Aantal illegale cd's neemt fors toe

vbimport

Heb net even op teletekst gekeken en zag het volgende wel amuserende berichtje

[b]
NOS-TT 108 di 05 jun
Thuispiraterij cd’s neemt fors toe AMSTERDAM

In Nederland is vorig jaar naar schatting voor 183 miljoen gulden aan illegale cd’s en dvd’s uitgegeven. Dit is 26% meer dan in 1999,zo heeft de anti-piratenorganisatie Brein gezegd.De overheid liep door de piraterij circa 30 miljoen gulden aan belastingen mis. De “thuispiraterij” heeft volgens Brein een hoge vlucht genomen.Deze illegaal gebrande cd’s zouden een ‘straatwaarde’ van 125 miljoen gulden hebben. Uit de gegevens blijkt dat de illegale activiteiten van thuispiraten die van de georganiseerde misdaad overvleugeld hebben.Sommige thuispiraten hebben een jaaromzet van honderdduizenden guldens
[/b]

Is dit niet geweldig :smiley:

Je kunt dit oorspronkelijk berichtje bekijken op NOS teletekst 108 of hier

yes yes dat is pas GOED nieuws

http://www.nu.nl/document?n=33444

AMSTERDAM - Consumenten in Nederland hebben vorig jaar naar schatting voor een bedrag van ruim f 183 miljoen aan illegale cd’s en dvd’s besteed. De overheid liep daardoor f 30 miljoen aan belastinginkomsten mis.

Die cijfers bracht de anti-piraterijorganisatie Brein dinsdag naar buiten. Brein is drie jaar geleden opgericht door brancheorganisaties uit de entertainmentindustrie en werkt nauw samen met de opsporingsdienst Buma/Stemra.

In 1999 becijferde Brein de totale besteding op f 145 miljoen en de misgelopen belastinginkomsten op f 25 miljoen. Dat betekent dat vorig jaar voor 26 procent meer is besteed aan deze illegale producten dan in 1999.

In 2000 zijn 50 miljoen blanco cd’s en cd-roms verkocht, waarvan er naar schatting ruim 12 miljoen voor ‘thuispiraterij’ zijn verkocht. Deze illegale praktijken nemen een grote vlucht. De straatwaarde van illegaal gebrande cd’s en cd-roms wordt geschat op f 125 miljoen. Het gaat naast muziek ook om games, software en films.

Uit de gegevens blijkt dat de illegale activiteiten van individuele thuispiraten die van de georganiseerde misdaad overvleugelen. Van de totale bestedingen van f 183 miljoen neemt de eerste categorie f 125 miljoen voor zijn rekening en criminele organisaties f 58 miljoen.

Onderzoek van de opsporingsdienst Buma/Stemra leert dat individuele thuispiraten die via internet aanbieden vrij gemakkelijk met een enkel brandertje een jaaromzet van enkele honderdduizenden guldens kunnen halen. De opsporingsactiviteiten richten zich dan ook steeds sterker op zulke individuele thuispiraten die via internet te werk gaan maar ook bijvoorbeeld via krantenadvertenties hun illegale waar aan de man brengen.

Vorig jaar werden er 362 strafrechtelijke onderzoeken gestart. Dat leverde in totaal 123 verdachten op. Gegevens over daadwerkelijke veroordelingen in 2000 zijn niet voorhanden. In 1999 werd een aantal ‘professionals’ veroordeeld tot celstraffen van 4,5 jaar.

Wouw, daar heb ik hard voor gewerkt :slight_smile:

whahahahaha ! dat zal die eikels leren !
2000 ballen vragen voor een stom spel ! da ge 1 keer speelt en weg smijt ! de afzetters , enkel goeie games die ge altijd blijft spelen (zoals CMR2 en quake3 en CS ) ja die koopte uit respect
al die andere brol is kopieren die shit !

Originally posted by ken08
whahahahaha ! dat zal die eikels leren !
2000 ballen vragen voor een stom spel ! da ge 1 keer speelt en weg smijt ! de afzetters , enkel goeie games die ge altijd blijft spelen (zoals CMR2 en quake3 en CS ) ja die koopte uit respect
al die andere brol is kopieren die shit !

LOL :smiley:

Ik brand steeds minder en minder, moest ik nu kabel hebben tja dan lag de zaak wel even anders

Originally posted by RaSta
Ik brand steeds minder en minder, moest ik nu kabel hebben tja dan lag de zaak wel even anders

Dat heb ik ook. Als ik 5 cd’s per week maal dan is het momenteel heeeel veel. Ik kom nu gemiddeld op 3 cd’s per week. En dan zijn ze allemaal voor eigen gebruik.

Dat is nog net geen omzet van honderduizenden guldens dus :frowning:

Ik vraag me af of er eigenlijk nog meer gekopieërde spellen worden verkocht dan originele. Vast niet.

Ze zeiden op net 5 gisteren dat 1 brander 100.000 gld opbreng en telegraaf zei dat de thuis branders winsten maken die meer zijn dan menige criminele orginisatie bla bla bla ze zullen wel weer een nieuwe wet willen invoeren of belastingen gaan heffen op cds of hardware.

En wat betreft het kopen van iligale kopien van spelen of audio cds ik ken zelf genoeg mensen die nog spelen orgineel kopen.
Ook ik zelf koop orginele audio cds en dvds in de winkel.(vandaag buffy seizoen 2 264gld)
Vooral met me films die heb ik toch liever op dvd dan op divx ook al is de kwalitijd hoog,het is ook voor gekomen dat ik wel eens een divx downloaden van iets wat ik normaal niet zou huren of kopen,ghostdog had ik gedownload en dag later op dvd gekocht wereld film kan nou niet zeggen dat er verlies is gedaan door dat ik die film hebt gedownloaded ze hebben er eerder profijt bij gehad omdat ik toch de dvd ervan ben gaan kopen.

Let maar op zullen wel weer nieuwe wetten of zo gaan aan komen nu.

Wie koopt eigenlijk nog software…

tja… films koop ik wel.
heb bijna alle disney films !!!
verder zo’n 20 dvd’s…

vriend van mij heeft zo’n 400 orginele films. tja, het is gewoon leuk om ze orgineel te hebben…

verder over software, wat ik zelf gebruik kopieer ik, ik heb geen geld om iets als office te kopen voor 600 piek…ben maar student.

Originally posted by Digital Mayhem
Wie koopt eigenlijk nog software…

Moi!
Gisteren nog zelfs…

Wat een stom gelul van Brein en BSA over de gemiste inkomsten. Hoeveel games zijn het echt waard om er f 100,= voor uit te geven. Juist en die enkele koop ik wel orgineel. Dus de bewering van elke kopie zou ook orgineel gekocht worden is echt bull shit. Laten ze eerst eens wat betere software op de markt gooien tegen betaalbare prijzen. Als er geen illegale markt was, dan was de computer echt niet zo populair dan nu het geval.

Originally posted by Matrix2000
[B]Wat een stom gelul van Brein en BSA over de gemiste inkomsten. Hoeveel games zijn het echt waard om er f 100,= voor uit te geven. Juist en die enkele koop ik wel orgineel. Dus de bewering van elke kopie zou ook orgineel gekocht worden is echt bull shit. Laten ze eerst eens wat betere software op de markt gooien tegen betaalbare prijzen. Als er geen illegale markt was, dan was de computer echt niet zo populair dan nu het geval.

[/B]

Vokomen mee eens vroeger gaf ik veel geld uit aan games nu geef ik meer uit aan illegale games. Ik wil gewoon meer games voor minder geld. Waarom werkt men niet met abbo’s. Bv je betaalt elke maand 50 euro en krijgt daarvoor veel nieuwe games die zelf kunt downl’ . Dit zou de games industrie veel kosten uitsparen en hun verkoop vergroten. Ik vind wel dat ik de industrie nadeel bezorg door veel te dupliceren. Maar 50 euro voor een game vind ik te duur. Over muziekcds voel ik mij minder schuldig aangezien de industrie zelf aan de oorzaak ligt van mijn illegale hobby. Een audiocd kost immers veel te duur, terwijl de kosten (in tegenstelling tot bij games) heel laag liggen. De muziekindustrie gebruikt middelen als prijsafspraken om hun winstmarge extreem hoog te houden. Ik ben ook bereid om jaarlijks een vast bedrag te betalen voor veel muziek, nu heb ik al in geen 2 jaar meer een audiocd gekocht.