Old 20-05-2010   #1
MyCE Member

snelstar's Avatar

Ubuntu Netwerk

Eey

Ik heb een probleempje. (Het zal weer es niet) Ik ben een klein project aan het opzetten met mijn oude school. Ze willen namelijk op de oudste computer een Apart netwerk maken. Maar dan had ik eerst een paar vraagjes over de mogelijkheden.
Kan ik bijvoorbeeld programma's die onder een windows netwerk draaien ook op een netwerk van ubuntu installeren?
En kan ik het zo maken dat elke leerling zijn eigen account heeft op de server? Met antwoorden op deze vraag zal ik al flink geholpen zijn.

Snelstar
snelstar is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010   #2
MyCE Resident

Mr. Belvedere's Avatar

Re: Ubuntu Netwerk

Quote:
Originally Posted by snelstar View Post
Eey

Kan ik bijvoorbeeld programma's die onder een windows netwerk draaien ook op een netwerk van ubuntu installeren?
Dat hangt er van af. Normaliter bedoelt men met een Windows netwerk een Windows share. Dit betekent dat je een map deelt met anderen via het netwerk. Dit gaat normaliter zonder login gegevens, dus iedereen kan er bij.

Als dat de bedoeling is, dan is dat in Ubuntu geen enkel probleem. Daar maakt men gebruik van het CIFS/Samba protocol. Dit is 99% gelijk aan een Windows Share zonder wachtwoorden.

Quote:
En kan ik het zo maken dat elke leerling zijn eigen account heeft op de server?
Als je users wilt maken, dan dien je een netwerkstructuur op te zetten waarom een gebruik kenbaar kan maken wie hij/zij is. Normaliter wordt dat gedaan via inloggen op het netwerk. Je kunt daarvoor gebruik maken van Samba op Ubuntu. Je kunt ook een active directory maken op een Windows 2003 server. Dit vereist vanzelfsprekend een server licentie en een licentie per ingelogde gebruiker.
Old 21-05-2010   #3
MyCE Member

snelstar's Avatar

Thanx
Met windows netwerk bedoel ik dus: Dat je een programma installeert en dat de kinderen op elke computer die in dat netwerk staat dezelfde instellingen en scores heeft op dat programma.

alvasr bedankt
Old 21-05-2010   #4
MyCE Resident

Mr. Belvedere's Avatar

Quote:
Thanx
Met windows netwerk bedoel ik dus: Dat je een programma installeert en dat de kinderen op elke computer die in dat netwerk staat dezelfde instellingen en scores heeft op dat programma.
Daar heeft een Windows (of welke vorm dan ook) netwerk niets mee te maken. Dat hangt af van het programma en de werking hier van.

Normaliter werkt een Windows programma totaal niet onder een ander besturingsysteem zoals Linux Ubuntu, maar met het emulatiepakket WINE komen de meeste mensen een heel stuk. Ik weet niet hoe jouw programma daar op zal reageren.

Als het alleen om dat programma(atje) gaat, dan zou ik die moeite niet nemen en gewoon een leuke XP machine maken van die oude pc.
Old 21-05-2010   #5
MyCE Member

snelstar's Avatar

Quote:
Als het alleen om dat programma(atje) gaat, dan zou ik die moeite niet nemen en gewoon een leuke XP machine maken van die oude pc.
Dat zou kunnen maar die computers worden te oud voor xp. Ik hoop dat ik met de netwerk versie van ubuntu die programma's kan installeren. Heb je nog tips voor het installeren van het netwerk?

Snelstar
Old 25-05-2010   #6
MyCE Resident

Mr. Belvedere's Avatar

Quote:
Dat zou kunnen maar die computers worden te oud voor xp.
Wat zijn de specificaties van de pc?

Overigens als deze te oud zijn voor XP, dan draait, zeker de laatste versie van Ubuntu, al helemaal niet lekker op deze machine.

Quote:
Ik hoop dat ik met de netwerk versie van ubuntu die programma's kan installeren.
Let wel op: Een netwerk beheerst de bestanden op een (centrale) plek. Er kan doorgaans niets worden geinstalleerd. Je kunt standaard al helemaal geen Windows programma op een Linux machine uitvoeren.

Elke versie van Ubuntu of XP, kan een netwerk draaien. Wil je echter beveliging en gedegen beheersbaarheid, dan dien je een server te maken. Het woord zegt het al, die serveert de bestanden. Dus één centrale plek voor alle gebruikers van het netwerk. Een linux server kan van alles aanbieden: internet content (een web server), data (communicatie server, ftp server), crm (personeels en persoonlijke databases), etc. etc.

Quote:
Heb je nog tips voor het installeren van het netwerk?
Hang van je budget af. Liggen er al netwerkkabels?

Ik proef een beetje uit de communicatie dat je qua netwerk topologie en systeembeheer een beginner bent. Ik denk dat het wijsheid is, voor dat je gaat beginnen, je een paar dingen op een rijtje zet:

- Wat heb ik nu voor apparatuur? (inventaris hardware)
- Wat kan die apparatuur allemaal? (specificatie hardware)
- Wat heb ik nu voor programma's? (inventaris software)
- Wat hebben die programma's allemaal nodig? (vereisten software ten op zichte van hardware en besturingsysteem)
- Wat is mijn budget ? (hoeveel ben ik bereid er aan uit te geven, éénmalig en op eventueel abonnement)
- Wat is de huidige kennis? (opleiding?)
- Wat als het mis gaat? (backup)
- Dien ik dit te beveiligen?
Old 26-05-2010   #7
MyCE Member

snelstar's Avatar

Nou ik ben een gevorderde.
De apparatuur die ik heb zijn: Een hele zooi netwerk kabels, Contact punten voor de netwerk kabel naar een patch kast, Een Patch kast, en een internet verbinding. Deze spullen zijn aanwezig. Er kan een nas schijf aangekoppeld worden wat eventueel handig is voor het netwerk. (Deze zou ik eventueel zelf kunnen maken). Back-ups zijn niet nodig want als dit project faalt dan doen we ze weg. En een beveiliging is niet echt nodig omdat virussen en dat soort dingen niet echt zijn gebaseerd op unix. Ik kan er overigens een firewall en virus scanner opzetten als dat handig is.

Het belangrijkste is voor nu dat de kinderen op de server allemaal een eigen account krijgen en dat ze tekstverwerkers kunnen gebruiken. En uitbouwen met software en internet mogelijkheden zijn later aan de beurt.
En we gaan eerst kijken of het lukt om een netwerk te bouwen met 5 computers en daarna gaan we computers toevoegen. Het zijn er namelijk een stuk of 25.
Old 27-05-2010   #8
MyCE Resident

Mr. Belvedere's Avatar

Quote:
Nou ik ben een gevorderde.
Niet dat ik je wil beledigen, maar ook op het gebied van linux netwerkbeheer, authenticatie en user management? Dat valt niet altijd mee. Dit is niet even hetzelfde als Windows 2003 server.

Quote:
De apparatuur die ik heb zijn: Een hele zooi netwerk kabels, Contact punten voor de netwerk kabel naar een patch kast, Een Patch kast, en een internet verbinding. Deze spullen zijn aanwezig.
Da's allemaal hardware, geen instellingen/software.
Quote:
Er kan een nas schijf aangekoppeld worden wat eventueel handig is voor het netwerk.
Kan handig zijn , maar dat kan je linux server ook gaan doen.

Quote:
(Deze zou ik eventueel zelf kunnen maken). Back-ups zijn niet nodig want als dit project faalt dan doen we ze weg. En een beveiliging is niet echt nodig omdat virussen en dat soort dingen niet echt zijn gebaseerd op unix.
Het gaat niet om virussen, het gaat om mensen die dingen op je netwerk doen die je liever niet hebt.

Quote:
Ik kan er overigens een firewall en virus scanner opzetten als dat handig is.
Daar ben ik het mee eens.

Thread Tools

Posting Rules