helpt me even op weg? Dank u :slight_smile:

Hmm ik heb wat dingen geprobeerd maar kom er niet uit… Er zit nu een cross kabel tussen de PC en de notebook. Ik heb op beide machines die Windows XP home network wizard laten lopen maar er gebeurd helemaal niets. Erger nog, op mijn eigen PC wordt om de haverklap de verbinding verbroken en belt die iedere keer in als ik mijn PC aanzet (wat niet werkt omdat soms de ADSL lijn nog moet worden geactiveerd).

Ik heb al door wat er aan de hand was… ZoneAlarm blokkeerde alles op mijn computer. Ik heb het nu uit gezet en nu werkt het wel :slight_smile: Gebruik nu maar de Windows XP firewall… tenzij iemand een alternatief weet?

Bedankt Wookie trouwens via mIRC voor de tips :wink:

Kun je dat niet in ZA instellen? Ik gebruik Sygate Personal Firewall en heb daar via paar veranderingen voor gezorgd dat de andere pc ook bij mij binnen kan.

Ik kon dat zou snel niet vinden… Misschien is het wel mogelijk inderdaad, zou ik even moeten nakijken.

Ik raad je aan om de windows xp firewall uit te zetten en een andere firewall te gebruiken of geen.
de XP firewall blokkeerd een hoop en er valt naar mijn weten hier niks in te stellen

Probeer maar eens op een FTP te komen, dit gaat meestal behoorlijk traag of werkt gewoon niet.

Bij ZA moet je instellen dat ie draait op een internet gateway… dan werkt alles goed :wink: succes ermee !

Originally posted by cartman_cdz
[B]Ik raad je aan om de windows xp firewall uit te zetten en een andere firewall te gebruiken of geen.
de XP firewall blokkeerd een hoop en er valt naar mijn weten hier niks in te stellen

Probeer maar eens op een FTP te komen, dit gaat meestal behoorlijk traag of werkt gewoon niet. [/B]

Ook met de windows xp firewall kan je poorten dichtzetten naar keuze! Er zit een knopje “instellingen” op het tabblad van de firewall hè.

Maakt allemaal niet meer uit. Heb toch maar een router aangeschaft om zo het internet te delen. Mijn USB modem werd toch slecht en nu hoeft mijn computer niet meer aan te staan wanneer mijn zus wil internetten met haar laptop. Probleem opgelost, nogmaals bedankt iedereen :slight_smile: