125 foto's tegelijk bewerken

vbimport

Met een digitale camera heb ik ongeveer 125 foto's genomen. Deze foto's moeten nu het Internet op, maar eerst moet de kwaliteit wat omlaag aangezien de foto's erg groot zijn. Om al deze foto's stuk voor stuk op te pakken en kleiner te maken, heb ik niet zoveel zin in. Ik ben daarom opzoek naar een programmaatje dat deze bewerking op alle foto's tegelijk kan toepassen. Ik heb hier Photoshop 6, maar weet niet of het daarmee kan.

Vast bedankt,

Joker007

Jawel maar dan moet je een “action” maken onder PS… Misschien kan het ook wel met de nieuwe ACDSee… met 3.1 iig niet.

Originally posted by SoulShower
Jawel maar dan moet je een “action” maken onder PS… Misschien kan het ook wel met de nieuwe ACDSee… met 3.1 iig niet.

euh… wat bedoel je?

onder WinXP kan het ook… mijn broer zei dat je dan een hele map tegelijk kon bewerken (hij heeft namelijk ook een digi cam)

een action onder PS is een opname van handelingen, die je dan kunt gebruiken voor dit soort “lastige” jobs.

Als je veel met Photoshop werkt dan is de action optie zeker interessant om eens te proberen…

Mocht je toch nog zoekende zijn, dan wil ik er ook wel eentje voor je maken…

gebruik de batch mode van Irfanview

Met de Photoshop Actions kan het idd volgens mij.

Maak eerst een nieuwe Action aan.
record
Voer bewerkingen uit.
Save en sluit bestand (belangrijk!)
stop recording

Ga nu naar File > Automate > Batch
Kies dan je net gemaakte Action en de folder met bestandjes die bewerkt moeten worden. Voila!

PS
Ik heb Photoshop 7, maar in 5 en 6 is het geloof ik hetzelfde.

PS2
Dat save & sluit is belangrijk omdat er anders ineens een X aantal bestanden open staan in PS. Een stuk of 5 is niet erg, 200 wel! :smiley:

Er is ook een programma ThumbsPlus (kan me vergissen in de naam). Daarmee kun je batch processing odne. Ofwel, je geeft een aantal bewerkingen aan, daarna selecteer je de bestanden waar die bewerkingen op uitgevoed moeten worden.

Dan worden al die bewerkingen uitgevoerd (scaling, resolutie aanpassing etc.) Kijk bij scaling wel uit dat je alle staande foto’s samen pakt en alle liggende foto’s, anders krijg je rare foto’s met verkeerde verhoudingen.

Die methode Actions in Photoshop is handig (zijn een soort macro’s), maar dan moet je nog wel op iedere foto de macro laten toepassen. De hierboven beschreven methode met (naar ik meen) ThumbsPlus werkt nog makkelijker

Crop/resize/color-depth/flip/rotate/convert-grey/negative/sharpen/brightness/contrast/gammacorrection

Dit zijn de batch-opties van Irfanview (=freeware) en werkt verder net zoals Thumbsplus uit Da_Taxmans beschrijving.

:smiley:

Originally posted by Azrael
[B]Met de Photoshop Actions kan het idd volgens mij.

Maak eerst een nieuwe Action aan.
record
Voer bewerkingen uit.
Save en sluit bestand (belangrijk!)
stop recording

Ga nu naar File > Automate > Batch
Kies dan je net gemaakte Action en de folder met bestandjes die bewerkt moeten worden. Voila!

PS
Ik heb Photoshop 7, maar in 5 en 6 is het geloof ik hetzelfde.

PS2
Dat save & sluit is belangrijk omdat er anders ineens een X aantal bestanden open staan in PS. Een stuk of 5 is niet erg, 200 wel! :smiley: [/B]

Mensen, bedankt! Het is gelukt! Deze manier scheelt een hoop tijd :smiley:

Originally posted by Da_Taxman
Die methode Actions in Photoshop is handig (zijn een soort macro’s), maar dan moet je nog wel op iedere foto de macro laten toepassen. De hierboven beschreven methode met (naar ik meen) ThumbsPlus werkt nog makkelijker
Eerst moet je bij 1 bestand idd de hele zooi zelf uitvoeren, daarna zeg je tegen batch welke bestanden ook gedaan moeten worden en dan kun je wat mij betreft 60.000 bestanden selecteren en “sit back & relax”.

Originally posted by Joker007
Mensen, bedankt! Het is gelukt! Deze manier scheelt een hoop tijd :smiley:
The pleasure was all mine! :slight_smile:

Azrael je had het niet beter kunnen uitleggen :slight_smile: zo’n action is voor dit soort dingen een uitkomst :slight_smile:

De Healing optie in PS is trouwens ook een leuke functie…

[Applaus klinkt]

/me buigt

“Dank u, dank u!”

:smiley: :stuck_out_tongue: