31 MB FAT partitie bij WinXP installatie

vbimport

Ben momenteel bij mijn ouders bezig om de pc opnieuw in te richten. Tenminste, ben nog bezig met de voorbereidingen. Ben nog niet helemaal thuis in XP. Gebruik zelf nl nog Win2000 en Win98SE.

Huidige situatie is wanneer ik bij ‘systeembeheer’ onder het kopje ‘computerbeheer’ de optie ‘schijfbeheer’ kies:

schijf 0
31 MB FAT - In orde (EISA-configuratie)
(c:) 74,47 GB NTFS In orde (systeem)

Ik vraag me dan af wat deze 31 MB inhoud.
Is dit een soort van partitie waarvan XP opstart.
Wordt deze partitie automatisch aangemaakt bij de installatie van XP

kan op internet ook niet echt veel vinden over eisa of eisa-configuraties. wel iets met een checksum waarbij ik onmiddelijk denk aan het activeren van WinXP en daaraan gekoppelde hardwarecodes (mac-adres netwerkkaart en identificatienummers van andere hardware).

Mogelijk dat iemand mij hier iets over kan vertellen.

bvd

//zie zojuist ook iets van
EISA-configuratie = Het volume is een OEM-partitie (Original Equipment Manufacturer).

Laat me eens raden: het is een computer van een OEM fabrikant (waarschijnlijk zelfs Compaq)?

Indien dit het geval is, dan heb je de geheime partitie gevonden. Vaak bevat deze partitie gegevens zoals de BIOS software (lekker goedkoop) en soms ook nog eens iets van identificatiesoftware en heel erg soms drivers.

Je kunt deze dan ook m aar het beste laten staan, aangezien het zo zou kunnen zijn dat een computer na het verwijderen van deze partitie vreemd gaat doen…

Laat me eens raden: het is een computer van een OEM fabrikant (waarschijnlijk zelfs Compaq)?

Nee, bijna. Het is een Dell.

Je kunt deze dan ook m aar het beste laten staan, aangezien het zo zou kunnen zijn dat een computer na het verwijderen van deze partitie vreemd gaat doen…

Betekend dit dat het ook niet mogelijk zou zijn om er een andere schijf in te hangen (in de plaats van huidige). Vind het namelijk vreemd, want bij de c-schijf geeft ie aan dat laa’k maar zeggen 47% vrij is en bij die 31 MB is 100% vrij, wat aangeeft dat die partitie óf niet gebruik wordt, óf zo “geheim” is dat schijfbeheer niet kan, danwel mag zeggen hoeveel er van gebruikt wordt.

Het kan best zijn dat op die schijf alleen het BIOS of zelfs alleen een backup van het BIOS opgeslagen is. Aangezien een BIOS nooit groot is (bijv 128k) kan het best zijn dat Windows 99,5xxx% (of nog hoger) af rond naar 100%.

Je kunt simpelweg testen wat het verwijderen van deze partitie met je systeem doet. Schakel eerst je harde schijf uit via het BIOS. Daarna open je de computer en trek je de IDE kabel van de schijf los. Indien je daarna toch nog je computer kunt starten en in het BIOS kunt komen is er eigenlijk niets aan het handje. Je kunt dan nog eventueel eventjes proberen Knoppix oid te starten om te kijken of alles naar behoren werkt. Is dat het geval, dan denk ik dat die partitie de eeuwige jachtvelden tegenmoet mag gaan :slight_smile: (maar wees voorzichtig, ik heb bij Compaq systemen hier slechte ervaringen mee gehad; daar was het trouwens telkens wel duidelijk dat er een redelijke hoeveelheid aan software erop stond)

[QUOTE (maar wees voorzichtig, ik heb bij Compaq systemen hier slechte ervaringen mee gehad;]

Zijn er ook goede ervaringen bekend??? :rolleyes:

Volgens mij moet een andere HD er gewoon in kunnen. Bij Dell vrij zeker.

mzzl Dunedaïn

Bij een huidig Dell systeem staan op een aparte partitie wat OpenManage tools geinstalleerd. Deze partitie is meestal maar een paar kilobyte en zeker geen 31 meg.

Ik heb met Compaq presario’s goede ervaringen gehad met het vervangen van harddisks. Maar let wel dat je niet alles meer in de bios/setup kan doen wat je daarvoor wel kon. Meestal is dat ook niet noodzakelijk op zo’n crappy presario , dus dat scheelt ook weer. In mijn techneuten tijdperk heb ik aardig wat Quantum Stoeptegel ( = 5.25" Fireball ) mogen vervangen. Compaq had de aardige oplossing deze , toch al instabiele harddisken , op de kop in de computercase te schroeven. :Z