2de Wereldoorlog Informatie

vbimport

Hebben er nog mensen informatie of werkstukken over de tweede wereld!! Voornamelijk de bevrijding in 1945. Maar natuurlijk alle andere informatie is ook welkom.

Voor mijn jongste neefje!! Want misschien zie ik nog wel wat dingetjes over het hoofd!!

Tweede Wereld? je bedoeld zeker WO2. Daar zou ik urenlang dingen over kunnen vertellen. Vooral over de Duitse tactieken, oorlogstuig, de generaals etc… Wat is Discovery toch leerzaam…:slight_smile: Check oorlog.pagina.nl voor allerlei info. Wij hier in Zuid-Limburg zijn trouwens al in de vroege herfst van '44 bevrijd, en Roermond was 5 maanden lang frontlinie(Amerikanen vonden jullie Hollanders zeker niet belangrijk genoeg om te bevrijden:D), en jullie hollanders pas in de laatste paar dagen van de oorlog.

Trouwens wel leuk, wat geschiedenis in dit forum:).

Op discovery channel leer je toch veel he RObby? Kijk het ook wel eens vaker passief onder het puteren :slight_smile:

Ennuh ik denk dat je ook veel info zult vinden in verschillende encyclopedien zoals de Encarta en de Brittanica

Originally posted by R0bby
. Wij hier in Zuid-Limburg zijn trouwens al in de vroege herfst van '44 bevrijd, en Roermond was 5 maanden lang frontlinie(Amerikanen vonden jullie Hollanders zeker niet belangrijk genoeg om te bevrijden:D), en jullie hollanders pas in de laatste paar dagen van de oorlog.

Hé R0bby, er is niet voor niets een spreekwoord:“Save the best for last” :smiley: :smiley: :smiley: Nu jij weer heheheh :wink:

Als je nog hulp met woII nodig hebt vraag je maar, is namelijk een van m’n favorieten…weet meer over de politieke en sociale verhoudingen uit die tijd :slight_smile:

misschien een aanrader om de film Pearl Harbor te gaan kijken in de bioscoop, mocht je nog vragen over een bepaald gegeven hebben, dan wil ik je er altijd best meehelpen aangezien ik me daarvoor ook erg interesseer

Originally posted by Mattel007
misschien een aanrader om de film Pearl Harbor te gaan kijken in de bioscoop, mocht je nog vragen over een bepaald gegeven hebben, dan wil ik je er altijd best meehelpen aangezien ik me daarvoor ook erg interesseer

Ik zag onlangs een documentaire op TV over hetgeen WOII veteranen die tijdens de aanval op Pearl harbour daar waren. Volgens heb klopte nog geen % van die film met de werkelijkheid…

dat is altijd zo in films

wordt een beetje gespeeld met de feiten om ze in het voordeel van de andere te laten uitdraaien :wink:

Er zijn veel boeken geschreven. Zoals: Oorlogswinter. Je kunt ook natuurlijk MeinKampf lenen van de bieb. Auteur: AH. Nee niet Albert Hein maar Adolf Hitler.

De duitsers hadden iig als tactiek de blitzkrieg. Eerst met vliegtuigen bombarderen. Daarna met tanks rijden en als laatst de loopsoldaten om alles ‘‘veilig’’ te stellen. En dat alles razendsnel.

Je vroeg over de laatste dagen. Dat is wat lastig omdat het laatste voor iedereen anders was. Het zuiden was namelijk voor de hongerwinter bevrijdt en de rest pas erna.

Het is misschien interresant om te weten wat de gevolgen waren voor duitsland na de 2e wereld… namelijk dat Nederland een stuk heeft geannexeerd. Dat is in 1969 (geloof ik) ongedaan gemaakt. Welke gebieden precies weet ik niet.

Ook moet je weten dat Rdam 2x is gebombardeerd. 1e keer door de duitsers. 2e keer door de engelsen per vergissing.

Misschien kun je je ook nog afvragen hoe de allies aan brandstof komen. Vrijwel iedereen doet daar erg makkelijk over. Jaja eerst kwamen ze per boot bij Normandië. Daarna bij de ardennen. De duitsers hadden daar wat tegenstand geboden. Toen bij ‘de rivieren’’ en in mei waren ze in berlijn. Nu kun je je dus afvragen hoe ‘‘kwamen ze nou aan brandstof’’?
Mijn broer heeft ooit verteld dat ze een pijpleiding hadden aangelegd voor brandstof. Daarom zijn ze ook niet in bijv. zandvoort aan land gekomen Dan hadden ze geen last van de rivieren en was het noorden eerder bevrijd geweest. Maar dan zouden ze geen brandstof hebben gehad.

De doodsoorzaak van duitsland is dat ze een 2 frontenoorlog zijn begonnen. Eerst dus naar het westen. Rond 1942 richting Rusland. Dat is een grote fout.

Wat kan helpen is om in je geschiedenis boek te kijken van 3e klas havo. Of als je dat niet hebt kan je neefje het aan de docent vragen.

Ik heb een compleet verslag voor je inclusief foto’s over operation market garden. PM maar ff als je het wil

Originally posted by Totibbs
De doodsoorzaak van duitsland is dat ze een 2 frontenoorlog zijn begonnen. Eerst dus naar het westen. Rond 1942 richting Rusland. Dat is een grote fout.

Inderdaad, Duitsland had 75% van haar troepen vechten tegen de Russen, en 25% tegen de Amerikanen. Maar de ECHTE doodsoorzaak van Duitsland was die Führer zelf. Die had geen reet verstand van strategieën. Hij had die hele oorlog in Rusland door zijn generaals moeten laten afhandelen. Dan was het namelijk wèl gelukt. De Duitse invasie in Rusland begon trouwens al in juni 1941: Operatie Barbarossa. De Duitsers veegden in het begin gewoon door Rusland. Die Russen waren nergens op voorbereid. Het grootste wapen wat de Russen hadden was hun eigen weer. Duizenden tanks bleven hangen in de modder, kregen in NW-Rusland kapotte motoren door het stof, of vroren gewoon kapot. De Duitsers waren jammer genoeg gewoon niet voorbereid op de strenge winter. Had Hitler die campagne nu al in april of begin mei van start laten gaan, dan waren de Duitsers voor de winter in Moskou geweest, en had Rusland gecapituleerd. Ze zijn wel zo ver gekomen, dat ze begin December de koepels van die gebouwen rond het Rode Plein al konden zien, ze waren al in de buitenwijken van Moskou aangekomen. Maar die stomme kutführer moest zich weer eens met zaakjes bemoeien waar hij geen verstand van had, de legergroep was immers omsingeld door Russen, en mocht zijn weg niet terugvechten terug naar Duits bezet gebied.
Ook had Duitsland beter moeten samenwerken met Japan. Anno 1940 had Duitsland het machtigste leger ter wereld, en Japan de machtigste vloot ter wereld. Japan was trouwens zeer oorlogszuchtig en had, als ze het beter hadden georganiseerd, samen met Duitsland de hele wereld kunnen veroveren.

Een alternatieve loop van de geschiedenis: Na heel Europa te hebben veroverd( inclusief Engeland, dat word ingenomen met een goed geplande landaanval), besluit Deutschland samen met het Japanse Keizerrijk de SU aan te vallen. D van het westen, J uit het oosten. Dit had onmogelijk kunnen falen. Als de SU na een paar maanden oorlog verslagen is, moeten de twee supermachten zich gaan concentreren op Amerika. Het hele leger wordt verplaatst naar het uiterste oostelijke Russische puntje, en in de vroege zomer van 1942 doen de twee een invasie in Alaska. Tegelijkertijd maken Duitse U-boten de oostkust van Amerika onveilig(is trouwens echt gebeurd, een stuk of 20 Duitse duikboten hebben aan de oostkust zeker 2000 schepen doen laten zinken, met meer dan 4000 doden, dit terwijl er maar een paar onderzeëers verloren zijn gegaan) Terwijl het hele Amerikaanse continent tegen de Duitsers in Canada vecht, doen de Jappen een invasie op de Californische kust. Waarschijnlijk zou een andere aanvalsgroep ook nog de oostkust voor zijn rekening kunnen nemen. Omdat de Amerikaanse troepen beter georganiseerd zijn, duurt het zo’n dik jaar voordat Noord en Midden Amerika zijn veroverd. Als je dat eenmaal hebt, geeft de rest van de wereld zich waarschijnlijk over. In het ergste geval moet je na een jaar ook nog eens Zuid-Amerika, China of Afrika in. Dit zijn terreinen waar je vrijwel alleen maar met infanterie kan komen, dus er zullen veel doden vallen in je leger. En zo had ik het gedaan als mijn naam Adolf -Robert- Hitler was! En als het was gelukt, spraken we nu nog Japans-Duits!

Maar dan zou de furer gevallen zijn omdat het was opgebouwd uit leugens en racisme. Op een gegeven moment komt dat uit en komt er vanzelf een opstand. Massaal. Zoiets is echt onmogelijk om de hele wereld te beheersen. Alleen via vrede en vertrouwen kan het zover komen. Zie Europa wordt 1. Want: Julius Cesar is gevallen. Napoleon is gevallen. Hitler is gevallen.

Bedenk echter wel dat Afrika ongeveer geheel was gekolonaliseerd. Oftewel of de engelsen zijn met hun kolonien gecaputuleerd. Of Afrika bleef een vrij land omdat de soldaten aldaar zich gemakkelijk konden verdedigen.

Engeland heeft het overleefd omdat een duitse bommenwerper zijn bommen op Londen heeft geloost. Per ongeluk welliswaar, maar toch. Daarop gingen de Allies Berlijn aanvallen waardoor er nog meer bommen op Londen kwamen. Ging D echter door op de RAF te vernietigen. Wat bijna was gelukt, dan was engeland zonder luchtmacht machteloos geweest en was engeland weg waardoor Amerika alleen stond.
Je vergeet trouwens dat Italie ook een allied was van de duitsers.

De duitsers waren trouwens ook stom bezig. De russische bevolking vond Stalin eigenlijk helemaal niet aardig. Daardoor waren ze eigenlijk blij toen de duitsers kwamen. Wat bleek echter? De duitsers waren erger dan stalin. Oftewel de duitsers kregen ook al de russische bevolking tegen zich, terwijl het hun vriend had kunnen zijn.
Denk maar aan een discovery ondertiteling: ‘‘De vijand van je vijand is je vriend’’. Eerst begreep ik het niet echt. Maar als je ff nadenkt kom je er wel.

Totibbs, wat jij over Engeland zegt, daar klopt geen reet van. Göring(ook een grote fout van Hitler om hem bevelhebber van de Luftwaffe te maken trouwens) had Hitler namelijk beloofd dat hij Engeland alleen met de Luftwaffe kon veroveren. Londen is trouwens meerdere malen gebombardeerd door de Luftwaffe. De hele Battle of Brittain begon al eind 1940. Toen heeft er een jaar lang een heftige strijd gewoedt om het Engelse luchruim. Beide landen hadden zo’n zware oorlogsindustrie, dat er steeds een gebrek was aan piloten. Jongens vanaf 14 of 15 konden zich aanmelden bij de Duitsers, en dan vlogen ze een messerschmidt de dag erna(was wat vvo mij geweest:))Uiteindelijk had de RAF de Luftwaffe verslagen. Maar ook maar nèt. Later zijn de Duitsers tot op het einde van de oorlog V1’s en V2’s blijven schieten op Engeland. Dat waren grote onbemande raketten die zelfstandig van België of Noord-Frankrijk helemaal naar Engeland vlogen. En behoorlijk effectief. De Britten balanceerde echt op het messcherpe het randje van capitulatie. Er werd trouwens aan het einde van de oorlog stevig gebouwd aan de V3. Als ze die een half jaartje voor het einde van de oorlog af hadden gekregen, hadden ze zonder meer de oorlog gewonnen. In Noord-Frankrijk staan nog de enorme lanceerinrichtingen voor dat ding. Dat ding kon namelijk tot in Moskou of New york vliegen:p. De allies hebben trouwens HEEL veel geluk gehad dat Hitler niet de atoombom had ontwikkelt, omdat Hitler een sterk oogje had op geavanceerde wapens. Er wordt trouwens beweert dat de Duitsers ook aan de atoombom aan het bouwen waren. maar dat is trouwens nooit echt bewezen. Er zijn veel van die mysterieuze dingen die de Duitsers hebben gedaan. Aan het einde van de oorlog zijn ze nog zeer actief geweest met allerlei bewijsmateriaal te vernietigen/verbergen. allerlei bergen schijnen nog vol te zitten met o.a kunst, zoals de Russische Barnsteenkamer, waar ze al 55 jaar naar zoeken.

Italianen waren trouwens de slechtste soldaten op het slagveld. Daarom worden ze in mijn werelddominationtheorie niet ingezet.

Ten slotte nog die Russen: Ze waren volgens de Duitsers een lager ras. En er was een regeltje die vaker ook uitgevoerd werd: Voor iedere Duitse soldaat die door een Rus verwond wordt, sterven er 50 Russische burgers. Voor iedere dode soldaat, 100 Russen.

Bedankt voor alle informatie!! Ik heb hier wel wat aan!! Bij deze sluit ik ook deze Thread