Old 03-02-2004   #1
Retired Admin

Wookie's Avatar

data terughalen van HD die bestandssysteem kwijt is

'K zit met een probleempje. Heb een SATA HD van het merk Maxtor (6Y160M0) en deze harde schijf was voorzien van een NTFS bestandssysteem. Op een gegeven moment moest ik rebooten en hierna was deze schijf niet meer te benaderen. Vervolgens kijk ik in m'n logboeken (ik draai WinXP Pro) en zie onder Systeem de volgende foutmelding opduiken op de tijd wanneer het fout ging:
Code:
De structuur van het bestandssysteem op de schijf is beschadigd en onbruikbaar. Voer het hulpprogramma Chkdsk uit op volume G:.
Hmm, denk ik. Eens even kijken hoe het met het bestandssysteem zit dan. Ik kijk bij m'n schijfbeheer en zie staan dat de schijf in orde is, maar ik zie niet het bestandssysteem staan zoals ik bij de andere partities wèl zie. (De betreffende HD bestaat uit 1 logische partitie van de volle 160GB) Er staat ook doodleuk achter dat 100% v/d ruimte vrij is, terwijl er zeker 80GB aan data op staat!

Dus ik pak Partition Magic 8.0 om de HD nader te bekijken. Ik zie hier dat de schijf ongeformateerd is. Pak ik Partition Info van hetzelfde pakket dan krijg ik Disk-error en Disk Geometry error te zien en vervolgens zie ik bij error info staan:
Code:
Error #109: Partition ends after end of disk.
  ucEndCylinder (19928) must be less than 16709.
Als ik de pc opstart met PQ-helpdiskettes, dan kan ik PQmagic hier niet van opstarten vreemd genoeg. Krijg 1 of andere vage melding dat ik de pc opnieuw moet opstarten en dan m'n spatie ingedrukt houden. Als ik dit doet krijg ik een keuze van verschillende profielen, maar er staat alleen profiel1 en als ik die kies start de pc gewoon op als normaal.

Nou, daar kan ik ook niet veel mee dus ik pak Easy Recovery Pro 6.03 erbij. Hiermee doe ik diverse testen zoals SMART (=ok), Drive Test (=ok) en nog wat testen waar niks uit naar voren komt. Alleen bij de Partitie test kapt de prog zonder reden met z'n werk.
Vervolgens probeer ik nog de DATA Recovery optie van deze prog en na een uur zoeken vind optie RAW Recovery slechts incomplete bestanden en na nog een 50mins de optie Format Recovery wel wat bestanden, maar alle bestandsnamen zijn weg waardoor het nog een eeuw zou duren om erachter te komen wat wat is. Dat is dus ook geen optie, bovendien komen deze bestanden ook niet overeen met wat er op die schijf zou moeten staan. De mapnamen kloppen overigens wèl.
Wat ik ook erg raar vind is dat EZ Recovery Pro onder elke optie de schijf identificeert als een schijf van 128GB.

Na dit alles kreeg ik hier & daar een hint om Fix It Utilities te gebruiken. Deze prog leverde totaal geen nuttige info op. De prog zei òf dat er geen schijf was òf er was helemaal niks mee a/d hand.

Ik heb overigens ook nog wat geprobeerd met de tool PowerMAX, maar ook hier kon ik niks mee.

Wat wil ik nou? Ik denk dat ik de schijf na formatteren wel weer kan gebruiken, maar ik wil het liefst de data (een deel er van) terughalen omdat ik deze niet kwijt wil!
Dus als iemand een idee heeft wat ik nog kan proberen dan hoor ik dat graag! Ik ben op dit moment even idee-loos dus ik houd me aanbevolen!
Wookie is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2004   #2
Retired Administrator

Dee-ehn's Avatar

Voor dit soort problemen is er een heel erg mooi pakket, genaamd GetDataBack. Je kunt op deze website een trial neerhalen en kijken of deze de inhoud van je schijf kan redden. Indien er weinig of niets overschreven is, is de kans dat je wat terug kunt halen vrij groot. Dit programma heeft mij al heel veel data gered.

Zou het programma werken, dan hoor ik het wel van je
Dee-ehn is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2004   #3
Retired Admin

Wookie's Avatar

Er is zowiezo nog niks overschreven, want ik kan nergens bij! Ik ga vanmiddag gelijk een poging wagen!

Thx!
Old 03-02-2004   #4
Retired Admin

Wookie's Avatar

'K heb de tool laten draaien en hij vind wel het 1 en ander. Echter lang niet alles! Ik mis diverse subdirectories waar veel data in stond. Ook missen er veel bestanden.

Nog meer ideeën?
Old 04-02-2004   #5
CD Freaks Junior Member

heey wook misschien kan je hier iets mee

http://www.quetek.com
Data recovery for Windows
Ntfs disk recovery & file undelete for Windows NT/2000/XP

http://www.softwareshelf.com
Data Recovery
Restore accidentally deleted files. Purchase & download. Free trial.

http://www.webopedia.com/TERM/d/data_recovery.html
data recovery - Webopedia.com
This page describes the term data recovery and lists other pages on the Web DVD, tape, optical storage, and SATA. Overland Storage: Data Backup & Recovery - Provides data backup, recovery

http://www.data-recovery-center.com/...a-recovery.htm
Harddisk Data Recovery
harddisk data recovery, In this case, the disk must be scanned. Determines existing or previously existing partitions on the disk and their file systems. ... Harddisk Data Recovery. Regarding harddisk data recovery, continue reading!. ...

http://www.free-data-recovery-softwa...very-software/
Recovery Software Index
Data1.msi Download, database management system, rar password recovery, start up disk, elderly drivers, sata hard drives. Harddisk Data Recovery, cdrwin 3.8

misschien heb je er wat aan heb ff snel wat gezocht.....
suc6

Touch is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2004   #6
CD Freaks Member

Baggeraar's Avatar

ik heb dit ook gehad met pc´s

- oplossing ene pc was, disk in een andere pc hangen met windows xp en daarop WINDOWS scandisk loslaten.
daarna de data eraf gekopierd, geformatteerd
data weer terug gekopierd.
loopt weer goed

- oplossing andere pc was via partition magic 8 functie browse partition de data eraf kopieren (mijn doc´s etc.)
dit kon omdat de pc dual boot had winME/WinXP.
harddisk geformatteerd, alles opnieuw geinstalleerd.
want ik had niet zo snel andere pc in de buurt.

suc6
Old 06-02-2004   #7
Retired Admin

Wookie's Avatar

Touch
Ik heb alle tools geprobeerd, maar de boel is niet terug te krijgen. Sommige progs zien niks, andere krijgen een paar bestanden terug maar nooit compleet dus daar heb ik niks aan.

Bedankt voor je hulp, maar ik denk dat ik gewoon het haasje ben. Ik heb nog een mailtje naar Maxtor gedaan, misschien dat zei nog een idee hebben maar ik denk niet dat het wat wordt.

Baggeraar
HD in andere pc is niet mogelijk omdat ik alleen in deze pc SATA aansluitingen heb. Overigens wil scandisk al niet een draaien op een schijf zonder bestandssysteem, denk ook niet dat ie dat doet in een andere pc dan.
De optie Browse Partition in Partition Magic is alleen mogelijk als je een bestandssysteem hebt, dus ook dat wil niet werken.

Old 06-02-2004   #8
Retired Admin

Wookie's Avatar

Wat mij nog blij zou kunnen maken

De 'belangrijke' data die dus verloren lijkt te zijn is enkele weken daarvoor gekopieerd vanaf een andere HD. Nu zijn de blocks waar dat opstond natuurlijk allang overschreven, maar is het misschien mogelijk met een bepaalde prog om oude data terug te halen ondanks dat de ruimte waar het op stond op een HD al overschreven is?
Of ga je dan al op professioneel HD-restore niveau werken?
Old 06-02-2004   #9
Retired Admin

Wookie's Avatar

Re: Wat mij nog blij zou kunnen maken

Ik kan met Easy Recovery Pro dus wel data die al overschreven is van die andere partitie terughalen, maar de bestanden zijn niet te openen. De grootte klopt wel ongeveer, maar je kan er verder niks mee dus.

Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen.....
Old 08-02-2004   #10
Retired Administrator

Dee-ehn's Avatar

Ik ben er dan ook bang voor dat het niet meer aan de gang te krijgen is. Toen ik destijds ook met een sorotgelijk probleem zat, ben ik na lang zoeken en proberen terecht gekomen bij GetDataBack. Aangezien jij in het begin al aangaf dat GetDataBack ook niet alles terughaalde, had ik al een vaag vermoeden dat dit niet goed zou gaan. Heel erg jammer.... gegevens kunnen erg kostbaar zijn.

Laten we hier alleen een lering uit trekken en eens wat belangrijke gegevens gaan backuppen...
Dee-ehn is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2004   #11
Retired Admin

Wookie's Avatar

Quote:
Originally posted by Dee-ehn
Laten we hier alleen een lering uit trekken en eens wat belangrijke gegevens gaan backuppen...
Mja, je laat snel dingen te lang staan alvorens je ze backupped. Ik wilde dit al een tijdje wegbranden, maar ik kwam er maar niet aan toe.
Zo heb ik nog wat dingen die ik zeker niet kwijt wil raken, dus ik ga dat maar eens gelijk wegbranden.
Old 28-10-2005   #12
New on Forum

Re: data terughalen van HD die bestandssysteem kwijt is

Helaas heb ook ik hetzelfde probleem met een Maxtor SATA 6Y160M0 schijf. Is er inmiddels bekend hoe de data terug te halen is, de schijf lijkt niet meer benaderbaar te zijn.Is hier een oplossing voor?
josv is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2005   #13
MyCE Resident

Dunedain's Avatar

Kun je deze schijf niet in een andere pc hangen als slave? en dan de data uit proberen te lezen?

mzzl Dúnedain

www.compugear.nl

Asus M4N98TD EVO

AMD Phenom II x4 840
Samsung 1 TB HD en ST 1.5 TB em WD 3 TB
12000 MB Kingston DDRII Ram 800 MHz
Ati Radeon 5770 1 GB
Plextor DVDR PX820SA
Windows 7 Pro

Dunedain is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2005   #14
New on Forum

De schijf wordt niet meer herkend als schijf, dus helaas ook niet als slave
josv is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2005   #15
CD Freaks Senior Member

Josv je hebt het over een sata disk wat bedoel je dan met "Helaas ook niet als slave" want slave kun je alleen met PATA schijven.

Verder geeft baggeraar een goede oplossing die soms nog wel eens wil helpen je HD in een andere pc te drukken en proberen hier de data weer terug te krijgen
edje_007 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2005   #16
MyCE Resident

Dunedain's Avatar

[QUOTEVerder geeft baggeraar een goede oplossing die soms nog wel eens[/QUOTE]

srry ff off topic maar.... Baggeraar??????? In welke context moet ik dat zien? Ik zal het opvatten als een compliment .

mzzl Dúnedain

www.compugear.nl

Asus M4N98TD EVO

AMD Phenom II x4 840
Samsung 1 TB HD en ST 1.5 TB em WD 3 TB
12000 MB Kingston DDRII Ram 800 MHz
Ati Radeon 5770 1 GB
Plextor DVDR PX820SA
Windows 7 Pro

Dunedain is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2005   #17
MyCE Resident

Mr. Belvedere's Avatar

Quote:
Originally Posted by josv
Helaas heb ook ik hetzelfde probleem met een Maxtor SATA 6Y160M0 schijf. Is er inmiddels bekend hoe de data terug te halen is, de schijf lijkt niet meer benaderbaar te zijn.Is hier een oplossing voor?
Er is een prijzige oplossing die soms werkt:

- identieke harddisk kopen
- printplaten onder beide harddisks verwijderen (losschroeven en connectors loskoppelen
- printplaat van nieuwe harddisk onder oude harddisk monteren
- oude harddisk in pc zetten en kijken of deze herkend wordt.
Old 19-02-2006   #18
New on Forum

Quote:
Er is een prijzige oplossing die soms werkt:

- identieke harddisk kopen
- printplaten onder beide harddisks verwijderen (losschroeven en connectors loskoppelen
- printplaat van nieuwe harddisk onder oude harddisk monteren
- oude harddisk in pc zetten en kijken of deze herkend wordt.
Hey, wat een toeval... Ik heb hier zelf ook al eens min of meer over
nagedacht, zij het uit voorzorg. Als de harddisk-printplaat ooit stuk moge
gaan, of het dan mogelijk zou zijn om de printplaat van de "kapotte" harde
schijf te verwisselen met die van een werkende harde schijf van het precies
zelfde type. Of een iets andere variant: de daadwerkelijke interne schijf zelf
uit de behuizing van de "kapotte" harddisk te halen en dan in de behuizing
van een identiek type harddisk te zetten. Bijvoorbeeld als de motor van de
orginele harde schijf stuk zou gaan.

Echter in Wookie's geval lijkt het me dat de schijf-hardware zelf niet
beschadigd was, maar dat de problemen enkel van data-aard zijn (/waren?).
Dat zodra Wookie de schijf zou formatteren, de problemen opgelost zouden
zijn en de schijf weer gewoon zou werken, zeg maar. Zij het dat Wookie dan
natuurlijk nog steeds die bestanden die hij/zij wou recoveren en behouden
kwijt zou zijn. Of initialiseert de vervangende printplaat die van de nieuwe
harddisk af komt (of initialiseert de oude harddisk/nieuwe printplaat
combinatie) wanneer de op deze manier "gerepareerde" harddisk in het PC
systeem wordt aangebracht soms op een of andere manier een proces
waarbij de missende bestandsstructuren en -systemen (etc?) worden
herschreven/gerepareerd/aangemaakt?

Staan de gegevens waarmee een harddisk zichzelf identificeert trouwens
op de daadwerkelijke (roterende) schijf in de harddisk zelf, op de printplaat of
misschien zelfs op allebei?
Speedy Gonzales is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2006   #19
Retired Admin

Wookie's Avatar

Aangezien deze thread al 2 jaar oud is mag ik hopen dat ik niet 2 jaar met dit probleem heb lopen stoeien, haha!

De data is opgeslagen op de platters die in de harde schijf zit (platters zijn de schijven binnenin). En op de printplaat zit enkel de electrische aansturing van de schijf. Dus de correcte voltage, regeling voor dataverkeer..... lijkt mij hoor.
Reply

Thread Tools

Posting Rules