2x ADSL op een netwerk?!?

Stel… Ik heb een 1Mbit ADSL verbinding en mijn buurman ook. En mijn buurman en ik hangen aan een Win2K server. Hebben we dan razend snel internet?!? Of moeten beide ADSL modems aan de Win2K server hangen, en kan dat uberhaupt wel?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? :wink: (of is mijn vraag al onzin…)

is het nou de bedoeling dat je 2 adsl 1 mbit verbindingen aansluit op 1 win2k server ?

als je beide adsl verbindingen op een elk aparte server aansluit en deze servers zijnmet elkaar verbonden via een hub/switch dan zul je zoiets als load balancing moeten doen denk ik.

gebruik je 1 server , dan moet je ook hierin load balancing doen , dan worden beide 1 megabit verbindingen evenveel belast.

of dat mag is nog maar de vraag natuurlijk , maar in de praktijk kan , als er dan maar 1 iemand internet , gebruik gemaakt worden van 2 x 1 mbit inderdaad. Dit is dan natuurlijk niet 2 mbit precies (zal zo’n 1.7 zijn denk ik) , maar dankzij dat balancing kun je wel beide verbindingen tegelijk gebruiken.

Oh… lache! Dus dat kan wel… Heb ik alleen nog ff één vraagje:

2 PC’s (elk met ADSL) verbonden op een win2K server werkt dus niet… toch.?

Als die 2 pc’s fysiek zelf allebei die verbinding hebben niet. Die zul je allebei in de server moeten zetten.

Nu zal je vast ook wel die twee clients kunnen gebruiken als “virtuele netwerkkaarten” of zo , maar hoe je dan load balancing doet is me een raadsel.

Let wel op, een download zal nooit boven de maximale bandbreedte uitkomen van 1 fysieke connection tenzij je gebruikt maakt van een download manager die een download in stukjes hakt.
Verder is het zo dat je in principe maar 1 default gateway kunt opgeven per netwerk kaart, in praktijk zul je dan ook zien dat er per machina maar 1 default gateway kan zijn (hence de naam default gateway). Je zal dus om dit goed te krijgen geavanceerde IP netwerk kennis moeten hebben:

1. DNS round Robbin (zo werkt nl. MSFT network loadballancing voor zover ik weet)
  2. Eigen route tabel

Verder is het zo dat MSFT de loadballancing op netwerk niveau juist heeft bedoeld voor de omgekeerde situatie (dus van buiten naar binnen en niet van binnen naar buiten zoals jij het nu bedoeld). Wat je wil is een soort van redundancie gebruik maken en ik heb dit nog nooit op deze manier zien werken (verder wordt dit vaak door drivers van de netwerk kaart bakkers geregeld waarbij maar 1 kaart werkelijk actief is)

Laat me wel ff weten of het je gelukt is want ik ben wel geinteresseerd maar ik help het je hopen

Originally posted by MeqTrader
Let wel op, een download zal nooit boven de maximale bandbreedte uitkomen van 1 fysieke connection tenzij je gebruikt maakt van een download manager die een download in stukjes hakt.

Yepz , en dan nog moet die download manager verteld worden dat ie naar de andere fysieke connectie moet fietsen :slight_smile:

In theorie zal het allemaal wel werken , in de praktijk is er denk ik geen enkel (normaal) pakket voor klaar.

ik kan toch gewoon 2 netwerk kaarten in een server proppen… Dan heb ik dat probleem niet…

Get Right kan 't -> Werk ik al jaren mee…!:stuck_out_tongue:

Weet GetRight dat ie naar die andere kaart moet om daar nog 10 conecties op te starten ?

Originally posted by Mr. Belvedere
Weet GetRight dat ie naar die andere kaart moet om daar nog 10 conecties op te starten ?

Nee, niet default. Maar je kunt remote downloads instellen (plug-ins beschikbaar) VOlgens mij moet dat wel lukken, mjah je weet 't pas als 't werkt…:stuck_out_tongue:

Hoi Allemaal, 2x ADSL op een netwerkje… geen enkel probleem, mag trouwens ook 1x ADSL zijn en bv 1x kabel. hoeft ook niet 2 x dezelfde snelheid te zijn.
Ik heb hier 2 x 20.0 Mbit, totaal dus 40Mbit op 1 Pc, loopt erg lekker met Giganews, kan daar met volle snelheid downloaden. een gig og 12 per uur red ik wel.

Hoe? eenvoudig, zet er een hawking router tussen, is een DUAL Wan, kan je gewoon 2 x adsl inpluggen, hij is gelijk de loadballancer. Kost 6 tot 8 tientjes! :slight_smile:

Hawking
4-Port Dual WAN Firewall Router
Partnummer : H2BR4

Prijs: € 67,44

Veel plezier! :slight_smile: