2 aparte besturingssystemen

Sommige activiteiten op het internet maken dat ik regelmatig mijn systeem opnieuw moet installeren. Ook software testen en andere dingen werken hieraan mee. Vooral veel last van virussen. Een dagelijkse backup is voormij geen oplossing.

Graag zou ik mijn pc zowel gebruiken voor experimentele zaken als voor het serieuze werk. Mijn idee was om twee besturingssystemen te installeren. Deze moeten dan wel volledig van elkaar gescheiden zijn en geen idee hebben van elkaars bestaan.

Mijn vraag is of dit mogelijk is en hoe ik dit moet aanpakken.
Wat voor bootsoftware zou ik hiervoor nodig hebben.
Is het een gek idee om hier de grub bootloader voor te gebruiken.
Is het mogelijk om een partitie te gebruiken welke door beide besturingssytemen te gebruiken is.
Is het verstandig om een dergelijke bootloader in de bootsector te zetten of beter op een aparte partitie.

Andere tips of mogelijkheden… graag

De beste methode is 2 harde schijven die verwisseld kunnen worden, zodat alles fysiek gescheiden is (als je met de een werkt, is de ander niet aanwezig en andersom).

Andere mogelijkheid is PowerQuest Bootmagic. Daarmee kun je bij het bootmenu instellen dat een bepaalde schijf of partitie verborgen wordt als met een besturingssysteem opgestart wordt.

Nou is eigenlijk heel simpel:bigsmile:
Ikzelf heb 3 besturingssystemen geinstaleerd.
En wel 3xWinXP, moet wel elk op een aparte partitie.
1x voor games.
1x voor surfen en downen.
1x voor film bewerking.

Gaat perfect, je moet dan wel telkens even een herstart maken als je in een ander systeem wilt.

Hoe ik het gedaan heb?

Gewoon na de eerste instalatie weer van de xp cd booten en aangeven dat je opnieuw een systeem wilt instaleren, wijst zich vanzelf.

Daarna kun je in de opstart-en herstelinstellingen elk besturingsysteem een aparte naam geven en hoef je tijdens het booten maar te kiezen…
:iagree:

Ga het proberen. Eerst maar even met bootmagic. Heb ik hier volgens mij nog wel liggen. Methode met schijven wisselen vind ik persoonlijk niet zo. Sleutel het liefst zo weinig mogelijk.

Is gelukt. Nu nog even een vraagje over een back-up mogelijkheid.

Maak veel gebruik van partities om alle verschillende data wat uit elkaar te houden. Oa ook voor tijdelijke bestanden zoals internetfiles enz.

Met het programmaatje TweakUI heb je de mogelijkheid om ook de “special folders” een ander plaatsje te geven. Wat moet je nog meer doen om bijv. de map Program Files te verplaatsen naar een andere partitie (vanaf een schone installatie zonder extra software). Na het verplaatsen van die map kan ik nl niet eens meer windows-updaten.

De foutcode hielp mij ook niet verder. Moet ik nog ergens op letten of is het sowieso af te raden om zoiets te doen.

Ga het proberen. Eerst maar even met bootmagic. Heb ik hier volgens mij nog wel liggen. Methode met schijven wisselen vind ik persoonlijk niet zo. Sleutel het liefst zo weinig mogelijk.

Je zou ook gebruik kunnen maken van een HD Bracket kun je gewoon switchen en las op een website dat een aantal moederborden met SATA hotplugable waren :smiley: