ADSL Modem gekraakt

vbimport

ADSL modem Alcatel/MxStream via truc uit te breiden

Het ADSL modem dat gebruikt wordt door KPN op haar Mxstream-netwerk blijkt simpel om te bouwen tot een duurdere versie, die het mogelijk maakt om meerdere computers aan te sluiten. Gebruikers besparen daarmee de aanschaf van een veel duurdere variant en krijgen tegelijkertijd de beschikking over een router.

Door de verandering van het modem (Alcatel Speedtouch Home) (het wordt nu ondermeer mogelijk om met het PPP protocol te werken) kan ieder IP-apparaat op het modem worden aangesloten.

Dat houdt in dat bijvoorbeeld een draadloos accespoint (wireless lan), een laptop en bijvoorbeeld een hele rits computers rechtstreeks op het modem aangesloten kan worden. Het modem regelt verder de verbinding naar de provider zodat er altijd een verbinding gemaakt kan worden door andere apparatuur.

Het Alcatel Speedtouch Home modem. (Foto: Alcatel)

Het standaard gebruikte PPTP protocol maakt gebruik van een speciale manier, tunneling, om de verbinding met de provider op te zetten. Het nu geactiveerde PPP protocol zorgt ervoor dat het modem zelf de verbinding onderhoudt en dat er allerlei apparatuur op aangesloten kan worden.

Grote vraag is of er door de aanpassing oneigenlijk gebruikt wordt gemaakt van het Mxstream netwerk van KPN Telecom. En Alcatel ziet een duur product overbodig worden, nu het ‘kleine broertje’ van het dure modem in staat blijkt om dezelfde dingen te doen.

Technici van KPN Telecom laten weten niet met zekerheid te kunnen zeggen of de beschreven manier werkt. Uitsluiten doen zij echter ook niet. Er word wellicht geprobeerd de actie te reproduceren. Ze zit er echter niet erg mee in haar maag. ‘In principe is het enige voordeel dat ontstaat, het aansluiten van extra apparatuur zonder tussenkomst van een router.’

KPN waarschuwt echter wel dat er na een dergelijke aanpassing geen enkele garantie meer op het modem aanwezig is.

Alcatel is minder blij met de mogelijkheid en heeft naar aanleiding van vragan van Planet Multimedia besloten om een statement af te geven op haar website. Daarin beschrijft het dat het op de hoogte is van de site die bericht over de aanpassing maar ontkent het dat het modem geheel indentiek zal functioneren als het duurdere model.

Een Nederlandse woordvoerder laat nog weten dat iedere garantie of helpdesk-ondersteuning vervalt als gebruikers gaan knoeien met het apparaat en dat dit mogelijk het modem beschadigd.

Softwarematig
De aanpassing in het ADSL-modem gebeurt slechts ‘softwarematig’. Een uitgebreide aanwijzing over de aanpassing is te vinden bij Sateh.com.

Voor het verkrijgen van het ‘expert-wachtwoord’ van het modem, nodig voor de vereiste aanpassingen, moet er gebruikt worden gemaak van een kraak-script van het San Diego Supercomputer Center

Voor het aanzetten van enkele eigenschappen van de Pro-uitvoering van het modem, moet een Telnet verbinding naar het modem tot stand worden gebracht.

de urls:

http://www.alcatel.com/consumer/dsl/prodhome.htm
http://theory.cs.uni-bonn.de/ppp/faq.html
http://www.sateh.com/alcatel.html
http://security.sdsc.edu/self-help/alcatel/challenge.cgi

Klinkt heel interessant… had ik nou maar ADSL! :frowning:

Dit werkt dus perfect.

Ik heb zelf planet internet en ik heb het net ingesteld en het werkt!!!

KEWL and THANXXX

Originally posted by Wookie
Klinkt heel interessant… had ik nou maar ADSL! :frowning:

gewoon voor dat? :wink:

geen hogere speed ofzo, gewoon dat het als router kan gebruikt worden ook

Had ik maar kabel mxstream of weet ik veel. Ik wordt zo moe van dat wachten met 56k6

n00b vraag:

Hoe kan ik met Telnet naar mijn modem connecten ?
Telnet open [ip]
Is toch goed he ? Welke IP ?

telnet 10.0.0.138 op de pc waar het modem op zit

Originally posted by Redneck
gewoon voor dat? :wink:

Gewoon zodat ik niet meer hoefde te kutten met een isdn lijntje! :stuck_out_tongue:

Hier is de n00b weer !

telnet 10.0.0.138 op de pc waar het modem op zit

C:\>telnet 10.0.0.138
Verbinding maken met 10.0.0.138...Kan geen verbinding maken met de host: De verbinding is mislukt

C:\>

Heb Alcatel Speed Touch Home if that matters…

Hier is het antwoord van Alcatel zelf

http://www.alcatel.com/consumer/dsl/security.htm

GreetZ Neo

Edit:

URL link gefixt.

hmmm probeer eens in internet explorer het adres in te tikken
10.0.0.138. je moet dan als het goed is in de configuratie pagina
va het modem komen.

Je doet dit toch wel op de pc waarin de netwerkkaart zit waarop
het modem is geinstalleerd??

Ik heb zelf ook een alcatel speed touch home en die draait nu
perfect als router :slight_smile:

Je kan zelfs de firewall aanzetten! en die werkt dan ook nog.

telnet verbinding maken (telnet 10.0.0.138)

ip config

dan staat er "firewalling: on/off (on of off)

als hij uit staat dan :

ip config firewalling on

en dan

ip config save (krijg je een foutmelding)

en dan staat de firewall van het modem aan!!! en die werkt perfect heb hem met diverse scanners getest.

Het lukt me dus nog steeds niet…
Dat MAC adres geeft EnterNet 300 al aan, heb ik niet genoeg aan zeker ?

Heeft iemand meer info of een link met dit probleem voor mij ?

Zou erg bedankt zijn !!!

Kan je met deze handelingen je modem niet stuk maken???

Tuurlijk wel. Maar dat kan je ook doen met een BIOS flash oid.

Weet iemand of dit ook met de FAST ADSL variant werkt waar je 4 ip’s hebt? Of moet je dan 4 verschillende PPP connecties aanmaken?

Groeten.

Heeft Iemand in België dit al getest ?

Heb je er dan problemen mee in België ?

Originally posted by Wookie

Gewoon zodat ik niet meer hoefde te kutten met een isdn lijntje! :stuck_out_tongue:

hehehe voor mij is het helemaal een overgang…ik haalde de 5kb/s vaak niet eens tot op de dag van vandaag…Yeeehaaaaw!!
MXSTREAM rulez :smiley:

M’n Alcatel werkt nu als router, maar het is me nog niet gelukt om m’n FTP en mail server in de lucht te krijgen.
Ik weet niet hoe moet instellen dan de Alcatel een poort (21 en 25) forward naar mijn computer met IP 10.0.0.150.
Iemand ervaring met het opzetten van een FTP / mail-server met een “ge-upgrade” alcatel?