Aankoop analoge /digitale videokaart?

Wie kan helpen ? ben van plan over te gaan tot aankoop van een capture videocard maar weet niet welke te nemen.
Je hebt de MIRO en je hebt PINNACLE enz.
Welke geeft nu goede resultaten ? in zowel analoge als digitale videobewerking.
Wie geeft zijn persoonlijk advies met voor en nadelen en liefst enig prijsadvies.
Met dank.:bow:

Euhm had je dit al niet pas gevraagd hier ? :confused:

De Matrox is duurder dan de twee pinnacle-oplossingen, maar de garantieperiode is langer en je krijgt er Adobe Premiere bij.

Om een beetje een idee te geven:
De Pinnacle Studio Deluxe is ongeveer 400 €, De Matrox RTX10 pakweg 500€ en de Pinnacle Moviebox is ietsje goedkoper; 250 - 300€ als’k me niet vergis. De RTX100 (grote broer van RTX10) is ongeveer 1000€.

Als je er alleen mee wilt gaan capturen, dan maakt het minder uit. Maar als je van plan bent om echt te gaan monteren en speciale effecten toe te voegen, dan moet je zeker eens kijken naar de “realtime” mogelijkheden die ze op hun sites aangeven (zie links in jouw vorige thread). Zo’n effecten neemt de kaart zelf voor z’n rekening, waardoor er geen processorkracht voor nodig is. Je kan dan bovendien tijdens het monteren zien hoe het er precies uit gaat zien (zonder realtime moet je wachten tot je de ganse montage gesaved hebt als avi of DVD, en als je dan merkt dat het niet goed is, moet je die effecten dus opnieuw instellen)

Ja sorry was vergeten dat ik deze reeds gevraagd had samen in een ander onderwerp.
Maar wat diepgaandere informatie is steeds welkom.
Bedankt.

En aan wat soort informatie had je dan precies gedacht? (buiten degene die je kan vinden op de sites van de fabrikanten).

Ik had gedacht aan de persoonlijke ervaringen met verschillende type’s.
Met dank.

Ik vrees een beetje dat het een gepuzzel zal worden van de ervaringen van verschillende bezoekers, want ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand tegelijkertijd 3 of meer verschillende capture-kaarten aanschaft, die op dit moment in de winkel liggen.

Dus ik zal beginnen met mijn ervaringen, hoewel die uiteraard beperkt is tot enkele producten.

Toen ik begon met video-capturen, kende ik maar 1 merk; Miro. Dit werd later overgenomen door pinnaclesys. Hoewel de mogelijkheden van toen veel beperkter waren, was ik er altijd tevreden mee. MiroDC20 en DC30+ hebben me leren werken met Adobe Premiere (v4.2 ofzo).
Toen kwam de overname en liet ik me verleiden tot een Pinnacle/Miro DV500; een (semi)-prof. capturekaart met heel wat realtime mogelijkheden. De kwaliteit was ronduit super; capturen van analoge bron naar DV-kwaliteit. Helaas is Pinnacle gestopt met de ondersteuning van Adobe Premiere en was het soms wat zoeken om het allemaal te laten werken. Bovendien gaf de DV500 de geest, nét na de garantieperiode. Ergens had ik verwacht dat de garantie op een kaartje van in die tijd 1000€ minstens 3 jaar zou zijn; niet dus.

Mede hierdoor (en door het stopzetten van de samenwerking tussen pinnacle en Adobe), ben ik gaan uitkijken naar andere merken. En zo kwam ik bij Matrox terecht. Zij geven die garantieperiode van 3 jaar en hun producten worden met de full-versie van Adobe Premiere geleverd; voor mij erg belangrijk dus.

En ik heb er geen moment spijt van gehad; capture-kwaliteit is nog beter dan de DV500. Het formaat is hetzelfde (DV-avi), maar je kan heel eenvoudig oude tapes “oppoetsen” door bijvoorbeeld helderheid en kleurintensiteiten in te stellen alvorens te capturen. De gecapturede film ziet er dan dus beter uit dan het origineel, zonder dat de PC er een seconde voor heeft moeten rekenen.
De realtime-effecten zijn ronduit verbluffend en worden razendsnel ingevoerd.
De installatie verliep erg vlot (beter dan bij Pinnacle) en er is een verregaande integratie met andere software, zoals Adobe After Effects, wat montage-mogelijkheden zo goed als onbegrensd laat.

Zoals reeds gezegd, heb ik geen ervaring meer met de laatste Pinnacle-producten, aangezien ik overgestapt ben naar Matrox. Maar als je engels een beetje ok is, dan raad ik je aan om eens in ons Video-edit forum te kijken; rdgrimes heeft pas een van de Pinnacle-spullen gekocht en lijkt er heel wat problemen mee te hebben… thread

Heb eens de prijs bekeken maar van de Matrox kaart,maar die is wel erg hoog.
Daarom ben nog eens op zoek gegaan ,ik heb gevonden de HERCULES VIDEO ACTION analog/dv,heeft er iemand ervaring met deze qua kwaliteit en minimum systeem vereisten.
Ik draai een AMD 1200Mhz
en 256 mb sdram.
Thanx.

kijk hier eens :stuck_out_tongue:

ik zou gaan voor de Matrox RTX 100.
Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Werk er nu sind een half jaartje proffesioneel mee.
Kijk op ww.mvs.nl dit is de nederlandse distributeur voor matrox.

Volgens mij hebben ze zelfs een actie dat je korting krijgt als je je oude videokaart inleverd.

De RTX10 was boven het budget, dus de RTX100 vast ook wel ;). Bovendien heeft een RTX100 weinig zin op een 1200Mhz PC met 256MB.

:confused: jah dan houd het snel op