Abit moederbord problemen

vbimport

:bow: Ik heb van mijn vader een pc overgenomen en daar zit een Abit KT7A-raid mb in. Bij hem deed hij het nog, maar thuis heb ik de geheugenbankies eruit gehaald, de rest bekeken en aangesloten. Bam, niets. Maakt wel stroom en je hoord ook het interne geheugen ratelen, maar dan stopt alles. Kent iemand dit en/of kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn ? Ben middelmatig ontwikkeld in deze materie dus elke suggestie die hier op slaat zou welkom zijn.

Hai,
Ik zou eerst eens gaan kijken of alle kabeltjes wel goed verbonden zijn en ook goed erin gestoken zijn. Alle kabeltjes IDE, 220, alles! Ook meteen controleren of de geheugenbankjes er goed inzitten. Ik weet niet wat er voor soort geheugen inzit maar als het goed is kunnen ze der maar op 1 manier in. ( Bij oa SDRAM zitten er twee nokjes in de geheugenbank die corrensponderen met de gleufjes in het geheugen. Bij foute montage …lees brute kracht…passen ze misschien wel maar dan heb je het hele zaakje naar de verdoemenis geholpen Als alles zeker weten goed op zijn plek zit en hij start op, zou je de processor fan moeten horen draaien (tenzij je een passieve cooler hebt. ik bedoel dus een cooler op je processor waarop alleen maar lamelletjes zitten zonder fan erop) Meteen daarna gaat je HD draaien (beetje zoemend geluid want als dat piept, tikt of kraakt zit het ook niet helemaal lekker) en moet je beeldscherm aanspringen en krijg je waarschijnlijk het DOS opstartschermte zien. ergens in deze beginfase krijg je een zogenaamd Bios Peepje te horen. Aan de hand van die peep(jes) kun je ook al horen of er wat fout zit.

1. Check the IDE adapter cable running to your ATA hard disk. Is it a high performance UDMA cable which supports 66 or 100 MBS? IF the wrong end is plugged into the motherboard it won’t work. Check your hard disk manual, it will show you which way the cable goes. The Ultra ATA cable has a black connector on one end and a Blue connector on the other end. The Blue connector must be plugged into the motherboard at the 1st IDE connector position.

2. Is the ATA 100 Drive on the same buss as your CD-ROM. IF it is your only drive, and windows is on the same disk, this will give you problems. If you have two hard disk, get windows and software on drive C, as primary on 1st IDE buss, and then set second ATA 100 disk as secondary on same buss. Put all other drives, CD-ROMs on Secondary IDE buss.

3. Motherboards. Watch you screen very close as you shut down and power up. Use the “pause” function to stop the screen and write down the data. There is a web site on the internet that can tell you what kind of mother board you have by using the Bios codes and version numbers. Look it up, find the manual on their web site. Go to the Motherboard WEB site and check for the latest “Drivers”, and BIOS levels.

Als je de pc opstart wat voor biospeeps hoor je dan? Gewoon 1 of drie korte of drie snelle of steeds repeterende ? Aan de hand daarvan kom je ook al een hoop te weten. Ik hoop je een eind op weg te hebben geholpen.

mzzl Dunedaïn