Aan de Natuurkundigen onder ons

vbimport

Men neme een Mini Cooper.
Deze weegt 500 KG.
U tilt de achterste twee wielen van de grond.
LET OP!! Alleen de achterste twee wielen.
Men kantelt de Mini dus als het ware.
Hoeveel Kilo tilt men dan?

• De volledige 500 KG.
  • De helft.
  • Iets anders nl:

Gaarne uw mening

Ik denk iets anders want je zult ook wel last hebben van zwaartekracht, maar ik heb er geen verstand van dus ik zal het wel fout hebben :smiley:

Dat is bij het tillen inbegrepen.
Het gaat erom hoeveel je van de Mini tilt.

Wat voor een motor zit er in die mini(aangezien die aan de achterkant zit).

Denk niet dat dit wiskundig op te lossen is maar Da-Taxman zal hier wel een mooi antwoord op hebben.

mzzl

Dat maakt niet zozeer uit.
Ok, laten we het dan op een Container van 500 KG houden.
Met een rechthoekige vorm.

Dan is het wiskundig/natuurkundig wel op te lossen denk ik.

Ik zou zeggen, teken het eens uit.
Je hebt een zwaartepunt ergens in het voorwerp. Bij een container waarvan het gewicht gelijkelijk verdeeld is, ligt dit precies in het midden van het (ruimtelijke) voorwerp.

Je neemt aan dat al het gewicht zich concentreert in dat ene punt en vanaf daar naar beneden drukt, je kunt dat uitdrukken met een pijl naar beneden waarvan de lengte het gewicht uitdrukt.

hmmm…dit gaat over krachten…ik weet het niet meer…natuurkunde is ook al weer een jaar of 7 geleden, vergeef me :wink:

Je gevoel zegt natuurlijk dat het de helft is, als je het eens probeert met een gevulde doos van enkele kilo’s dan lijkt het inderdaad zo te zijn…maar als je dan een voorwerp van 500 kilo pakt dan is alles te zwaar :wink:

ps ingeval van de mini cooper is er nog een beetje sprake van een hefboomeffect omdat de achterste wielen niet het uiterste stukje van het voorwerp is :wink:

ik zal dit direct ff oplossen :slight_smile:

Vermits je een verticale verplaatsing heb en de mini (rechthoek) staat op een horizontaal vlak dan is de normaalkracht (naar boven gericht) en de zwaartekracht (naar onder) deze zijn gelijk maar tegengesteld van teken. (voorwerp in rust bekeken).

Blijft 500 kg volgens mij !

Originally posted by Da_Taxman
ps ingeval van de mini cooper is er nog een beetje sprake van een hefboomeffect omdat de achterste wielen niet het uiterste stukje van het voorwerp is :wink:

Hefboom effect is het moment. Is kracht x afstand !
Als het gewicht het zelfde blijft en je vergroot de afstand 2x van de hefboom dan heb je maar de helft nodig van je oorspronkelijk moment

M = F * r uitgedrukt in Nm
F = m * g ( g is 9,81 m / s²)

Als je de auto omhoog heft dan je potentiele energie moeten leveren. Ep = m x g x h (energie t.g.v. van de hoogte)

Ik zou in eerste instantie zeggen 496,5 kg.
Dat is de Mini exclusief Ab het konijn welke eruit springt.

Vlgs. mijn berekening is dit 375 kg mits alles gelijkmatig is verdeeld.

:slight_smile:

Als je aanneemt, dat zwaartepunt in het midden zit, het volgende:
op 2 achterste wielen 250 kg en op de voorste 2 hetzelfde.
Bij opheffen verplaatst de druk zich naar de voorste wielen.
aanvangskracht bij hoek=0 <<–250kg
aflopend tot 0 kg ,hoek =90 en mini staat op z’n neus.

Ik wil net als de mini ne keer van de grond gaan:)

Wou je het serieus doen dan?

Wat ik denk is dat je iig niet de helft tilt of het volledige gewicht.

Volgens mij is het minder dan de helft.
Volgens mij is het zelfs heel weinig. Zeker als je niet tilt maar aan de zijkant gaat douwen. Als je dat doet moet ie wel om te krijgen zijn. Ik weet ook niet wat je wilt. Is het voor je examen of is het voor de lol?

nou ik zou zeggen de helft, want hij steund voor een deel op jou en voor een ander deel op de grond

Misschien wordt het zo duidelijk.

Alstie niet down was ofzo.

Waarom wil je het trouwens weten ?

Anyway. Het heeft te maken met de hoek. Jij moet een kracht naar boven uitoefenen die gelijkwaardig is aan de kracht die naar de aarde toe richt. (oftewel de zwaartekracht de 500kg dus ). Maar nu rust die container dus op een punt. Een gedeelte van die 500 kg rust dus op de grond. Voordat ik kan uitrekenen hoeveel dat is en hoeveel jij dus moet tillen zal ik toch eerst de hoek moeten weten.

Volgens mij is het 2/3 van het totaal gewicht. Zoiets kan ik me nog wel herinneren! :wink:
Dat zou dan 333 1/3 kg zijn!

Originally posted by Misha
Als je aanneemt, dat zwaartepunt in het midden zit, het volgende:
op 2 achterste wielen 250 kg en op de voorste 2 hetzelfde.
Bij opheffen verplaatst de druk zich naar de voorste wielen.
aanvangskracht bij hoek=0 <<–250kg
aflopend tot 0 kg ,hoek =90 en mini staat op z’n neus.

Vind dit tot nu toe nog de meest plausibele oplossing…het begin gaat erg moeilijk, maar daarna lijkt het inderdaad wel of het steeds lichter wordt…

Ik heb het net nog geprobeerd met de auto van de buren :smiley:

Het wordt moeilijk, want de voorwielen zijn een scharnierpunt, maar dit scharnier punt rijd weg (tenzij je iets voor de wielen zet)

Maar ik denk dat je iets meer dan de helft tilt.

Maar dat merk je niet want je hebt te maken met de “hefboomregel”
je tilt om een scharnier punt.

Als je nou een buis van 100 meter aan die mini vast maakt dan lijkt hij niet te wegen , dat is nou de hefboomregel.

In welke staat is hij trouwens want ik ben eigenlijk naar een mini op zoek, (nu niet kopen want geld is het probleem)

De zwaartekracht is de aantrekkingskracht van de aarde op alle lichamen in haar omgeving. De ruimte rondom de aarde waarin de zwaartekracht voelbaar is, is het zwaarteveld. Het veld heeft een veldsterkte, namelijk g=9,81 N/Kg

De grootte van de zwaartekracht: F=m.g of Fz=m.g

De richting van de zwaartekracht is steeds verticaal en de zin steeds naar onder, naar het centrum van de aarde toe.

Fz= 500kg.9,81N/kg=4905 J

Om nu verder te kunnen in deze oefening moet je de Ep bereken, potentiële energie adhv deze formule Ep=F . h

Aangezien deze h, een onbekende is, is deze oef niet op te lossen :wink: