ADSL+ethernet... hoe verder?

vbimport

Ik zou graag precies willen weten welke spullen je nu nodig hebt om er voor te zorgen dat er 2 Pc’s op de ADSL verbinding kunnen zitten. … zonder dat 1 van de 2 constant aan hoeft te staan.
Wel zou een server (oud Pctje P90 oid) uitkomst kunnen bieden, maar weet niet precies hoe het dan allemaal opgesteld moet worden. … ik bedoel dus ADSL modem op de P90 waarop de andere twee Pc’s op aangesloten zijn via een netwerkje… werkt dit zo??

Ik heb al het een en ander hierover (o.a. op dit forum) gelezen, maar het blijft voor mij toch nog een beetje onduidelijk.
Ik heb/krijg dus een ADSL aansluiting + Ethernet modem
Vast en zeker dat er hier ook wel mensen zijn die het bovenstaande allang draaiende hebben, graag ff wat uitleg dan!!!

Alvast bedankt :slight_smile:

Als je wilt dat de twee computers die je hebt niet altijd aan hoeven te staan dan heb je het volgende nodig:

• servetje (p133 ofzo)
  • Hub(je)
  • 2 netwerkkaarten voor in de server
  • 2 pc’s met elk een netwerkkaart

je moet het als volgt aansluiten:

1: Op de server de instellingen volgens de ADSL installatie maken
en de eerste netwerkkaart zetten op vast IPadres
10.0.0.150 , netmask 255.255.255.0 (volgens het boekje
van de ADSL installatie)
2: Nu de tweede netwerkkaart installeren met vast IPadres
192.168.0.1 , netmask 255.255.255.0 (de andere instellingen
laten staan)
3: vanaf het ADSL modem naar de eerste netwerkkaart in de
server.
4: vanaf de tweede netwerkkaart in de server naar de hub
5: de 2 andere computers elk op de hub aansluiten.
6: de twee computers moeten alletwee automatisch hun IP
adres ophalen. (gateway,dns enz hoef je niet in te stellen).
7: Op de server installeer je Wingate in server mode
(of als je 1 netwerkaart in de server wil gebruiken
Sygate Home network, maar ik geef de voorkeur aan Wingate)
8: Nu op de twee andere computers Wingate in client
mode installeren.

Zo moet het gaan werken (zo heb ik het ook).

Als je nog moet weten hoe je wingate moet installeren (settings)
mail me de maar.

Marc (theraver)

Hey bedankt theraver,

ik wou dat na mijn examens ook eens gaan proberen. Nu weet ik toch al hoe ik moet beginnen :slight_smile:

Greetz

Bedankt voor deze heldere uitleg… rest mij nog 1 vraag : wat is een goede HUB om te gaan gebruiken, het leifst niet een al te dure.
Ethernet kaarten zal wel lukken denk ik :slight_smile:

mazzl

Ik heb m’n modem op het hubje zelf staan, werkt prima, ookal zegt KPN dat dat niet mogelijk is en dat je 2 netwerkkaarten in je pc moet stoppen. Je moet er alleen op letten dat je je modem op de uplink van het hubje aansluit, anders werkt ie niet. Dit scheelt een hoop gekloot met 2 netwerkkaarten, en de prijs van een netwerkkaartje…
Als hubje zou ik gewoon een SiteCom nemen, met het door jou gewenste aantal poorten.

Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel

Joker007

Dus met een pakket van sitecom (zie de link) moet het gaan lukken denk ik.
Want ik neem aan dat als ik twee Pc’s met elkaar wil koppelen en nog dat ADSL modem er tussen wil hangen heb ik niet meer dan een 5-poorts HUB nodig.

http://www.sitecom.com/showproduct.asp?PID=67

Maar als ik het nu op de manier van Joker007 aansluit heb ik dan nog wel een servertje nodig :confused:
Ik zie het namelijk nu zo: ADSL modem op de Uplink van de HUB, de twee Pc’s aangesloten op de HUB… of werkt het zo niet???
Correct me if I’m wrong…

mazzl

yep klopt, adsl modem op de uplink en de 2 pc’s op een gewone poort. Dan moet het werken. Je hebt wel een server nodig als je met de 2 pc’s tegelijk het internet op wilt, maar in principe kan je met je computer direct verbinding maken met het modem op het hubje via een VPN connection. Klinkt misschien ingewikkeld, maar in het boekje dat je erbij krijgt staat het allemaal beschreven…

Originally posted by Joker007
yep klopt, adsl modem op de uplink en de 2 pc’s op een gewone poort. Dan moet het werken. Je hebt wel een server nodig als je met de 2 pc’s tegelijk het internet op wilt, maar in principe kan je met je computer direct verbinding maken met het modem op het hubje via een VPN connection. Klinkt misschien ingewikkeld, maar in het boekje dat je erbij krijgt staat het allemaal beschreven…

In Belgie krijg je helemaal geen boekje dus ben ik aan’t prullen om dit uit te zoeken. Ben van plan om geen server te gebruiken maar twee clients die met elkaar communiceren. Lukt nog wel nie maar da komt hopelijk wel. Als dit volgens julie niet kan laat maar weten maar staaf het antwoord een beetje