‚¬ 497000000,- boete voor Microsoft

De Europese Commissie legt de Amerikaanse softwarereus Microsoft een boete op van vijfhonderd miljoen euro wegens het misbruiken van zijn monopoliepositie. Het Duitse Handelsblatt meldt dat dinsdag. De zakenkrant zegt zich te baseren op bronnen bij de Europese Commissie.

Het persbureau Dow Jones Newswires meldde maandagavond dat de boete 497 miljoen euro bedraagt. Een bron die betrokken was bij overleg maandagavond tussen vertegenwoordigers van de vijftien EU-lidstaten bevestigde dat er overeenstemming is bereikt over een boete, maar wilde niet zeggen hoe hoog die zal uitvallen.

Eurocommissaris Mario Monti, die over kartelkwesties gaat, maakt zijn besluit woensdag bekend. Hij heeft vier jaar onderzoek gedaan naar de handelwijze van Microsoft. Vorige week liepen onderhandelingen tussen Monti en Microsoft-topman Steve Ballmer op niets uit. De EU stelt dat Microsoft de dominante marktpositie van zijn besturingssysteem Windows misbruikt om concurrenten uit de markt te drukken.

Nooit eerder heeft de karteldienst van de Europese Unie zo’n hoge geldboete opgelegd. In 2001 kreeg het Zwitserse farmaciebedrijf Hofmann-La Roche een boete van 462 miljoen euro wegens het maken van verboden prijsafspraken. Het Zweedse verpakkingsconcern Tetra Pak kreeg in 1991 een boete van 75 miljoen euro wegens het misbruiken van zijn monopoliepositie.

De Europese Commissie zou Microsoft een boete van 3,5 miljard dollar kunnen opleggen, ofwel 10 procent van de wereldwijde jaaromzet van het bedrijf. Microsoft heeft een financiële reserve van ongeveer vijftig miljard dollar.

Volgens mij persoonlijk heeft deze boete niet veel zin. Alhoewel het voor mijn persoontje een enorm kapitaal lijkt , wat ik in zijn levensdagen niet meer uitgegeven krijg , heb ik niet de indruk dat dit voor Microsoft een straf is.

't in ieder geval beter dan alleen een vermaning, met die 497 miljoen euri weet Microsoft tenminste dat ze het ook menen bij de E.C.

Microsoft voelt hier weinig van. Op dat punt zal het ze niet veel interesseren… de aanwezige buffer is groot genoeg.

Wat hen echter wellicht wel intereseert, is de publiciteit die hiermee gepaard gaat. Slechte publiciteit is immers ook een vorm van publiciteit! Vooral nu het productaanbod wat diverser zal worden (althans, dat is de bedoeling) is de kans groot dat de verkoop met enkele magere procenten gestimuleerd wordt. Ook dat zorgt weer voor een interessante toename in de inkomsten.

Persoonlijk ben ik er best blij mee dat MS eens aangepakt wordt. Helaas is dit veel te laat gebeurd. In de tijd dat MS nog heel wat kleiner en minder prominent was, werd veel software letterlijk door MS gestolen. Door allerhande slimme, goede marketing truukjes en dure advocaten is MS de nummer 1 gebleven. Daarom zijn we nu allemaal zo blij met een zeer veilige (ahem) PC. Maarja, gedane zaken nemen geen keer…

Welk OS gebruiken ze daar bij de EC? Als het windows is, vind ik ze eigenlijk maar een stelletje schijnheilen.

Zou mooie boel worden als ik de CDFreaks shop leegwinkel en ze dan aanklaag vanwege de monopolie-positie en dan x keer het aankoopbedrag terug krijg.
Kan ik het nog een keer doen, maar dan groter, en zo is het cirkeltje rond :bigsmile:

Originally posted by Totibbs
[B]Welk OS gebruiken ze daar bij de EC? Als het windows is, vind ik ze eigenlijk maar een stelletje schijnheilen.

Zou mooie boel worden als ik de CDFreaks shop leegwinkel en ze dan aanklaag vanwege de monopolie-positie en dan x keer het aankoopbedrag terug krijg.
Kan ik het nog een keer doen, maar dan groter, en zo is het cirkeltje rond :bigsmile: [/B]

Het is niet zo dat ze een boete krijgen voor hun monopolie-positie, die hebben ze namelijk allang. Ze krijgen een boete omdat ze hun dominante positie misbruiken en op andere gebieden concurrenten de markt uit proberen te drukken.

de eerste door informatie over Windows achter te houden voor serversoftware-makers, en daardoor een oneerlijk voordeel in de servermarkt te verkrijgen; de tweede door het meeleveren van de Media Player-software met Windows

Wat ik niet helemaal snap is dat er een versie zonder mediaplayer moet komen. Dan kan er net zogoed ook een versie komen zonder Internet explorer en noem maar op.

Originally posted by cartman_cdz

Wat ik niet helemaal snap is dat er een versie zonder mediaplayer moet komen. Dan kan er net zogoed ook een versie komen zonder Internet explorer en noem maar op.

Daar ben ik het helemaal mee eens. In 1997 was er ook al een rel tussen Netscape en Microsoft, over Internet Explorer (of Exploder?) en Netscape Navigator. Toen heeft MS ook gewonnen door sterke advocaten te hebben.
Ik heb zelfs gehoord (maar weet niet in hoeverre het waar is), dat Microsoft dingen van Apple zou hebben gepikt, om ze later zelf in Windows in te bouwen. Dat lijkt me toch wel een erg vuile streek.

Het gekke is, dat Microsoft alleen maar een monopoliepositie heeft verworven, omdat Bill Gates commercieel wel krachtig is. Waar anderen dat niet zijn, slaat Bill zijn slag. Er zijn genoeg mensen die klagen over MS Internet Explorer en natuurlijk Windows zelf.
Gelukkig bestaat er nog Linux als alternatief voor Windows, Mozilla Firefox - met Netscape Navigator 4 als basis - als (fantastisch) alternatief voor Internet Explorer en Winamp als alternatief voor Mediaspeler.

Bedoelde er eigenlijk mee dat ik het belachelijk vind dat mediaplayer eruit moet. Het is hun eigen product dat gratis meegeleverd wordt. Als je het niet wilt kan je tijdens de setup kiezen om het niet te installeren.

Het gekke is, dat Microsoft alleen maar een monopoliepositie heeft verworven, omdat Bill Gates commercieel wel krachtig is. Waar anderen dat niet zijn, slaat Bill zijn slag.

Lijkt me niet, in het begin begon microsoft ook met niks naar mijn weten. Uiteraard hebben ze later door slimme en misschien ook wel vuile manieren hun positie steeds verbeterd, maarja zo werkt het nou eenmaal in de wereld.

Er zijn genoeg mensen die klagen over MS Internet Explorer en natuurlijk Windows zelf.

En hoeveel van die mensen hebben betaald voor hun windows licentie? :slight_smile:
Daarnaast is het ook wel erg makkelijk om de schuld af te schuiven op Microsoft. Meestal is het probleem toch wel de kennis van de gebruiker(s).

Persoonlijk heb ik nauwelijks meer klachten over Windows. Zolang je je updates maar download en niet overal op ja klikt kan er weinig misgaan naar mijn mening.

Microsoft dingen van Apple zou hebben gepikt, om ze later zelf in Windows in te bouwen. Dat lijkt me toch wel een erg vuile streek.

De desktop indeling van deze computer en prullenbak is naar mijn mening gewoon gejat van MAC alleen microsoft heeft ze aan de linker kant geplaatst terwijl standaard bij mac ze rechts worden geplaatst

en van dat geld daar lachen ze bij ms om hoorde op het nieuws na 1 week is de schade al weer ingehaald :frowning:

Originally posted by edje_007
De desktop indeling van deze computer en prullenbak is naar mijn mening gewoon gejat van MAC alleen microsoft heeft ze aan de linker kant geplaatst terwijl standaard bij mac ze rechts worden geplaatst

En jij dacht dat Apple dat verzonnen heeft? :slight_smile:
Nee het systeem komt eigenlijk van Xerox af. Toen kwam Apple met hetzlefde concept, maar dan bedienbaar met een muis. En toen was er pas Windows…

Originally posted by cartman_cdz

Bedoelde er eigenlijk mee dat ik het belachelijk vind dat mediaplayer eruit moet. Het is hun eigen product dat gratis meegeleverd wordt. Als je het niet wilt kan je tijdens de setup kiezen om het niet te installeren.

Ben ik het mee eens. Internet Explorer had er harder uit gemoeten, aangezien je bij de installatie niet kunt kiezen of je dat wilt installeren… :a

Meestal is het probleem toch wel de kennis van de gebruiker(s).

Dat zou best eens goed kunnen. Daarvoor heeft Microsoft de geweldige “Windows Help” uitgevonden… Heb je daar wel eens wat in gevonden? Ik misschien 1 keer. Die is in ieder geval niet erg verhelderend, en verder doet Microsoft er ook niet veel aan om de kennis van de gebruikers bij te schaven. In Windows XP is het wel een beetje verbeterd t.o.v. Windows 98.

Persoonlijk heb ik nauwelijks meer klachten over Windows. Zolang je je updates maar download en niet overal op ja klikt kan er weinig misgaan naar mijn mening.

Dat klopt wel een beetje, maar heb je wel eens gezien wat de setup van MSN Messenger vraagt? “Wil je www.msn.nl als homepage van je browser instellen b[/b]”. Lijkt me enigszins overbodig… Ze mogen het er van mij best neerzetten, maar dat “aanbevolen” laat de “domme” gebruikers er gewoon op klikken, terwijl ze waarschijnlijk helemaal niet weten wat het is. En wat betreft de updates, die doen niet erg veel wat mij betreft. En ze zijn me iets te vaak nodig.

Misschien klink ik als een pessimist, maar het aantal beveiligingslekken in Windows en vooral Internet Explorer bewijst toch wel dat Microsoft het van zijn commerciële kunnen moet hebben, en niet van de kwaliteit van zijn producten. Als je het vergelijkt met Linux of Mozilla (alternatieven voor resp. Windows en Internet Explorer), zie je dat daar nauwelijks of geen beveiligingslekken in zitten. En als ze erin zitten, wordt er groot melding van gemaakt en wordt het meteen opgelost.
Ik ben dus al overgestapt op Mozilla Firefox als browser, en heb alle links naar IE van mijn computer verbannen (alleen Start - Run levert nog iets op :p).

Overigens las ik gisteren in de krant dat Bill Gates niet meer de rijkste man ter wereld is. Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA, heeft nu SEK 400 miljard (53 miljard dollar). Das dus ietsje meer dan Bill heeft :).

En jij dacht dat Apple dat verzonnen heeft?
Nee het systeem komt eigenlijk van Xerox af. Toen kwam Apple met hetzlefde concept, maar dan bedienbaar met een muis. En toen was er pas Windows…

Nooit gewezen dat apple dat af had gekeken van xerox nooit te oud om nog iets te leren :stuck_out_tongue: ik moet zeggen blijf altijd wel gechameerd van MAC vooral de nieuwe G5 systemen :bow: