Old 16-11-2005   #1
New on Forum

cyclische redundantie controle

Hallo,

Ik heb, wat ik zelf vermoed, een beschadigd mp3 bestandje op de harde schijf staan. Zodra ik het mapje aanklik waar die inzit, dan loopt de pc vast.
Ik kan hem ook niet verwijderen, want dan geeft hij de foutmelding 'cyclische redundantie controle'.
Heeft iemand een idee hoe ik dit gehele mapje eraf kan gooien zonder al te veel toeters en bellen?

David
David Brukx is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005   #2
MyCE Resident

Dunedain's Avatar

Re: cyclische redundantie controle

Hai,

In DOS misschien? Je zou de pc gewoon in DOS op kunnen laten starten en dan in DOS zoeken naar de map en dan wegkieperen. Dan zijn er de minste recources opgestart en dus waarschijnlijk ook dat mapje is niet in gebruik.

mzzl Dúnedain

www.compugear.nl

Asus M4N98TD EVO

AMD Phenom II x4 840
Samsung 1 TB HD en ST 1.5 TB em WD 3 TB
12000 MB Kingston DDRII Ram 800 MHz
Ati Radeon 5770 1 GB
Plextor DVDR PX820SA
Windows 7 Pro

Dunedain is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005   #3
Retired Administrator

Dee-ehn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dunedain
Hai,

In DOS misschien? Je zou de pc gewoon in DOS op kunnen laten starten en dan in DOS zoeken naar de map en dan wegkieperen. Dan zijn er de minste recources opgestart en dus waarschijnlijk ook dat mapje is niet in gebruik.

mzzl Dúnedain
Dit kan eventueel lukken, maar wees hier voorzichtig mee! Ten eerste zul je, indien je schijf gebruikt maakt van het NTFS bestandssysteem (iets wat tegenwoordig veelvuldig voorkomt), een boot diskette moeten hebben met NTFS ondersteuning.

Zelf heb ik het niet ervaren, maar ik heb wel eens gelezen dat wanneer men in DOS bewerkingen uit gaat voeren op een corrupte NTFS partitie, dit kan leiden tot gegevensverlies. Dit zou onder andere te maken hebben met de NTFS drivers voor DOS. Met de eigen MS drivers zou het in principe goed moeten gaan (of een gelijk probleem optreden als in Windows), maar met andere drivers... kan niets gegarandeerd wordt.

Indien je op safe wilt spelen is het verstandig om eerst een backup van je data op die partitie te maken, of eventjes proberen te partitie leeg te maken en dan een simpele format te draaien (de veiligste en de beste opie, welke wel het bewerkelijkst is).
Dee-ehn is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005   #4
MyCE Senior Member

Reefke's Avatar

Al eens geprobeerd om een scandisk uit te voeren (en fouten automatisch laten herstellen)? Dit kan ook soms helpen als het geen hardware probleem is.
Als het wel een defecte harddisk is, dan raad ik je aan zo vlug mogelijk backups te maken en de schijf te vervangen. Het begint meestal met enkele errors, maar het eindigt vaak in een crash waarbij alles verloren is.
Reefke is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005   #5
Retired Administrator

Dee-ehn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Reefke
Al eens geprobeerd om een scandisk uit te voeren (en fouten automatisch laten herstellen)? Dit kan ook soms helpen als het geen hardware probleem is.
Als het wel een defecte harddisk is, dan raad ik je aan zo vlug mogelijk backups te maken en de schijf te vervangen. Het begint meestal met enkele errors, maar het eindigt vaak in een crash waarbij alles verloren is.
Het komt bij NTFS bestandssystemen wel vaker voor dat een fout optreedt die laat denken aan een hardware defect, terwijl het eigenlijk om een fout in de partitietabellen gaat. Een simpele format (geen quick format, dan worden de afzonderlijke sectoren immers niet beschreven) kan dat probleem verhelpen.

Zou het idd om een hardware probleem gaan dan heb je helemaal gelijk. Laten we echter niet meteen het ergste aannemen
Dee-ehn is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005   #6
MyCE Senior Member

Reefke's Avatar

Al verschillende keren meegemaakt dat een harddisk na een volledige format in orde lijkt te zijn (Windows installatie lukt probleemloos), maar dan tijdens het herinstalleren van software plots terug dezelfde symptomen begint te vertonen.
Daarom ben ik liever safe en plaats gewoon een nieuwe harddisk, en de defecte doe ik binnen voor herstel/vervanging (als die nog in garantie is tenminste, anders vliegt hij de vuilnisbak in).

Niets is zo frustrerend dan uren bezig te zijn met installeren van Windows, updates en software om dan tot de conclusie te komen dat het verloren werk was
Reefke is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005   #7
MyCE Resident

Dunedain's Avatar

Hai,

Ik weet niet welk merk HD je hebt maar vaak zijn er (ook van verschillende fabrikanten van HD ) tools die een HD kunnen repareren. En vaak werkt de repairtool van de ene fabrikant ook voor de andere. Het is misschien een optie om te proberen eerst ipv ze weg te brengen of weg te kieperen.

mzzl Dúnedain

www.compugear.nl

Asus M4N98TD EVO

AMD Phenom II x4 840
Samsung 1 TB HD en ST 1.5 TB em WD 3 TB
12000 MB Kingston DDRII Ram 800 MHz
Ati Radeon 5770 1 GB
Plextor DVDR PX820SA
Windows 7 Pro

Dunedain is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005   #8
CD Freaks Senior Member

Bij mij heeft een firmware update + een deep scan van SpinRite 6.0 uitkomst geboden voor een hd die telkens foutmeldingen gaf over adresseringen op de schijf.
Its_me_117 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules