Aan de Natuurkundigen onder ons

vbimport

Men neme een Mini Cooper.
Deze weegt 500 KG.
U tilt de achterste twee wielen van de grond.
LET OP!! Alleen de achterste twee wielen.
Men kantelt de Mini dus als het ware.
Hoeveel Kilo tilt men dan?

• De volledige 500 KG.
  • De helft.
  • Iets anders nl:

Gaarne uw mening

Ik denk iets anders want je zult ook wel last hebben van zwaartekracht, maar ik heb er geen verstand van dus ik zal het wel fout hebben :smiley:

Dat is bij het tillen inbegrepen.
Het gaat erom hoeveel je van de Mini tilt.

Wat voor een motor zit er in die mini(aangezien die aan de achterkant zit).

Denk niet dat dit wiskundig op te lossen is maar Da-Taxman zal hier wel een mooi antwoord op hebben.

mzzl

Dat maakt niet zozeer uit.
Ok, laten we het dan op een Container van 500 KG houden.
Met een rechthoekige vorm.

Dan is het wiskundig/natuurkundig wel op te lossen denk ik.

Ik zou zeggen, teken het eens uit.
Je hebt een zwaartepunt ergens in het voorwerp. Bij een container waarvan het gewicht gelijkelijk verdeeld is, ligt dit precies in het midden van het (ruimtelijke) voorwerp.

Je neemt aan dat al het gewicht zich concentreert in dat ene punt en vanaf daar naar beneden drukt, je kunt dat uitdrukken met een pijl naar beneden waarvan de lengte het gewicht uitdrukt.

hmmm…dit gaat over krachten…ik weet het niet meer…natuurkunde is ook al weer een jaar of 7 geleden, vergeef me :wink:

Je gevoel zegt natuurlijk dat het de helft is, als je het eens probeert met een gevulde doos van enkele kilo’s dan lijkt het inderdaad zo te zijn…maar als je dan een voorwerp van 500 kilo pakt dan is alles te zwaar :wink:

ps ingeval van de mini cooper is er nog een beetje sprake van een hefboomeffect omdat de achterste wielen niet het uiterste stukje van het voorwerp is :wink:

ik zal dit direct ff oplossen :slight_smile: