1 probleempje met installatie geluidskaart

Voor een vriend van me ben ik een pc in elkaar aan het bouwen met daarop Windows XP.
Die gast heeft er ook een leuke geluidinstallatie bij gekocht, te weten een “Creative Inspire 5.1” en een “Trust Sound Expert Digital Surround”-kaart.
Die laatste zorgt voor veel irritatie !

Ik heb helaas geen cd-rom (met drivers) voor de geluidskaart.
Dus ben ik gaan kijken bij het zoekgebeuren van Trust en heb daar het 5-cijferige artikelnummer (12667) ingetoetst en heb daar de volgende driver gedownload:
12667_06.exe voor winXP (2.58 MB)

Nu zijn er 2 manieren om de driver te installeren, via setup.exe of via ‘hardware toevoegen’.

• Via setup.exe: Na een aantal dingen gekopieerd te hebben blijftie een heeeeele tijd wachten. Zie hier. En daarna valt de computer uit en reboot’ie. :frowning:
  • Via ‘hardware toevoegen’ moet je een aantal stappen volgen, waarna je kan bladeren naar “cmaudio.inf”. Nou, dan gaatie werken en kopieren en dan hier 't zelfde, de pc reboot plots. :frowning:

Ken iemand me vertellen wat hier aan de hand is ??
Heb ik het goeie bestandje te pakken ???

BVD

PS: De computer gaat pas flippen nadat de “toch doorgaan - installatie beëindigen” (retorische) vraag is gekomen.

Probeer eens andere drivers te downloaden bij http://www.driverguide.com daar doe je dan ‘member login’ als login/pass voor je in: Drivers/all
dan ga je naar search en zoek je bijv. op het type nummer van de chip die op de geluidskaart zit…kijken of daar een goede driver te vinden valt :slight_smile:

succes :slight_smile:

Het loont soms om handleidingen te lezen :slight_smile:

Allereerst heb ik een zeeeer grote hekel aan alles wat maar Trust is , dat komt doordat ik vroeger bij 3 verschillende personen een Mad 16 pro geluidskaart heb moeten installeren. Eentje heb ik ritueel verbrand (de mad 16 pro , niet de persoon).
En nu moet ik potdomme ook nog registeren om drivers te kunnen downloaden ? Damn…

Maar goed … terug naar de handleiding.

Daar lezen we dat tijdens het maken van dit product, windows XP nog niet helemaal klaar was en dat de methode van installatie dus wel kan verschillen. (Bij Trust betekent dit meestal , 1 grote fuckzooi).

Nu gaf de handleiding nog iets leuks weg , namenlijk dat dit een geluidskaart betreft met de CMI 8738 / C3DX geluidschip.

Dus na even zoeken op de website van CMI zelf , kwam ik deze pagina tegen , waar je drivers van 26 Augustus 2002 kunt downloaden. De laatste nieuwe bij de Trust website zijn van 2 Augustus 2002.

Ook kun je op de website van CMI het audiorack downloaden. (Datum van programma is 23 September)

Hopelijk werken deze drivers een stuk beter dan die van dozenschuiver Trust.

Een goede tip voor dit soort situaties: trek de betreffende kaart even uit de computer, en ga op zoek naar de “hoofdchip”. Deze herken je doorgaans aan het formaat en/of de explicitie vermelding van merk/type…

Google even met deze waarden en de kans is groot dat je snel een passende driver vindt!

Helaas lukte het niet om dat klereding aan de praat te krijgen met de files die Mr. Belvedere gaf.

Maar ik heb de main-chip getjeckt en daar staat het volgende serienummer op: CMI8738.
Hiermee heb ik gezocht op de site van Murphy23x en heb deze pagina gevonden…
Ik ga hem nu effe proberen.

3x raden…

:frowning: :a :frowning: :a …

Met de laatste driver heb ik geprobeerd dat apparaat te installeren, maar geen succes.
De installatie via ‘hardware toevoegen’ ging goed (zonder een plotselinge reboot), daarna pc opnieuw opgestart en dan zie ik windows nog steeds apparaten installeren (in tray), hmmz.

Toen een mp3-tje geopend met winamp.
En hier het resultaat.
Tevens zie je in deze screenshot dat de CMI8738 niet helemaal lekker in apparaatbeheer staat. :confused:

Toen heb ik een windowsupdate geprobeerd en zag ik 1 nieuwe ‘update voor stuurprogramma’, dus deze gedownload en de installatie gestart…
Het “leuke” komt nu: tijdens installatie van update valt de computer plots uit. :frowning:

Je ken zeker wel begrijpen dat ik hier een beetje moe van word…

Suggesties zijn welkom.

Ik heb nu mijn eigen kaart erin gezet, dat is nl een “creative 4.1 live!”.
In m’n eigen pc doetie het perfect, maar toen ik hem probeerde in die computer die ik in elkaar moet bouwen gaf die dezelfde problemen.
De drivers installeren ging goed, maar na het rebooten van de pc kwam hier ook geen geluid uit.
Ik heb toen een diagnose gedaan door een progje van creative en dit is het resultaat:

Creative diagnostics

• hardware test result:
    . . .hardware detection test: pass

• software test result:
    . . .wave driver test: fail
    . . .midi driver test: fail
    . . .mixer driver test: fail
    . . .directsound driver test: fail
    . . .directsound3D driver test: fail
    . . .soundfont setting test: pass
    . . .mixer settings check: fail

Op het moederbord is wel een soundkaart geintegreerd, ik denk dat dat het is. Die zou je dan makkelijk uit moeten zetten in apparaatbeheer (zo kan dat ook met GPU’s), maar dat lukt me dus niet.
Of zou het misschien liggen aan het feit dat het maar een PII,300 is met 64 MB SdRam ???

die on-board soundkaart moet je in het BIOS uitschakelen.

Originally posted by siebeduin
die on-board soundkaart moet je in het BIOS uitschakelen.
Of met een jumper op je moederbord. Moet je even de handleiding raadplegen.

Tja… t is helaas een compaq :Z

en in m’n bios ken ik alleen iets vinden over “versterkte speakers aangesloten/niet aanwezig” en dat helpt geen klote.

Ik heb een email gestuurd naar compaq-support dus eerst dat maar effe afwachten.

door een virus hebben wij onze pc opnieuw moeten installeren, nu heb ik de software voor de speakers, creative inspire 5.1 niet meer. Is er iemand die me hieraan kan helpen?

Normaal gesproken heb je voor een speakerset geen drivers nodig. Alle instellingen worden doorgaans gemaakt in het configuratiepaneel van je geluidskaart. Is dit wellicht wat je zoekt?