64-bit besturings systeem

vbimport

ik ben misschien van plan een nieuwe server te bouwen en ik heb gezien dat de processoren waar ik al heel lang op wachte eindelijk te koop zijn. . .

namelijk de 64-bit cpu´s . . :slight_smile:

nou de cpu´s zijn er het moederdord heb ik ook al gezien. . .

maar nu . . . het OS . . ik heb en ken geen OS dat 64 bit geschreven is . . weet iemand hoe zo een heet of waar je zoiets vandaan kan halen. . .:confused:

see yah . . . . :wink:

Je kunt al prima Linux op een 64bit CPU draaien (laat me raden, een Opteron?).

Het schijnt trouwens dat deze Opteron CPU’s het heel erg goed doen met compilers die gebruikt worden voor 32 bit Xeon CPU’s. Dat betekent dat dus software gecompileerd voor de Xeon het ook erg goed zal doen op de Opteron. Daar haal je dan wel niet de volledige performance van een echt 64bit geoptimaliseerd OS, maar voor sommige specifieke taken kan dit een prima oplossing zijn, met ene zeer goede prijs<->prestatieverhouding…

Wat wil je precies gaan doen met je server?

om het maximale te halen uit je 64 bits CPU zul je waarschijnelijk moeten wachten tot windows longhorn uitkomt.

Originally posted by theunbeatable
om het maximale te halen uit je 64 bits CPU zul je waarschijnelijk moeten wachten tot windows longhorn uitkomt.

Maximale performance en Windows passen over het algemeen niet in één zin :wink:

Windows XP 64 is volgens Mickeysoft ook via MSDN subscriptie te verkrijgen.

Het schijnt dat er ook al een hoop 64 bit code in Windows 2000 zit.

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Maximale performance en Windows passen over het algemeen niet in één zin :wink: [/B]

Dat was een inkoppertje. :stuck_out_tongue:

inderdaad de opteron . … is dat niet goed of zo ik weet er nog niet zo veel van dus als iemand wat weet post het maar. . .:stuck_out_tongue:

verder. . linux, is dit elke linux of is er daar ook verschil in

en een groot deel van de code zit ook al on win 2000. . . dus dit houd in dat het niet af is of zit ik hier mis. . .

longhorn . . . waneer komt deze dan uit . . .

verder heb ik gezien dat de snelste die er is 1400 mhz is . . .

is dit te vergelijken met de huidige amd en p4 of staat dit op zich omdat get 64 bit is ?

well, :stuck_out_tongue:

see yah . . . . :stuck_out_tongue:

alvast bedankt voor de info. . .:bow: :bow: :bow:

Originally posted by Drip inderdaad de opteron . … is dat niet goed of zo ik weet er nog niet zo veel van dus als iemand wat weet post het maar. . .:stuck_out_tongue:

Goed is relatief :). Nee serieus, de CPU zal best van hoge kwaliteit zijn. De vraag is alleen maar: is dit de CPU die jouw doelen dient? Is de prijs voor jou juist?

Originally posted by Drip verder. . linux, is dit elke linux of is er daar ook verschil in

Ja, ook daar is weer verschil in. Er bestaan meer dan 100 verschillende distributies. De grotere jongens (Red hat, Suse etc) zullen ondertussentijd een heel erg goede Opteron support ingebouwd hebben, maar van de kleinere distr0’s, zoals bijv “Caixa Mágica”, hoef je dit (voorlopig?) niet te verwachten.

Originally posted by Drip en een groot deel van de code zit ook al on win 2000. . . dus dit houd in dat het niet af is of zit ik hier mis. . .

Hmm deze kennis is voor mij ook nieuw, dus daar kan ik alleen maar een beetje over speculeren. Indien er al enige vorm van support in de 2k kernel zit, dan zou dat kunnen betekenen dat sommige taken versneld uitgevoerd kunnen worden. Met andere woorden: de CPU zal dan in 32bits mode lopen, maar wellicht enige foefjes aan boord van de CPU (bijv de verbetere branch prediction unit) wel al -gedeeltelijk- gebruiken.

Originally posted by Drip longhorn . . . waneer komt deze dan uit . . .

Longhorn is gepland voor 2005. Voor het einde van dit jaar moet er een 64bit versie van Windows XP op de markt zijn (sommigen zeggen dat dit gelijk met de launch van de consumentenversie van de Opteron, de Athlon64, zal zijn: september a.s.). Deze XP versie gaat waarschijnlijk Windows XP 64 of Windows XP SE heten.

Originally posted by Drip verder heb ik gezien dat de snelste die er is 1400 mhz is . . .

Dan denk ik dat je aan een brik toe bent :cool:, aangezien ze nu op 1,8 Ghz zitten en zeer binnenkort het 2Ghz model uitkomt.

Originally posted by Drip is dit te vergelijken met de huidige amd en p4 of staat dit op zich omdat get 64 bit is ?

Nee, totaal niet! De architectuur van de Opteron is anders dan die van de Athlon en P4 processoren. Ok, grote gedeelten zijn gelijk gebleven, vanwege de volledige x86 (32bit) backwards compatibility, maar er zijn genoeg “noviteiten” in het stukje gebakken zand geintegreerd.

Originally posted by Drip alvast bedankt voor de info. . .:bow: :bow: :bow:

Ok, graag gedaan :slight_smile:

bedankt . . . zijn er verder nog dingen waar je op moet letten. .

zoals een moederboard. . . ik heb er gezien van tyan (server merk , puur server). . maar ook avn merken di ik niet ken. . .

dit gaat waarschijnlijk nog steeds het zelfde . . . specs. vergelijken . . . . of zijn er hiet ook al "slechte "chipset´s of zo of een merk dat op dit gebiedt zeer onstabiel is ?

well, :bigsmile:

see yah . . … . :wink: :wink: :wink:

Ik denk niet dat bang hoef te zijn voor slechte moederborden/chipsets, aangezien momenteel alleen AMD chipsets gebruikt worden en die prima hun werk doen.

In de nabije toekomst zullen ook veel moederborden erbij komen met chipsets van NVidia. De NForce 3 serie gaat waarschijnlijk in verschillende uitvoeringen gevoerd worden, waarbij er zowel op de server- als op de desktopmarkt gemikt zal worden.

Ik denk dat je het beste moederborden kunt vergelijken op features. Omwille eventueel benodigde support zou ik wel bij een wat grotere leverancier (MSI, Asus, Gigabyte, Tyan etc) blijven, in plaats van merken zoals ECS (als die uberhaupt al dergelijke hardware leveren) te nemen…

Je mag best denk ik wel wat verwachten van de Opteron… lees dit maar eens:

Op The Register is te lezen dat IBM een cluster van 1058 dual Opteron-servers gaat bouwen. Het gaat om een verzameling van eServer 325s rackmounts in 1U pizzadoosformaat. Ieder systeem is voorzien van twee processors, en in een deel van de systemen zal dat de 2GHz Opteron 246 zijn. Deze processor bestaat officiëel nog niet, maar wordt naar verwachting volgende week door AMD aangekondigd. De gecombineerde kracht van de cluster is 11 biljoen berekeningen per seconden, en hij zal daarmee op de derde plaats in de lijst van krachtigste supercomputers komen te staan. Het geheel draait op SuSE Linux en wordt in Japan bij het National Institute of Advanced Industrial Science and Technology geïnstalleerd. De aankondiging van IBM komt vlak na die van een veel krachtigere Cray supercomputer met 10.368 Opterons. Een losse eServer 325s-server zal na 17 oktober verkrijgbaar zijn vanaf 2919 dollar.

cool. . . nieuw speelgoed voor de engine room van nvidia. . .:stuck_out_tongue:

see yah . . . :slight_smile: