2 hardeschijven,,,, HD cooler nodig?

hoi,

ga eind van de maand ff die 60 gig ibm schijf ophalen
heb nu alleen een 9gig dingetje erin zitten,

maar ze komen er dus allebei in te hangen, ennuh heb ik nu ook een hd cooler nodig

of lukt dit wel?
en zo niet, wanneer is het dan wel een goed idee om een hd cooler erin te gooien
alvast bedankt

Moet zonder die fan ook nog goed gaan.

Wanneer het van belang wordt is niet direct te zeggen want de warmte productie wil nogal verschillen per type HD.

heb er 2 inzitten en de rest van de kast is ook volgebouwd en dat werkt prima zonder cooler dus het is niet echt nodig

Tja nix MOET. maar het is wel aan te raden.

Ik heb zelf in mijn hoofdcomputer 3hdd’s zitten: 1x45GB en 2x 60GB, allen 7200rpm schijven.
Die dingen worden worden behoorlijk heet moet ik zeggen. Aanvankelijk waren ze met 3 stuks bovenopelkaar gemonteerd en was het dus een kookplaat. Nu zit er nog eentje vast in de kast (het 45GB exemplaar) en zitten er 2 in luchtgekoelde brackets. Ennuh… ze worden nog steeds erg heet, ondanks die koeling.

Mijn advies is dus zeker je nieuwe hdd te koelen, dat kan nooit kwaad. Ik denk dat het alleen maar de levensduur van je hdd verlengt!

Originally posted by Dee-ehn
Mijn advies is dus zeker je nieuwe hdd te koelen, dat kan nooit kwaad. Ik denk dat het alleen maar de levensduur van je hdd verlengt!

idd, je harde schijf gaat zeker langer mee als je em koelt.

In de pc waar ik nu aan zit, zitten twee 10.000rpm SCSI HD’s vlak boven elkaar en dan zit er nog een 7200rpm IDE onder.
In de andere zitten 2 IDE 7200rpm en 3 SCSI, 10.000rpm en 7200rpm.
Zelfs al laat ik de pc’s dagen na elkaar opstaan om bijna constant video’s te editen of DVD’s te DivX’n, dan nog blijven ze lekker lopen.
Ik denk dat het vooral van de koeling van je kast afhangt. Op de P4’s zit sowieso al een grote fan en de CPU wordt ook niet zo warm. Met AMD kan het wel nuttiger zijn.

Originally posted by Wannes

Ik denk dat het vooral van de koeling van je kast afhangt.

Indien de airflow in de kast voldoende is EN deze ook langs de hdd’s komt heb je idd gelijk ja!

Denk dat je er goed aan doet om extra koeling te regelen. Baat het niet dan schaad het niet (of zoiets)…

Originally posted by skydyr
Denk dat je er goed aan doet om extra koeling te regelen. Baat het niet dan schaad het niet (of zoiets)…

Dat ben ik dus even NIET met je eens…

Als je zomaar ergens een extra koeler er bij jast en daarmee de luchtstroom anders gaat regelelen in je kast , kunnen de componenten daarin zich heel anders gaan gedragen. Plus met elke koeler trek je weer wat vermogen weg van je voeding , want bijna elke koeler die je aansluit krijgt zijn voeding via (moederbord aansluiting , 5 1/4 steker , etc) de standaard computer voeding in je kast.

Het ligt er een beetje aan in hoeverre die harddisks van elkaar zitten , hoelang ze aanstaan en hoeveel rpm ze hebben.
Ik heb met 10k rpm schijven gewerkt waar je een ei op kunt bakken ; Dat was op zich geen probleem (compaq raid was dat) want ze zaten netjes naast elkaar met genoeg ruimte en twee dikke ventilatoren. Ik zou gewoon even tijdelijk een beetje goed temperatuursensortje (van een fluke of zo iets) op de onder en bovenkanten van de schijven plakken na een uurtje te hebben gedraaid. Pas dan kun je een beetje bekijken of het noodzakelijk is om extra koelers er in toe te passen , de airflow te veranderen , etc etc.

Heel veel van die “super overclocker ,extra koeling” poespas is niet eens nodig.

Een extra koeler in je kast om de airflow goed te regelen is meestal al voldoende.

Een fout die heel veel mensen maken is door te denken dat de ventilator in je voeding bedoeld is om zowel de kast als de voeding te koelen. Deze is dus echt alleen maar voor je voeding bedoelt. Dat ie toevallig lucht wegzuigt/blaas je kast in en daarom ook daar een beetje meehelpt is mooi meegenomen.

Blijkbaar maakt het nie zo heel veel uit dat een HD heel erg warm wordt, want hier worden ze allemaal gloeiend heet en staan 24/7 aan. En werken nog steeds even goed! :smiley:
Denk wel dat het beter zou zijn als ze koelgehouden worden (ivm uitzetten van componenten binnenin). Maar of het nou echt veel zou schelen in levensduur… don’t know!