3 writers + 2HD's hoe aansluiten?

Ik wil een nieuwe PC kopen met daarin 2 CD-writers (52x Lite-On & 44x Yamaha), 1 DVD-writer (SONY DVD±R(W)), 1 DVD-ROM (Lite-On LTD166S) en 2 harddisk’s (Western Digital 120 Gb) op een Asus P4S8X moederbord.

Maar kan ik dit allemaal aansluiten (heb veel verstand van het werken met computers maar niet van de binnenkant: maak 'm nooit open!!)? Zo ja, wat is de beste manier (master/slave? en primary/secundary?) van aansluiten?

Ik wil:

• beide CD-writers tegelijk (kunnen) gebruiken om vanaf een
    harddisk een image te branden.
  • de DVD-writer stand-alone laten branden.
  • snel een image kunnen maken vanaf beide CD-writers (hoeft
    niet tegelijkertijd) naar een harddisk.

Graag een duidelijke omschrijving hoe ik dit zou kunnen oplossen (heb ik een controller nodig, bv. Promise Ultra ATA 133 controller?).

Weet iemand trouwens het preciese verschil tussen een Lite-On LTD163D en een Lite-On LTD166S? Op de website van Lite-On kan ik geen specifieke verschillen vinden (lezen ze allebei DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM?).

Sorry voor het lange verhaal en de vele vragen, maar ik wil graag een duidelijk antwoord vandaar dat ik zo goed mogelijk heb geprobeerd te omschrijven wat m’n wensen zijn.

Alvast bedankt. :bow: :bow: :bow: :bow:

Wow…Je hebt een moederdord zonder Raid controller dus je zal een extra IDE of Raid controller kaartje moeten kopen. Als je een Raid controller kaartje koopt zet je daar je HD op. Je wilt allebij de writers tegelijk gaan gebruiken. Dan sluit je writer 1 op primary Master en Writer 2 op Secondary Master. Dan kan je je CD-Rom lezer en DVD writer op de slave doen van de Primary en Secondary. Zo zou het moeten lukken.

Ik ben van plan om de Promise Ultra ATA 133 controller erbij te kopen. Dan kan ik neem ik aan daar de ene harde schijf op aansluiten (zoals je aangaf), maar waar moet ik dan de tweede harddisk op aansluiten?

Heeft iemand nog antwoord op m’n vraag over het verschil tussen de Lite-On DVD’s?

Heeft zo’n kaartje dan slechts 1 aansluiting? Mijn mobo heeft een geïntegreerde RAID en die heeft twee aansluitingen (dus dan zou je elke HD aan een connector kunnen hangen als dat kaartje ook twee aansluitingen zou hebben).
Voorlopig gebruik ik de RAID niet; ik boot van SCSI HD’s op een Adaptec160-adapter waar ook twee schrijvers en een lezer aanhangen. Op m’n IDE-poorten hangen 3 HD’s en 1 DVD speler.

zo`n kaartje heeft 2 aansluitingen je kan dan het beste de ene schijf op primary master aansluiten en de 2e op secondary master.
Hoe je de writers en de cd-rom gaat aansluiten moet je eigenlijk ff uitproberen wat het beste resultaat levert, ik zou iig de writers allebei op een apart kanaal zetten dus dvd writer primary master en cd writer secondary master, maar dan zit je met het probleem dat je altijd de cdrom als slave bij een writer moet hangen, en dan moet je overwegen wat je het meeste doet, van de dvd-rom naar de dvd writer kopieren of van de dvd rom naar de cd-writer kopieren. In het eerste geval zet je de dvd-rom als slave bij de cd-writer en in het laatste geval als slave bij de dvd-writer.
Ik zou voor het eerste gaan, dus de dvd-rom als slave bij de CD-writer.

zo`n kaartje heeft 2 aansluitingen je kan dan het beste de ene schijf op primary master aansluiten en de 2e op secondary master.

Ik neem aan dat je bedoelt primary master en secondary master van de Promise Ultra ATA 133 controller (ivm de snelheid ATA133)?

En m’n moederbord heeft dan dus nog primary master, secundaire master, primary slave en secundairy slave over voor m’n 3 writers en DVD-ROM?

Dus met een moederbord en een Promise Ultra ATA 133 Controller kun je maximaal 6 apparaten aansluiten?

En die Promise Ultra ATA 133 controller neemt één PCI slot in beslag toch?

Sorry voor de misschien in jullie ogen belachelijke vragen, maar ik heb er echt geen verstand van (van de binnenkant dus!).

Ik heb de volgende set-up wat redelijk lijkt op wat jij wilt ‘bouwen’:

-Onboard IDE1: Master: Maxtor 40GB
-Onboard IDE1: Slave: Maxtor 30GB
-Onboard IDE2: Master: Yamaha CRW-F1
-Onboard IDE2: Slave: LiteOn LTR-52246S
-PCI UDMA100 Controller IDE1: Master: Plextor PX-W4824A
-PCI UDMA100 Controller IDE1: Slave: Plextor PX-W4012A
-PCI UDMA100 Controller IDE2: Master: leeg
-PCI UDMA100 Controller IDE2: Slave: leeg

Die UDMA controller heeft dus ook twee IDE poorten waar je 2x2 is 4 apparaten op aan kunt sluiten. Wanneer je vanaf je harde schijf naar twee branders tegelijk wilt branden is het raadzaam om de branders op aparte IDE kanalen aan te sluiten (dus niet beide op IDE2 als master en slave).

Ik heb ook RAID onboard wat ik nu niet gebruik dus ik heb die PCI-controller niet nodig. Die had ik nog liggen en was net zo makkelijk :wink: Aan de RAID poorten kun je als het goed is ook 2x2 apparaten aanhangen (alleen wordt de RAID functie dan niet gebruikt maar worden de poorten ‘normale’ IDE poorten). Ik en dus jij ook zou dus 8 apparaten kwijt kunnen.

:bigsmile: Tjonge jonge, je bent wel wat van plan! Zelf heb ik een Abit KR7A-raid mobo met de volgende configuratie:

IDE1 master MAXTOR 80 gig HD
IDE1 slave ASUS 16x DVD
IDE2 master MAXTOR 80 gig HD
IDE2 slave Lite on 32125W RW
IDE3 Maxtor 20 gig HD (raid als gewone controler)

Je moet dus bij meer dan 4 drives een raid mobo hebben of separaat een IDE controller er bij nemen. Hou wel effe rekening met je voeding en plaats de RW zo dat ze niet op dezelfde controler zitten.

groeten

Frank

Ik heb:

IDE1-m: Maxtor 80GB
IDE1-s: Toshiba SD1502 DVDrom
IDE2-m: Plextor CDRW 2410
IDE2-s: Maxtor 30GB
IDE3 & 4: 2x IBM 80GB (Raid-0; striping)

Werkt perfect! :smiley: