2 athlon vragen

vbimport

Hoi,

FF 2 vraagjes:

Ik heb eens ergens gelezen dat een Athlon een voeding nodig heeft van 300 W om lekker
te draaien. Is dat zo? Ik wil nl. mijn pc upgraden met een celeron II of een Athlon, maar ik
ben nog sterk aan het twijfelen (ik wil tot de 1 ghz komen!)

Waarschijnlijk als ik voor Athlon ga, koop ik ook het nieuwe ABIT KA7 moederbord, maar heeft
deze ook 300W nodig om lekker te draaien, of kan mijn ‘oude’ 235W kast ook nog goed mee?

Zoniet, kan ik dan ook gewoon die oude voeding uit mijn kast slopen en er een nieuwe inzetten
of moet ik dan gelijk weer een nieuwe systeemkast gaan halen?

PS: zijn er al mensen tot de 1Ghz gekomen bij overgeclockte Amd Athlon’s?

Zijn er ook bedrijven die Athlon’s kant en klaar overgeclockt en op een stabiel moederbord leveren?
Regenboog computers doet dit met P3’z, maar zijn er ook die Athlon’s voor je overclocken?

THX!

Ik zou je willen adviseren om op de site van AMD te kijken en daar te zoeken naar compatible hardware.

Als het goed is staat daar een lijst van eisen waaraan je computer moet voldoen, onder andere qua voeding.

www.amd.com

De tweede vraag kan ik helaas niet voor je beantwoorden.

Da_Taxman

Met de Athlon heb je toch minstens 250W nodig om alles te kunnen voeden (extra CD-writer extra Harde schijf, GeForce ect). Maar je kan heel eenvoudig je voeding losschroeven en een nieuwe aansluiten.

Ik zou zeggen koop een athlon 900
met het moederbord K7V KX 133 asus
dat is een zeer goed moederbord en een athlon loopt wel wat sneller bij games dan een intel.en hij is nog zeer goedkoop ook tegen een intel!als je dan een 900 hebt dan is die zeker te overclocken tot een 1GIG of als je een 850 hebt dan gaat dat ook zeker of wacht gewoon totdat de allernieuwste athlon er is,die gaat op zijn beurt weer veel sneller zijn dan 1 GIG van de pentium
want ze hebben weer iets nieuws uitgevonden
met de cach of zo? en dat is dan ook een 133 Mhz PC met dat 133 Mhz moederbord en dat draait verzekert zeer goed!

He sampoo, waar kan ik die voeding van 250 W + voor mijn kast kopen?

www.corum.nl

deze is een hele tijd niet geupdate maar je kan die vent altijd meelen.

Nieuwe golf Athlon-moederborden

AOpen AK72, Asus K7V, Gigabyte GA7-IX en MSI K7 PRO

Toen de Athlon pas op de markt kwam, was het moeilijk om Slot A-moederborden te vinden. Enkel AMD zelf produceerde een chipset voor de Athlon: de AMD 750. Een goede en stabiele chipset, dat wel, maar een chipset zonder nieuwe technologieën. De AMD 750 ondersteunde wel ATA-66 (harde schijven), maar geen AGP 4x, en geen ondersteuning voor 133-MHz SDRAM. VIA’s KX-133 die zowel AGP 4x, PC133 SDRAM als VC-SDRAM (Virtual Channel) ondersteunde, leek heel wat aantrekkelijker.
De eerste moederborden gebaseerd op de VIA KX-133 zagen eindelijk het daglicht in het februari 2000, vier maanden later dan gepland. Door het debacle van de i820, alias Camino, had VIA het namelijk veel te druk met het afsnoepen van het marktaandeel van Intel. Terwijl de i820-chipset enkel goed presteert met Rambus, dat veel te duur is, presteert de VIA Apollo Pro 133 goed met het veel goedkopere PC133 SDRAM.
Maar goed, de VIA KX-133 is hier en een hele reeks van Slot A, KX-133-moederborden ook. Wij bekeken twee KX-133 moederborden, de ASUS K7V en de AOpen AK72. De Gigabyte GA7-IX en MSI K7 PRO, de twee andere moederborden, zijn nog steeds gebaseerd op de AMD 750, en dienen tegelijkertijd als vergelijkingsbasis. Want AGP 4x en PC133 SDRAM klinken mooi, maar levert het ook iets op?
Stabiliteit en upgraden

Een moederbord kopen op basis van de prestaties is nogal kortzichtig. De meeste moederborden, met dezelfde chipset, bieden prestaties die ongeveer 2 tot 4 % van elkaar verschillen. Een benchmarktest heeft een foutenmarge van 1 tot 2 %, dus 4 % is echt niet veel. We stellen vast dat een moederbord, gebaseerd op de KX-133-chipset met 133 MHz RAM wat sneller is dan een AMD 750-moederbord. De mogelijkheid om te upgraden naar een snellere processor is toch belangrijker. Natuurlijk is de stabiliteit van een moederbord veruit het belangrijkste aspect. Om de stabiliteit te evalueren, testen wij met een GeForce DDR en een ATI Rage Fury Maxx, twee videokaarten die stroom vreten en onderuit gaan indien het signaal van het moederbord niet zuiver genoeg is. Bovendien wordt het moederbord in een systeem gebracht dat voorzien is van een CD-RW, een DVD-speler en twee harde schijven, zodat het moederbord voldoende belast wordt.
U mag er vanuit gaan, zelf de zwaarste tests - verscheidene Winstone-benchmarks en uren met Expendable-demo’s - kregen de vier moederborden niet op hun knieën. Het zijn alle vier zeer stabiele moederborden.
Dat beeld verandert snel als we een snellere Athlon testen. Toen we een Athlon 850 uitprobeerden, weigerde de AOpen AK72 koppig, ook na een BIOS-flash met versie 1.03. De Gigabyte werkte goed met de 850-processor, maar was niet erg gelukkig met de 1000-MHz Athlon. De MSI K7Pro en ASUS K7V doorstonden deze proef met glans: niet alleen werkten beide borden heel stabiel met de 1-GHz krachtpatser, maar lieten ze ons toe te overklokken naar 1.070 MHz! Overklokken, het woord is gevallen.
Als u een nieuw moederbord koopt, kan het leuk zijn om een paar procentjes extra uit het systeem te persen. De MSI is een echt overklokkersbord: de Athlon 800 kon tot 920 MHz (snelheid moederbord: 115 MHz) gebracht worden; en de ASUS duwde de Athlon 800 tot 880 (110 MHz); de AOpen kon de Athlon 650 tot 710 MHz brengen (110 MHz).
De lay-out van een moederbord is iets dat u opvalt als er iets mis is. Nu is het zo dat er zo weinig plaats is op een moederbord, dat we bij ieder bord de videokaart moeten weghalen om een geheugenstick te kunnen plaatsen. De AOpen-ingenieurs hebben hier een steekje laten vallen. De voedingsconnector staat te dicht bij de processorsleuf. Als uw Athlon met een grote koelvin met ventilator is uitgerust, kan het zijn dat de ventilator tegen de draden van de voeding duwt.
De ASUS K7V lijkt ons het de meest uitgebalanceerde oplossing: upgradebaar tot 1.000 MHz, goede prestaties en een mooie lay-out. De AOpen AK72 stelde ons wat teleur, vooral de nogal krappe lay-out viel tegen. Het Gigabyte-bord is goed, maar heeft weinig extra’s.
De MSI K7 PRO is een echt overklokkersbord en zeer upgradebaar. Indien u een rasechte overklokker bent, raden we u aan te wachten op de MSI K7X PRO. Zoals uit onze resultaten blijkt, is AGP 4x niet echt het upgraden waard, maar het snellere geheugen (PC133) levert heel wat prestatiewinst op.

Resultaten Athlon 850
Quake III Normaal QIII Hoge Kwaliteit Content Creation
Asus K7V 96,8 85,6 31,8
AOpen AK72 95,8 85,2 31
MSI K7 Pro 92,9 83,3 30,8
Gigabyte GA7-IX 92,1 83 30,8

Bron: PC Magazine http://www.zdnet.nl/item.cfm?id=2398

bv hier maar moet bij een hoop computerwinkels kunnen.

http://www.lubcom.nl/prijslijst/kastinclvoed.html

Je kan ook bij www.tweakers.net bij de Pricewatch de productgroep Kasten kiezen en dan sorteren op prijs dan zul je de voedingen vinden.

Hier nog iets over een Athlon op 1Ghz +.
http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11189