40Gig 7200 RPM HDD + Cooler?

vbimport

Hallo, in mijn komende computertje ga ik waarschijnlijk een 40 Gig 7200 RPM harddisk meppen, nou is mijn vraag of het daadwerkelijk verstandig is een HDD cooler bij te kopen, ik kreeg zo’n stomme melding bij norrod.nl dat ze dat adviseerden… :confused: Is het verstandig, of een verkooptruc van norrod? :mad:

Greetzzz…
ZKHbaldo

Als je kast goed is (lees ruim genoeg)heb je die extra koeling niet nodig. In mijn Aopen maxi zitten 3 schijven op 7200 toeren, 2x Maxtor 30 GB op een raid kaartje en 1x maxtor 60 Gb op de ide aansluiting v/h mobo,zonder extra fans. Die harddisk fans maken een hoop lawaai. Als je dat niet erg vind vraag dan eens aan Wookie hoe hij het doet (met foto) …

Een tip: koop wel een HDD cooler. Dit verlengt de levensduur van de HDD met ongeveer de helft. En B.T.W. Het ziet er ook erg cool uit.

Originally posted by siebeduin
Een tip: koop wel een HDD cooler. Dit verlengt de levensduur van de HDD met ongeveer de helft. En B.T.W. Het ziet er ook erg cool uit.

Vooral in een dichte kast :slight_smile:

Maar hij heeft gelijk , hoe meer richting kamertemperatuur hoe beter.

En misschien klinkt het ook wel koel :stuck_out_tongue:

Dank voor de replies, dan maar een coolertje erop :slight_smile:

ZKHbaldo

Tja ik heb zelf vrij lang een drietal 7200rpm schijven opelkaar gemonteerd in mijn kast gehad. Dus letterlijk zonder een enkele speling ertussen. OK ik moet toegeven dat ze errug warm werden, maar ze deden/doen het prima.
Aangezien ik het toch verstandiger vond mijn schijfjes te gaan koelen heb ik besoten ze in brackets te monteren. Dan hebben ze sowieso al meer plaats om zich heen (5,25" bay) maar ook een koeling erop (ik heb een bracket met een ingebouwde fan). Dat helpt vast behoorlijk. En het mooie is, het is nog goedkoper dan een HDD fan ook (ok het is misschien wat minder “koel” dan een HDD fan, maar het werkt prima…).

Sja zo’n dualfan coolermaster dingetje op je hd is wel lekker :cool: natuurlijk heh!..ennuh maakt echt bijna geen geluid dus daarvoor moet je het niet laten :wink:

Ik heb een coolermaster cooldrive 4002 om mijn hd (ook 7200rpm)… Staat zeer cool in de kast :slight_smile: Kostte iets van fl.60,- Hij is niet echt stil maar dat was mijn PC toch al niet…

Ik heb dat ding gekocht omdat ik wel degelijk last had van teveel warmte ontwikkeling omdat mijn PC onder mijn bureau staat. Ook al heb ik een bigtower toch zat alles onderin gepropt (geheugen, CPU, hd, kabels) en nu is de temp van mijn moederbord (enigste wat ik kan aflezen in mijn bios) gedaald van 43 graden naar 36 graden! En daarnaast heb ik een 8mm fan erbij gezet en nu staat er nog 33 graden :slight_smile:

Originally posted by G@M3FR3@K
[B]Ik heb een coolermaster cooldrive 4002 om mijn hd (ook 7200rpm)… Staat zeer cool in de kast :slight_smile: Kostte iets van fl.60,- Hij is niet echt stil maar dat was mijn PC toch al niet…

Ik heb dat ding gekocht omdat ik wel degelijk last had van teveel warmte ontwikkeling omdat mijn PC onder mijn bureau staat. Ook al heb ik een bigtower toch zat alles onderin gepropt (geheugen, CPU, hd, kabels) en nu is de temp van mijn moederbord (enigste wat ik kan aflezen in mijn bios) gedaald van 43 graden naar 36 graden! En daarnaast heb ik een 8mm fan erbij gezet en nu staat er nog 33 graden :slight_smile: [/B]

pff beetje zonde om voor 60 piek een hdcooler te kopen als je der voor een 25 piek ook al 1tje hebt die WEL stil is…maar uhh je mobo is nog steeds redelijk warm…zit er wel een chipsetcooler op?..scheelt best wel! ben ik ook pas 8r…

Originally posted by -=HeadLesS=-
pff beetje zonde om voor 60 piek een hdcooler te kopen als je der voor een 25 piek ook al 1tje hebt die WEL stil is…maar uhh je mobo is nog steeds redelijk warm…zit er wel een chipsetcooler op?..scheelt best wel! ben ik ook pas 8r…
Tsja ik betaal liever iets meer zo dat ik zeker weet dat het goed is dan dat ik ga lopen klooien… Ik heb namelijk al een CPU verspeelt die door een te hoge warmte spontaan kortsluiting had gemaakt doordat de coolerpasta gesmolten was… Mijn PC is altijd aan de warme kant geweest omdat die op een klote plaats staat (onder mijn bureau) en er dus haast geen sprake is van airflow… en daarnaast staat die vaak aan en meestal nog ‘stressed’ ook. Eerst werd mijn mobo zelf 53 graden en wou die niet opstarten. Ik ben dus tevreden met deze 31-33 graden :slight_smile: Een chipset cooler heb ik niet. Ik ben nu iets van 75 gulden kwijt geweest voor ene daling in de temp van ongeveer 15 tot 20 graden. Vind ik niet te duur…

Grtz